גירושין - סיכון להתקף לב

(0)
לדרג

המשבר מלווה בעלייה בהתקפי לב, בייחוד אצל נשים; אצל גרושות פעם אחת סיכון גבוה יותר ב-24% מאשר אצל נשואות, וסיכון גבוה יותר ב-77% אצל גרושות מספר פעמים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חווית הגירושין היא אחד המשברים הקשים בחיי האדם, ולא רק במובן הנפשי. מחקר חדש מצא כי יש קשר בין גירושין לסיכון מוגבר לאוטם שריר הלב, כאשר הסיכון הנ"ל עולה משמעותית עם עליה במספר הגירושין.

במסגרת המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes, בחנו החוקרים את הנתונים אודות 15,827 משתתפים שנישאו אי-פעם, בגילאי 45-80 שנים בתחילת המחקר, ועקבו אחריהם בין השנים 1992 עד 2010. משתתפים אלו היו חלק ממדגם ארצי מייצג במסגרת מחקר Health and Retirement Study. כ-14% מהגברים ו-19% מהנשים שימשו כמדגם של משתתפים גרושים בתחילת המחקר. במהלך מעקב של יותר מ-200,524 שנות חיים בסך הכל, 8% אובחנו עם התקף לב של שריר הלב.

ההשפעה הייתה בולטת יותר בקרב נשים, בהן תועדה עלייה בלתי תלויה בסיכון להתקף לב, בין אם היו גרושות פעם אחת (עלייה של 24%), או מספר פעמים (עלייה של 77%), בהשוואה לנשים שהיו נשואות. העלייה בסיכון הייתה משמעותית רק בגברים שהתגרשו למעלה מפעם אחת (עלייה של 30%), בהשוואה לגברים שהיו נשואים. יתרה מזאת, בנשים שנישאו מחדש הסיכון היה דומה בהיקפו לסיכון בנשים גרושות, בעוד שבגברים שנישאו מחדש לא תועד סיכון משמעותי לאוטם חד של שריר הלב. ממצאים אלו מצטרפים לעדויות לפיהן הסיכון להתקף לב מושפע מהמצב הסוציאלי, בדומה לעישון, סוכרת ויתר לחץ דם.

אף על פי שהמצב המשפחתי אינו ניתן להשפעה על ידי התערבות רפואית, הבנת הסיכון הכרוך בגירושין עשויה לסייע בהתאמה אישית של הטיפול ומניעת התקף לב חדש או חוזר של שריר הלב. לדוגמה, מהנתונים עולה כי בנשים גרושות, בעיקר אלו שהתגרשו מספר פעמים, תיתכן תועלת לבדיקות סקירה וטיפול לדיכאון או תסמיני דחק אחרים.

בואו לדבר על זה בפורום זוגיות, מיניות ופרידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום