ברית מילה: מצווה בריאה

(3)
לדרג

מעל 95% מההורים בישראל עורכים ברית מילה לבנם, מתוך אמונה או מסורת. עם זאת, לעתים עולות תהיות ושאלות: מהן ההשלכות הרפואיות ומהם הסיבוכים האפשריים?

מאת: מערכת zap doctors

מרבית היהודים מקיימים את מצוות ברית המילה: הסיבות לכך נעות בין קיום מסורת יהודית והרצון לאפשר לתינוק לגדול להיות ילד ללא חריגויות חברתיות - בצבא ובכלל. תהיה הסיבה אשר תהיה, בכל שנה נערכים מעל 75,000 בריתות בארץ.

בכל מקרה, על המשמעות ההלכתית, כמעט אין מה להתעכב, מכיוון שזהו נושא לאמונה ומסורת ולכן הוא נתון להחלטת ההורים בלבד. עם זאת, על ההיבטים הרפואיים, מדברים מעט מאוד וחבל.

המוהל דר עודד קסלר מפרט מהי המשמעות הרפואית של ברית מילה: "ככל שחולף הזמן, גופים ומוסדות ממלכתיים, בארצות שונות, מגיעים למסקנה אחידה כי יש לברית המילה יתרונות רפואיים. היתרונות הבולטים הם מניעת זיהומים בדרכי השתן אצל ילודים ומניעת מחלות מין.
אחד ההיבטים הרפואיים החשובים, הוא הגנה מפני הידבקויות במחלת מין, כדוגמת הפחתה של כ- 30% סיכוי לחלות באיידס. ראוי לציין, כי בכל מספר שנים, חוקרים עוסקים בנושא הזיהומים והמסקנות מובילות לכך שאכן ברית מילה מקנה יתרונות רפואיים".

המוהל רחמים חיים מוסיף על דבריי ד"ר קסלר וטוען כי לעורלה יש תפקיד פיזי להפריש חומר סיכה, על מנת לשמור על הלחות באזור החלציים. עם זאת, באקלים החם בארצנו, החומר אינו מתקרש, דבר המוביל להפרשה "גבינתית" ומהווה מרבץ לחיידקים רבים. לפיכך, אלה שלא נימולים צריכים להתנקות כל העת באזור הפין ולשמור על היגיינה גבוהה, על מנת לא לקבל זיהומים.

אז איך מתבצע תהליך ברית המילה?

"אם מדובר במוהל מסורתי, התהליך מאוד פשוט", משיב רחמים חיים ומפרט: "ככל שברית המילה נעשית יותר בפשטות, וללא עזרים מיותרים, כך הסיכוי לסיבוכים נמוך יותר. מוהל מיומן ובעל ניסיון לא זקוק לשום משכך כאב: מקסימום אקמול לתינוקות, כי זה פשוט לא כואב. לאחר החיתוך, אני נוהג לחבוש את האזור בתחבושת מיוחדת אשר נמסה לבד, וכל מה שנותר להורים לעשות הוא לבצע שטיפות רגילות. אגב, התחבושת הרגילה עלולה להוביל לזיהומים, ולכן לא מומלץ להשתמש בה".

לפי ד"ר קסלר, היתרון ברופא מוהל הוא בכך שניתן לתת לתינוק זריקה עם הרדמה מקומית, אשר מונעת לחלוטין את תחושת הכאב. הדקירה נעשית בבסיס הפין, והחיתוך עצמו נעשה בעזרת מכשור רפואי מתקדם וללא חבישה כלל.

האם יש צורך במעקב רפואי?

"את התוצאה רואים ישר ולכן, אם אין דימום, אזי אין צורך בביקורת מידית", מסביר ד"ר קסלר ומוסיף: "עם זאת, בתום תהליך ההחלמה, לאחר כשלושה שבועות עד חודש, אם לא הופיעו סיבוכים קודם לכן, נהוג לבדוק את פין התינוק".

המוהל רחמים חיים טוען בחיוך כי הטכנולוגיה עשתה רק טוב למוהלים, והוא נוהג לבצע מעקב רפואי דרך תמונה בווטסאפ. עם זאת, הוא מדגיש שיש לבדוק כל דימום או תופעה חריגה אחרת.

מהן הסכנות הטמונות בתהליך?

על כך שסיבוכים יכולים להתרחש גם אצל מוהל מסורתי וגם אצל רופא, מסכימים קסלר ורחמים. ד"ר קסלר מפרט:

היצרות פי השופכה, לעיתים במידה שצריך התערבות כירורגית בעתיד. סטטיסטית זה קורה אצל 5% מהתינוקות.
תופעה נוספת, אשר מתרחשת בעיקר אצל תינוקות שמנמנים, נקראת: "פין חבוי": הפין נסוג לאחור, וזה נראה כאילו הברית לא נעשתה כראוי, ונשאר עודף עור, אך למעשה המצב אינו כזה, וברוב המקרים זה מסתדר.
תופעה אחרת היא "פין כלוא", כאשר בקרב מעל 90% מהמקרים, מצב זה חולף בעזרת מריחת משחה ייעודית, ואין צורך בהתערבות כירורגית.
הידבקויות - העור של שארית העורלה חוזר למקומו, על גבי העטרה, ומסתיר את רוב שטח פני העטרה. תופעה זו חולפת מעצמה, ולמעשה מדובר בהידבקות שגרתית אשר מתרחשת ב-60% מהמקרים. חשוב לציין כי מצב זה חולף עצמונית, ללא צורך בהתערבות, וכי אסור להפריד בכוח.
גשר עור - מקרה נדיר. נעיצה של קטע עורלה קטן לעטרה, ויש צורך להפריד. את הפעולה ניתן לעשות גם במרפאה, ולא בהכרח בחדר ניתוח.
דימום - זרם דם. במקרה זה חשוב, ראשית, לנקות את האזור ולחפש את מקור הדימום, יש ללחוץ עליו לחץ מתון, כדי שהתינוק לא יאבד דם רב, ולמהר לטיפול רפואי.
"סכנה ידועה, אשר נוגעת למוהל מסורתי, היא חסימת דרכי השתן. זה מתרחש אם מהדקים חזק מידי את התחבושת על איבר המין. לכן חשוב לבחור במומחה מוהל, מיומן ובעל ניסיון שלא יגרום נזק עם תחבושת הדוקה מדי", מוסיף המוהל רחמים חיים.

כיצד מתבצעת ברית מילה מאוחרת?

"בדרך כלל מדובר בעולים חדשים, בגיל ההתבגרות, או בכאלה שעוברים תהליך גיור. בגיל מאוחר, זה כבר ניתוח לכל דבר ועניין - ולכן זה נעשה בחדר ניתוח, בהרדמה מלאה עם תפרים וכאבים", מסביר המוהל רחמים חיים.

ד"ר קסלר מפרט על ההליך הכירורגי: "ברית מילה בגיל מאוחר, נעשית אך ורק בחדר ניתוח, תחת הרדמה מלאה או אזורית. לאחר ביצוע ההרדמה, מוסרת העורלה ותופרים את האזור באמצעות חוט תפירה, אשר נמס לבדו, ללא צורך בהוצאת התפרים. בסיום ההליך, האזור נחבש ליומיים עד שלושה. הנימול נשאר בבית החולים למשך מספר שעות ועד ליממה, לאחר הניתוח, בהתאם למצבו הרפואי".

קיימת דאגה מכך שברית מילה עלולה לפגוע בפוריות או בהנאה ממין. האם יש דברים בגו?

ד"ר קסלר מבטל זאת בנחרצות וטוען כי אין כל קשר לברית המילה. המוהל רחמים חיים מחזק את דבריו, וטוען: "לפי הרמב"ם, אישה שמקיימת יחסי מין עם אדם ערל לא יודעת שבעה מה היא".

לסיום, כמה המלצות ליום הברית

האכילו את התינוק כשעה לפני הברית ולאחריה.
אפשר לתת משככי כאב (כמו אקמול לתינוקות) דרך הפה, כחצי שעה לפני המילה.
אפשר לרכוש בבית מרקחת EMLA, משחה לאלחוש מקומי, ולמרוח כשעה לפני החיתוך.
זכרו כי זריקת הרדמה מקומית, ישירות לעצבי הפין, מותרת רק לרופא, והוא גם אחראי על התאמת גודל המחט ומינון החומר.
מומלץ לרחוץ את התינוק קודם הברית. במידה ולא, ניתן יהיה לרחוץ אותו יום לאחר הברית, לאחר הורדת התחבושת ע"י המוהל.
פרט חשוב, לא פחות, הוא לוודא שיש למוהל ביטוח מקצועי. אל תתביישו לשאול.
דעו במדויק את מהלך הטקס מראש. כך, לא יהיו לכם הפתעות ותדעו בדיוק למה לצפות.
ודאו שהכלים, בו משתמש המוהל, אכן סטריליים והערכה חדשה ונקייה.
בחרו מוהל מקצועי, מיומן, בעל ניסיון ואמין.
היו ערניים ושימו לב לכל שינוי אצל תינוקכם, לאחר הברית. ודאו שאין דימום, כאבים בלתי נסבלים, נפיחויות וכו'. אם יש לכם ספק הכי קטן - בדקו!
כל מוהל בישראל נמצא תחת פיקוח מחמיר, ועובר הכשרה ארוכה הנמשכת כשנתיים, כולל עזרה ראשונה, מניעת זיהומים, עצירת דימום וכו'. אם בחרתם מוהל והחלטתם שהוא מספיק מקצועי ומיומן, נסו לבטוח בו ולא להלחיצו בעת הברית.

בואו לדבר על זה בפורום ברית מילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום