אירוע מוחי? לא במהלך אשפוז

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא שחולים שאובחנו עם אירוע מוחי במהלך אשפוזם המתינו זמן רב יותר לאבחון וטיפול בהשוואה לחולים שהגיעו למיון עם ארוע מוחי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אם חשבתם שקבלת ארוע מוחי בבית החולים תזרז את האבחון והטיפול בבעיה אז טעיתם. במאמר חדש שפורסם בחודש מאי בכתב העת JAMA Neurology מדווחים חוקרים על עיכוב משמעותי בטיפול בחולים המפתחים אירוע מוחי במהלך אשפוז, בהשוואה לחולים המתקבלים לחדר המיון בתמונה זו. מהנתונים עולה כי משך הזמן מזיהוי התסמינים ועד לביצוע בדיקות הדמיה היה ארוך יותר והם קוראים להתערבויות לשיפור הטיפול באירועים מוחיים במהלך אשפוז.

המחקר כלל את כל החולים מעל גיל 18 שנים עם אבחנה של אירוע מוחי חד, שטופלו בחדר המיון או אושפזו לבית חולים באונטריו, קנדה, במהלך התקופה 31 במרץ 2012 ועד 1 ביולי, 2003, כולל אלו עם הופעה של אירוע מוחי במהלך אשפוז מסיבה אחרת. מדגם המחקר כלל 973 חולים עם אירוע מוחי באשפוז ו-28,837 חולים עם אירוע מוחי שהחל טרם האשפוז. החוקרים ביקשו להשוות את תהליכי הטיפול באירועים מוחיים, כולל הזמן עד לביצוע בדיקת הדמיה ושיעורי טיפול תרומבוליטי (מסת קריש באמצעות תרופה), כמו גם תוצאות הטיפול (תמותה ומוגבלות), בחולים עם אירוע מוחי במהלך האשפוז בהשוואה לאלו עם אירוע מוחי שהופיע טרם האשפוז.

חולים שאובחנו עם אירוע מוחי במהלך האשפוז, בהשוואה לאלו עם אירוע מוחי שהופיע טרם האשפוז, המתינו זמן רב יותר מהופעת התסמינים ועד לביצוע בדיקות הדמיה (4.5 שעות לעומת 1.2 שעות), עם שיעורים נמוכים יותר של טיפול תרומבוליטי, (12% לעומת 19% מאלו עם אירוע מוחי איסכמי), ופרק זמן ארוך יותר מזיהוי האירוע המוחי ועד למתן טיפול תרומבוליטי (חציון של 2.0 לעומת 1.2 שעות). לאחר שלקחו בחשבון נתוני גיל, חומרת אירוע מוחי וגורמים אחרים, שיעורי התמותה לאחר 30 ימים ולאחר שנה אחת מהאירוע המוחי היו דומים בשתי הקבוצות; עם זאת, משך האשפוז לאחר הופעת אירוע מוחי היה ארוך יותר בקרב חולים שאובחנו עם אירוע מוחי במהלך האשפוז (17 לעומת 8 ימים), עם שיעורים גבוהים יותר של תמותה באשפוז או מוגבלות בעת השחרור (77% לעומת 65%), וסיכויים נמוכים יותר לשחרור לביתם מבית החולים (35% לעומת 44%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהשוואה לחולים המפתחים אירוע מוחי טרם האשפוז, באלו המאובחנים עם אירוע מוחי במהלך האשפוז חל עיכוב בבירור ובטיפול. ממצאים אלו מעידים על הצורך בשיפור הזיהוי והטיפול במקרים של אירוע מוחי באשפוז.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום