סרטן בלוטת התריס: חובת הניתוח

(0)
לדרג

יותר אבחון ויותר ניתוחים, אך בלי שינוי בתוחלת החיים. מומחה מרמב"ם: הטיפול בחולים בדרגת סיכון נמוכה הוא מעקב או ניתוח

מאת: מערכת zap doctors

עם יכולות אבחון מתקדמות ועלייה גדולה בכמות הניתוחים לכריתת בלוטת התריס, היינו מצפים לראות ירידה בתמותה מהמחלה בשנים האחרונות. אז מדוע, למרות הכל, תוחלת החיים של המטופלים נותרת בעינה? עם השאלה הזו ניסו להתמודד טובי המומחים בארץ ובעולם בכנס שהתקיים לאחרונה ברמב"ם.

סרטן בלוטת התריס הוא הממאירות האנדוקרינית השכיחה ביותר בעולם כיום, ללא קשר למוצא אתני או למיקום גיאוגרפי. שכיחות סרטן זה הולכת וגדלה בשלושת העשורים האחרונים, בין היתר, עקב ריבוי בביצוע בדיקות סקר שונות. במקביל, נראה כי הודות לאבחון הקל יחסית של סרטן מסוג זה, באמצעות בדיקות הדמיה פשוטות, ישנה עלייה משמעותית בביצוע ניתוחים לכריתת בלוטת התריס. עם זאת, באופן מפתיע, נתונים אלו לא באים לידי ביטוי בשיפור בתוחלת החיים בקרב החולים. השאלה היא מדוע?

לדברי מומחי רמב"ם, הטיפול הראשוני בסרטן בלוטת התריס מהסוג הפפילרי (הסוג השכיח ביותר), הוא ניתוח ולאחריו, במידת הצורך, ניתן טיפול באמצעות יוד רדיואקטיבי. במקומות רבים בעולם, הטיפול הניתוחי כולל לרוב כריתה מלאה של בלוטת התריס, ולעתים אף כריתה של בלוטות הלימפה בצוואר - ניתוח גדול הכרוך לעתים בסיכונים ובתחלואה משמעותית.

בשנים האחרונות התפתחו גישות שונות בקרב מומחים בתחום, בנוגע לטיפול בחולים עם סרטן בלוטת התריס המוגדר ברמת סיכון נמוכה. הכוונה היא לחולים צעירים עם גידולים קטנים וללא עדות לגרורות בבלוטות לימפה. בחולים אלו קיימת אפשרות לבצע כריתה חלקית בלבד של בלוטת התריס. רופאים בארה"ב וביפן מקיימים כעת מחקרים, שבהם לוקחים חלק מטופלים בסיכון נמוך מאוד, אשר כלל לא עוברים ניתוח ונמצאים במעקב בלבד. עד כה ממצאי המחקר הראו שמעקב בלבד הוא בטוח ואפשרי במטופלים אלו.

"אנו רואים עלייה משמעותית במספר הניתוחים של בלוטת התריס בשנים האחרונות", אומר פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג ברמב"ם וממארגני הכינוס. "עם זאת, רוב הניתוחים הם בחולים בדרגת סיכון נמוכה, שהסיכוי שלהם למות ממחלות לב או תאונות דרכים למשל עולה על הסיכוי למות ממחלת הסרטן".

במהלך הכינוס הוצגו מחקרים המראים כי יותר ממחצית מכל הממארויות בבלוטת התריס קטנות מ-2 ס"מ. אחד הנושאים שעלו בכנס הוא האפשרות לניתוחים משמרים, קרי כריתה חלקית בלבד של בלוטת התריס או מעקב אחרי גרורות בבלוטות לימפה, בחולים בדרגת סיכון נמוכה.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי בלוטת המגן (תירואיד) ויותרת המגן (פרתירואיד).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום