סרטן העור: מי בסיכון?

(0)
לדרג

סגנון חיים יוקרתי המתאפיין בחופשות ביעדים אקזוטיים מעלה את הסיכון לחלות במלנומה, מצד שני גם חוסר מודעות המאפיינת מעמד חברתי-כלכלי נמוך

מאת: מערכת zap doctors

כיצד משפיע המעמד החברתי-כלכלי על תחלואה? עשירים חולים יותר במלנומה, אבל העניים מתים יותר כי הם מאובחנים מאוחר יותר. כך עולה ממחקר אמריקאי חדש, שפורסם בכתב העת British Journal of Dermatology, וביקש לבדוק כיצד אורח חיים וגורמים חברתיים-כלכליים משפיעים על שיעורי התחלואה בסרטן העור והמוות ממנו.

חוקרים מאוניברסיטת לויולה, בשיקגו ובית חולים על שם הנרי פורד בדטרויט, ארה"ב, ערכו סקירה שיטתית של 280 עבודות מחקר מאירופה, אסיה, ארה"ב ודרום אמריקה, אשר בדקו את הקשר של גורמי סיכון שונים לתחלואה ותמותה מהמחלה.

החוקרים מציינים כי ברוב המחקרים שנסקרו נצפה קשר משמעותי בין מעמד סוציו-אקונומי לבין מקרי מלנומה ואופן התפתחות המחלה: מקרים רבים יותר של מלנומה נצפו באוכלוסיות ממעמד חברתי-כלכלי גבוה, בייחוד בקרב אנשים בעלי השכלה גבוהה, ואילו אוכלוסיות במעמד חברתי-כלכלי נמוך התאפיינו במספר מקרים נמוך יותר, אבל באבחון המחלה בשלב מתקדם יותר, ולכן בשיעורי מוות גבוהים יותר.

הסבר אפשרי לממצאים אלו הוא אורח חייהם של אנשים ממעמד חברתי-כלכלי גבוה, המוביל לחשיפה גבוהה יותר של גורמי סיכון למלנומה, כגון חשיפה לשמש בעת נופש, מיטות שיזוף ועוד. לעומתם, אנשים ממעמד נמוך יותר עלולים להיות פחות מודעים למחלה, לאפשרויות הגילוי המוקדם שלה ולתסמיניה, ומכאן גילוי המחלה עלול להיות בשלב מתקדם יותר ולתמותה גבוהה יותר.

מבחינת גורמי הסיכון, בחלק מהמחקרים הוזכרה חשיפה תעסוקתית, ונמצא קשר הצביעו על קשר בין תחומי תעסוקה בתחומי התעופה, תעשיית החשמל, הנפט, עיבוד עורות ותעשיה גרעינית, לבין תמותה ממלנומה. מפני שלא קיים, בתחומי תעסוקה אלו, גורם משותף של חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה, החוקרים מניחים כי עקב העובדה שהעובדים בתחומים אלו שייכים לאוכלוסייה עם השכלה נמוכה יותר, ייתכן כי התמותה המוגברת באוכלוסייה זו קשורה בגילוי מאוחר של המחלה עקב היעדר מודעות לתסמיניה המוקדמים. החוקרים סקרו מחקרים נוספים שהראו מובהק בין תחומי תעסוקה הכוללים חשיפה לקרינה אולטרה סגולה, מעלים את הסיכון לתחלואה מוגברת במלנומה.

נתון מעניין נוסף מצביע על קשר ישיר בין תחלואה במלנומה ואף מוות מהמחלה למדד מסת גוף גבוה - BMI. מחקרים מאיטליה וקוריאה למשל, הצביעו על סיכון כפול לחלות במלנומה בקרב אנשים עם BMI גבוה לעומת אנשים עם BMI תקין.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום