פריצת דרך בגילוי סרטן המעי הגס

(0)
לדרג

בקרוב: מערכת ישראלית חדשה במכבי תזהה חולים "רדומים", הנמצאים בסיכון לסרטן המעי הגס. אותם חולים יזומנו לקולונסקופיה

מאת: מערכת zap doctors

פריצת דרך עולמית בגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס: בעוד מספר חודשים תיכנס לשימוש בשירותי בריאות במכבי מערכת "הקולון סקור", שמטרתה להתריע במפני רופא המשפחה לגבי מטופלים שלו המצויים בסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס. אותם חולים יופנו בהליך מזורז לבדיקת קולונוסקופיה, ובמידת הצורך גם יוסרו פוליפים חשודים.

אין צורך לדאוג, הפנייה מהרופא למטופל תיעשה באופן יזום על ידו, אם וכאשר המערכת תזהה את המטופל בעל סיכון גבוה לחלות בסרטן המעי הגס. במכבי צופים שהמערכת תזהה אלפי מטופלים בסיכון מדי שנה ומתוכם מאות יוזמנו לבדיקה ויועברו לטיפול או מעקב בהתאם למצבם.

רן סער, מנכ"ל מכבי: "זה מאוד מרגש להיות ארגון הבריאות שמגלה דבר משמעותי כל כך ולהיות הראשונים בעולם שמכניסים אותו לשימוש. אנחנו הולכים להציל חיים של מאות אלפי אנשים ברחבי העולם מדי שנה. החיבור בין רפואה וטכנולוגיה, החיבור בין גוף ציבורי לחברה עסקית, השילוב של רופאים ממכבי עם מתמטיקאים וחוקרים יוצאי 8,200 והיחידות הטכנולוגיות זו ישראל במיטבה ואני גאה מאד על ההישג הזה".

מערכת "קולון סקור" הינה למעשה מודל מתמטי מורכב הבוחן את תוצאות בדיקות הדם (ספירות דם) המבוצעות באופן שגרתי ומזהה את המטופלים הנמצאים בסיכון לסרטן מעי גס. המערכת תבדוק באופן אוטומטי את חברי מכבי מעל גיל 50 שלא ביצעו בדיקות דם סמוי בצואה בשנה וחצי האחרונות או קולונוסקופיה בעשר השנים האחרונות. מנתוני מכבי עולה כי מדובר ב-30% מהאנשים האמורים לעבור בדיקות סקר לאבחון סרטן המעי הגס, ואינם מבצעים את הבדיקות כנדרש. מטרת המערכת היא "להעיר" את אותם מטופלים "רדומים בסיכון גבוה" שלא מגיעים להיבדק ולא יודעים שאצל חלקם כבר התפתח סרטן. מהימנות הבדיקה ויכולת החיזוי שלה דומה לזו של בדיקת דם סמוי בצואה.

סרטון קולון סקור. צילום: דוברות מכבי

סרטן המעי הגס חשוב לאבחן מוקדם

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל בקרב גברים ונשים. בכל שנה מאובחנים בישראל כ-4,000 חולים, כאשר אלף מתוכם מאובחנים בשלב מאוחר של המחלה. באם סרטן המעי הגס מתגלה מוקדם, סיכויי ההחלמה ממנו גבוהים מאד ולכן הכלי החדש צפוי להציל מאות חולים בישראל ומאות אלפי חולים ברחבי העולם.

לאור שכיחותו הגבוהה של סרטן המעי הגס ההמלצות הן:

* לאוכלוסייה בגילאי 75-50: יש לבצע בדיקת דם סמוי בצואה בכל שנה. אם הבדיקה חיובית עושים קולונוסקופיה. הבדיקה יעילה רק אם עושים אותה כל שנה. אופציה נוספת הינה קולונוסקופיה אחת לעשר שנים מגיל 50 עד גיל 75.

* במשפחות שבהן היה מקרה של סרטן מעי גס, הסיכון מוגבר. גורמי סיכון נוספים הם: סוכרת, עודף משקל, יתר לחץ דם, תזונה לא נכונה, ועישון. באוכלוסיות עם גורמי סיכון לא מומלץ לבצע בדיקת דם סמוי, אלא בדיקת קולונוסקופיה, בתדירות הנקבעת אינדיבידואלית בהתאם לרקע - בדרך כלל אחת לחמש שנים, החל מגיל 50.

תסמינים חשודים במצריכים בירור אצל הרופא הם: שינוי משמעותי ביציאות, אנמיה מחוסר ברזל, כאבי בטן חזקים, צואה שחורה או דמום בצואה, ירידה משמעותית במשקל ללא הסבר.

חשוב לציין כי איתור מוקדם של סרטן מעי גס הוא אתגר בפני כל מערכות הבריאות בעולם. יש מטופלים שלא מתלהבים מביצוע בדיקות דם סמוי בצואה ושיעור ההיענות לבדיקה אינו גבוה לאורך זמן. מאפיין נוסף של סוג הסרטן הזה הוא שבתחילת ההתפתחות שלו, אין תסמינים שיכולים להתריע למטופל על בעיה כלשהי. לאור זאת, היתרון המרכזי של הכלי החדש הוא היכולת לזהות סיכון לקיומו של סרטן מעי גס או גידול טרום סרטני בחולים שלא ביצעו בדיקות סקירה. על בסיס תוצאות בדיקות דם שגרתיות אשר מרבית הציבור כבר מבצע מדי שנה או שנתיים.

"כיפת ברזל של עולם הרפואה"

המערכת פותחה על ידי מכבי וחברת מדיאל כבר זוכה להתעניינות רבה ברחבי העולם ונמצאת בהליכי רישום מול רשויות הבריאות בארה"ב (FDA) לאחר שקיבל רישוי אירופאי (CE) ואישור משרד הבריאות בישראל (אמ"ר). בקרוב, צפויה המערכת להירשם כפטנט בעשרות-מדינות שונות ברחבי העולם.

המודל פותח לאחר שהחוקרים בראשותה של פרופ' ורדה שלו ממכבי, בחנו את תוצאות ספירות הדם של מטופלים שכבר התגלה אצלם סרטן מעי גס. החוקרים זיהו קשר דומה בין מרכיבים בספירת הדם של אותם חולים למשל, במשך כשלוש שנים טרם גילוי המחלה ההמוגלובין שלהם היה נמוך, אולם עדיין בטווח הנורמה, ולכן לא תמיד הרופאים שמו לב לממצא זה. בשלב הזה, נוצר קשר עם חברת ההזנק מדיאל המתמחה בלימוד וחיזוי אלגוריתמי ובפיתוח מודלים מתמטיים מורכבים ויחד פותח מודל שנוסה על מאגרי חולים גדולים בישראל ובבריטניה.

פרופ' ורדה שלו, מנהלת מכביטק ומומחית ברפואת משפחה: "זה כמו כיפת ברזל של עולם הרפואה, עדיין חייבים להיכנס למרחב מוגן, כלומר לשמור על אורח חיים בריא ולבצע בדיקת דם סמוי בצואה מדי שנה, אבל יש כאן מישהו שפתאום שומר מאחורי הקלעים ומגלה את השלבים המוקדמים ביותר של הסרטן. המערכת שלנו תצביע על חולים שבסיכון מוגבר ואין זה אומר בהכרח שהם חולים או שיחלו בסרטן מעי גס. אבל מי שיקבל טלפון כזה כבר לא יישאר אדיש ואני בטוחה שהוא יבצע את הבדיקות הנדרשות".

אורי גבע, מנכ"ל מדיאל: המודל שפיתחנו יודע לנצל היטב את המידע שטמון בהיסטוריה של הנתונים ומספיקה לנו גם ספירת דם אחת על מנת לאתר אנשים בסיכון. אין לי ספק שזאת רק ההתחלה והשילוב הזה עוד יביא בשורות ופריצות דרך רבות בעתיד".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום