מחקר: יעילותה של הבטאפרון

(0)
לדרג

כתב העת המדעי The Lancent פרסם לפניי שנה בגליון 359 מחקר המסכם את תוצאות הניסוי השוואתי העצמאי הראשון מסוגו בעולם, שנערך ביוזמת משרד הבריאות האיטלקי והקרן לטרשת נפוצה באיטליה, בין בטאפרון לאבונקס - שתי תרופות לטרשת נפוצה.

כתב העת המדעי The Lancet פרסם לפני שנה בגליון 359 מחקר המסכם של הניסוי השוואתי העצמאי הראשון מסוגו בעולם, שנערך ביוזמת משרד הבריאות האיטלקי והקרן לטרשת נפוצה באיטליה, בין בטאפרון לאבונקס - שתי תרופות לטרשת נפוצה.

המחקר ארך שנתיים, ונוהל על ידי פרופ' לוקה דורלי, ראש המרכז לטרשת נפוצה באוניברסיטת טורינו, איטליה.

מתוצאות המחקר עולה כי תרופת בטאפרון (אינטרפרון בטא 1-b ) יעילה יותר לטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית, בהשוואה לאבונקס, אינטרפרון בטא 1-a.

המחקר בדק 188 מטופלים, שקיבלו בטאפרון (בתדירות של אחת ליומיים ובהזרקה תת-עורית), ואבונקס (בתדירות של אחת לשבוע ובהזרקה תוך-שרירית), בדק את יעילות התרופות במספר מדדים: מספר ההתקפים, התקדמות המחלה (התקדמות הנכות) ובדיקות MRI .

מהמחקר עולה כי:

- בקבוצה שקיבלה בטאפרון, למעלה ממחצית החולים ( 51 - אחוז ) היו ללא התקפים כלל, בתום שנתיים של טיפול, בהשוואה ל - 36 אחוז מהחולים שקיבלו אבונקס.

- בקבוצת הבטאפרון חלה התדרדרות במצבם של 14 אחוז מהחולים בלבד, בהשוואה ל - 30 אחוז בקבוצת המטופלים באבונקס.

- בדיקות הסריקה בתהודה מגנטית (MRI), הבודקות את התקדמות המחלה על פי מספר הנגעים במוח, העלו כי אצל 55 אחוז מהחולים, שטופלו בבטאפרון, לא התפתחו נגעים חדשים במהלך שתי שנות המחקר, זאת בהשוואה, ל - 26 אחוז מהחולים, שטופלו באבונקס.

כמו כן גילה המחקר כי לחולים שטופלו בבטאפרון היו פחות נגעים פעילים (49 אחוז) בהשוואה למטופלים באבונקס ( 75 אחוז ).

המחקר מציג נתונים השוואתיים המצביעים על כך שהתקדמות המחלה מואטת בצורה משמעותית, ואפילו נבלמת אצל מרבית החולים המטופלים בבטאפרון, לעומת רבע מהחולים המטופלים באבונקס. הפרשים אלה ביעילות הלכו וגדלו מהשנה הראשונה לשניה.

הסיבות לפערים אלה ביעילות נעוצות בהבדלים בתדירות לקיחת התרופה ובמינון: בטאפרון ניתנת בתדירות של אחת ליומיים ואבונקס פעם אחת בשבוע בלבד. היעילות הגדולה של הבטאפרון הושגה ללא פגיעה בהיענות החולים, למרות תדירות שימוש גבוהה יותר.

פרופ' לוקה דורלי, ראש המרכז לטרשת נפוצה באוניברסיטת טורינו, איטליה, שעמד בראש המחקר, אומר:

"על פי המחקר הנוכחי לטיפול בבטאפרון יש יעילות משמעותית, בהשוואה לאבונקס, כבר אחרי שישה חודשי טיפול. תרופת בטאפרון נמצאה יעילה יותר בהפחתת תדירות ההתקפים ובעיכוב התקדמות הנכות (EDSS) בחולי טרשת נפוצה התקפית -הפוגתית".

ד"ר שלמה פלכטר, מנהל השירות לטרשת נפוצה במרכז הרפואי אסף הרופא, מוסיף:

"תרופת בטאפרון היא התרופה היחידה בעולם ובישראל, המאושרת לטיפול גם בשלב המתקדם של המחלה (השלב המתקדם - משני - secondary progressive. אצל החולים הקשים ביותר. המחקר הראה מספר משמעותי של חולים בשלב הראשון, שהיו ללא התקפים כלל, בעקבות הטיפול בבטאפרון. בזכות יעילותה, בטאפרון היא התרופה היחידה הניתנת בכל שלבי המחלה".

המחקר שנעשה בחולי טרשת מסוג מתקדמת משנית כלל כ- 700 חולים והוכיח את יעילות הבטאפרון בעיכוב התקדמות המחלה. בעקבות מחקר זה אושר הטיפול בבטאפרון לשימוש בחולים אלה ברחבי העולם וגם בישראל אך לא נכלל בסל התרופות.

בתמונה: עצב פגוע של חולה טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום