לעולם לא מאוחר להפסיק לעשן

(0)
לדרג

לפי סקירה חדשה, הפסקת עישון מלווה בירידה משמעותית בסיכון למחלות לב וכלי דם גם בקבוצות הגיל המבוגרות ביותר, גם אחרי גיל 60

מאת: מערכת zap doctors

בשורות טובות למבוגרים המחליטים להפסיק לעשן גם לאחר גיל 60, כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ. הפסקת עישון במשך חמש שנים מובילה לירידה משמעותית בשיעורי המוות על רקע מחלות לב וכלי דם, בהשוואה למי שממשיך לעשן.

הסקירה מבוססת על נתונים על יותר מחצי מיליון משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה, ומהנתונים עולה כי חמש שנים לאחר הפסקת עישון נרשמה ירידה של 10% בסיכון למוות עקב מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו שהמשיכו לעשן. בדומה, באלו שהפסיקו לעשן במשך 5-9 שנים ובמשך 10-19 שנים תועדה ירידה של 16% ו-22% בסיכון למוות עקב מחלות לב וכלי דם, בהתאמה.

לדברי החוקרים, למרות התועלת הגבוהה יותר בהפסקת עישון מוקדמת, מהנתונים עולה כי הפסקת עישון עדיין לוותה בירידה משמעותית בסיכון למחלות לב וכלי דם גם בקבוצות הגיל המבוגרות ביותר.

עוד עולה מהנתונים כי עישון לווה בעלייה כפולה בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בהשוואה למי שלא עישנו. בקרב אלו שעישנו בעבר, אך לא עישנו בהווה, הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם היה גובה יותר ב-37% בלבד, בהשוואה ללא מעשנים. באשר לסיכון לתסמונת כלילית חדה, בקרב מעשנים בהווה ומעשנים בעבר תועדה עליה של 98% ו-18% בסיכון לאירועים אלו, בהשוואה ללא מעשנים.

כחלק מהסקירה החוקרים בחנו גם את היקף "קידום הסיכון" למוות עקב מחלות לב וכלי דם על רקע עישון. מהנתונים עלה כי מעשנים פעילים הלכו לעולמם עקב מחלות לב וכלי דם 5.5 שנים מוקדם יותר, בממוצע, בהשוואה למי שלא עישנו. אצל מעשנים בעבר, היקף קידום הסיכון עמד על כשנתיים. בקרב מי שעישנו 20 סיגריות ומעלה מדי יום תועד הסיכון הגבוה ביותר למוות עקב מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו שלא עישנו כלל, והסיכון הגבוה ביותר להעלאת סיכון למוות עקב מחלות לב וכלי דם (הלכו לעולמם 6.9 שנים מוקדם יותר בהשוואה ללא מעשנים).

מהמחקרים עולה כי היקף הייעוץ בנוגע להפסקת עישון נמוך יותר בקרב מעשנים מבוגרים, בהשוואה למעשנים צעירים ומכאן החשיבות הרבה של ממצאי המחקר הנוכחי אודות היתרונות של הפסקת עישון גם בגיל המבוגר.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום