מנכ"ל משרד הבריאות: מחלוקת

(0)
לדרג

מסקר שערכה הר"י עולה כי רוב הציבור תומך במאבקם למינוי רופא בראש המשרד. משרד הבריאות: המנכ"ל הנכנס מכיר היטב את מערכת הבריאות וצרכיה

מאת: מערכת zap doctors

מסקר בנושא עמדת הציבור כלפי התוכנית של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, למנות כמנכ"ל משרד הבריאות אדם שאינו רופא, עולה כי 81% מהנשאלים סבורים כי חשוב שמנכ"ל משרד הבריאות יהיה רופא בעל כישורים ניהוליים וידע כלכלי. הסקר נערך עבור ההסתדרות הרפואית בישראל בקרב 508 מרואיינים במדגם ארצי מייצג באמצעות שאלון אינטרנטי.

עוד עולה מהסקר כי רוב הציבור (75%) סבור שמינוי של כלכלן שאינו רופא יגרום לכך שרק הנושא הכלכלי יעמוד על הפרק במשרד הבריאות והשיקולים הרפואיים ידחקו לאחור. זאת ועוד, 71% מהציבור סבור שמינוי כזה עלול להזיק למערכת הבריאות הציבורית.

כאמור, הר"י ממשיכה במאבקה נגד הכוונה למנות איש אוצר למנכ"ל משרד הבריאות. במכתב שהיא שולחת היום (ד') לרופאים והאחיות נכתב כי על-פי בדיקה משפטית עולה כי למנכל משרד הבריאות מוקנות בחוק סמכויות רחבות הנוגעות לעבודת הרופאים ומקצוע הרפואה. לטענת הר"י, סמכויות חוקיות אלה ממחישות כי המחוקק הכיר בצורך בידע ובהיכרות של מנכ"ל משרד הבריאות עם התחום הרפואי טרם קבלת החלטות.

כך למשל לפי פקודת הרופאים, שהינה החוק העיקרי שמעגן את מקצוע הרפואה, למנכל ישנה סמכות להורות על בדיקה רפואית אם הוא ראה כי רופא מורשה סובל ממחלה מסכנת. למנכ"ל גם סמכות לקבוע כשירויות לביצוע פעולות חריגות, למשל להתיר לאח או אחות מוסמכים לבצע או לפתור מביצוע פעולות רפואיות מסוימות. בנוסף, המנכל רשאי, באישור השר, לקבוע את הסמים והתרופות שרשאי רופא מורשה להחזיקם, כמויותיהם ודרך שמירתם. וגם: לפי תקנות בריאות העם (ניסויים רפואיים בבני אדם), למנכל הסמכות לתת הנחיות ולקבוע תנאים לגבי ניסוי רפואי מיוחד (כמו למשל, ניסוי הכולל לקיחת דם בכמות מסוימת, או לקיחת נוזלי גוף, הפרשות או רקמות מתות מבגירים).

משרד הבריאות הגיב כי המנכ"ל הנכנס מכיר את מערכת הבריאות ואת צרכיה היטב, לצד הכרותו המעמיקה גם עם משרד האוצר; ניסיונו המקצועי הרב, לדעת המשרד, יעמוד לתועלת משרד הבריאות ויגובה בצוות הרפואי הבכיר של משרד הבריאות.

ליצמן מונה רשמית לסגן שר הבריאות

בתוך כך, היום (ד') התקיים טקס חילופי סגני שרים במשרד הבריאות בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן השר הנכנס יעקב ליצמן, סגן השר היוצא צחי הנגבי ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק. ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח את איכות מערכת הבריאות בישראל וחלק שבחים לפעולותיו של סגן השר ליצמן.

סגן השר ליצמן אמר: "אני שמח לחזור למשרד הבריאות ולהמשיך במהלכים ורפורמות למען כלל אזרחי ישראל. מערכת הבריאות בישראל טובה אך יש צורך בטלטלה כדי לשפר ולייעל את מערך שירותי הרפואה. אני רואה כמשימה ראשונה צורך לטפל בבעיות העומסים בחדרי המיון ואנו נפעל להביא לשינוי המצב הקיים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום