כשכאב הופך למחלה: רפואת כאב

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כאב כרוני עלול לגרום פגיעה קשה באיכות החיים ולגבות מחיר פיסי ונפשי כבד. רפואת כאב היא מומחיות-על העוסקת בתרופות ובטיפולים פולשניים להפחתת כאב

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

אף אחד לא אוהב להרגיש כאב, אך כשהכאב חולף הוא הופך לזיכרון רחוק. אבל מה קורה כאשר הכאב מגיע - ומסרב לחלוף? אנשים הסובלים מכאב כרוני חווים פגיעה קשה באיכות החיים ובתפקוד. הכאב שממאן להרפות גובה מהם מחיר פיסי, נפשי ורגשי כבד. חולים אלה חווים כאב שהופך להיות מחלה בפני עצמה, שההחלמה ממנה תהיה יעילה רק בעזרת רופאי כאב. מיהם "רופאי כאב"? מתי הכאב הוא מחלה המצריכה פניה למרפאת כאב? איך מבדילים בין כאב חולף לבין כאב כרוני ההופך למחלה? מה עושים כדי להתמודד עם המצב?

מתי כאב הופך למחלה?

כאב מוגדר כיום כמחלה רק כאשר מדובר בכאב כרוני - ולא כאב חריף. אותו כאב חריף שמרגישים עקב פגיעה בגוף איננו מחלה בפני עצמה. הסיבה היא שכאב כרוני גורם לתחלואה אשר משתרעת הרבה מעבר לכאב עצמו. ככלל, כאב משמש סימן אזהרה לגוף שמטרתו להתריע בפני גרימת נזק למערכות שונות בגוף - ומטרתו לגרום לגוף להפסיק את כל פעילותו ולעשות הכול כדי לפתור את הבעיה. זה נעשה על ידי גרימת תחושת עקה או stress בגוף, דבר שגורר בין השאר תגובה של עלית דופק ולחץ הדם, הזעה והתכוננות לבריחה. הגוף אינו מסוגל להתמיד בתגובה זו לאורך זמן והמשך שידורי מצוקה כאלה על בסיס קבוע גורמים לתחלואה משמעותית ושיבוש כל החיים התקינים ובכך בעצם גורמים לסימני מחלה, כמו כל מחלה אחרת, אשר משבשת את ההתנהלות התקינה של הגוף.

מי מוגדר כסובל ממחלת הכאב?

אדם סובל מכאב כרוני כאשר הכאב שלו נמשך מעל חצי שנה ברציפות, יש לו את המאפיינים המתאימים לאחת ממחלות הכאב הידועות ו/או שהבעיה שגורמת לכאב איננה פתירה או שהיא נפתרה - ולמרות זאת הכאב נותר.

כיצד ניתן להבחין בין "סתם" כאב לכאב שהוא מחלה ודורש התמודדות מיוחדת?

לכל מחלת כאב יש סימנים ומאפיינים ייחודיים - ולרוב ניתן לאבחן את המחלה. חלק מהמחלות מלוות בפגיעה עצבית, שניתנת לתיעוד מדויק; וחלקן מלוות בפגיעה פיזית, שניתן להדגים ב- MRI ,CT, מיפוי עצמות ובדיקות נוספות. במקרים אלה רופא הכאב מתאים את הטיפול למחלה שמאובחנת ולתוצאות הבדיקות.

מהי רפואת כאב? איזה מיומנויות יש למומחים בה?

רפואת כאב היא מומחיות-על אשר מתמקדת בדרכים לשיכוך כאב. כלומר: הרופא המתמחה בה חייב להיות מומחה, ראשית, באחד מסוגי המומחיות המזינים את התמחות-על זו - ואז הוא עובר שנתיים של התמחות נוספת, בה הוא מתמחה באבחון וטיפול במחלות הכאב עצמן.

התמחות זו מקנה לרופא מומחה בכאב מגוון מיומנויות - ובהן שליטה בסוגי טיפול תרופתי מיוחדים לכאב; שליטה במיומנויות של טיפול פולשני על ידי הזרקות תחת שיקוף ותחת אולטרסאונד; ביצוע השתלות של קוצבים ומשאבות לטיפול בכאב ועוד.

לא כל הרופאים שעוסקים בכאב עוסקים גם בטיפול הפולשני. היות וטיפול זה מצריך חדרי ניתוח ואמצעים מיוחדים, פעולות אלה נעשות רק בבתי חולים. יתרה מזאת, יש ניתוחים מסוימים שיש צורך במיומנות כירורגית מיוחדת כדי לעשותם, כגון השתלות כירורגיות של מערכות קיצוב. במקרים שנדרש ניתוח מורכב להשתלת מערכת לגירוי עצבי, ניתוח זה נעשה על ידי נוירוכירורגים שהתמחו ברפואת כאב או נוירוכירורגיה תפקודית.

באיזה שלב הופך הכאב לנושא בפני עצמו, המצדיק פניה למומחים ברפואת כאב?

לרוב מגיעים למרפאת כאב מטופלים שאובחנו כסובלים מתסמונת כאב, או לאחר שהתלונות מתמשכות למעלה מפרק הזמן הצפוי לריפוי, או שניתן לקבוע כי הבעיה בלתי פתירה ובלתי ניתנת לפתרון או שכבר נפתרה, אבל הכאב נותר. שלבקת חוגרת היא דוגמה לבעיה שלרוב נפתרת מהר הווירוס חולף, הפריחה נרפאת ויחד איתה גם הכאב אמור לחלוף, אולם בחלק מהחולים, למרות התרפאות הפריחה, הכאב נותר חודשים או שנים לאחר שהמחלה חלפה.

מדוע רופא "רגיל" כגון אורתופד לא יכול לסייע בהתמודדות עם כאב? למה צריך רופא מומחה לעניין?

רופא "רגיל" מיומן בטיפול בשדה התמחותו. למשל כאשר יש פריצת דיסק אורתופד או נוירוכירורג המתמחים בניתוחי עמוד שדרה יכולים להוציא את הדיסק. אולם, לעיתים ניתן להימנע מניתוח זה על ידי טיפול בכאב, ולעיתים, גם אם מוציאים את הדיסק הכאב נותר בעינו. במקרים כאלה לאורתופד ולנוירוכירורג, שלא עברו התמחות על בטיפול בכאב, אין את הכלים לסייע למטופל זה. ההתמודדות עם הכאב מחייבת סוג אחר של מיומנות שיש רק למי שעבר התמחות על ברפואה לשיכוך כאב.

מה כוללים טיפולים בכאב כרוני?

ישנן מגוון שיטות, דרכי טיפול, אמצעים ודרכים לסייע למטופל הסובל מכאבים כרוניים. לכל הטיפולים הללו מכנה משותף אחד: הם כולם שואפים לסייע בהורדת רמת הכאב. לרוב לא ניתן להכחיד אותו לגמרי, אם כי יש גם מקרים כאלה. בכל מקרה, גם הסיוע להפחתת הכאב הוא בהחלט מספק. רוב החולים סובלים מאיכות חיים כה ירודה שגם הפחתה של אחוז מסוים מהכאב מאפשרת להם לשדרג את חייהם - ולחוות טווח חיים הרבה יותר טוב וזה מספק אותם.

חולה הסובל מכאב כרוני מתמודד עם אתגר לא פשוט. ישנם חולים השוכבים כל היום במיטה, נאנחים מכאבים ואינם מוצאים לעצמם מנוחה: לא מצליחים לישון, לאכול, לשתות ולתפקד - בגלל הכאב. הכאב משפיע גם על התנהלות מקצועית, חברתית ומשפחתית. וגם כאשר רמתו נמוכה יותר, פגיעתו באדם ובאיכות חייו נרחבת.

טיפולים בכאב מתמקדים בלימוד של האדם הכאוב לחיות ולתפקד בצל הכאב, למרות הכאב, שרמתו תרד. לאחר טיפול מוצלח, אדם שסבל מכאב משתק קיצוני ידווח כי חזר לאורח חיים שאותו הוא קיים לפני כן, עם הפרעה מינימלית שניתן להתעלם ממנה משך רוב היום. אצל חלק מהמטופלים, הכאב נעלם לגמרי, בין אם הם צריכים לקחת לשם כך תרופות על בסיס יומיומי או לאחר טיפול פולשני מוצלח; אצל אחרים, הכאב רק שוכך וצריך לחזור על הטיפול מדי זמן; או להמשיך לקחת את התרופות.

כך או כך, הטיפול בכאב הוא טיפול מותאם אישית. מדובר במשהו אינדיבידואלי מאוד. רופאי כאב תופרים את הטיפול לכל פציינט - בהתאם למה שיש לו; בהתאם למחלת היסוד, בהתאם לבדיקות, בהתאם לאופיו, לאופי פעילותו, לסיכונים שהוא מוכן לקחת וכן הלאה.

כל מטופל הוא עולם ומלואו שהטיפול בו נלמד תוך כדי תנועה והתנסות. בלתי אפשרי לנבא הצלחה מראש. כל הזמן נערכות התאמות ושיפורים בטיפול. רפואת כאב היא רפואה מאד יצירתית ומאד פרטנית, וברוב המקרים טיפול מותאם שכזה מצליח להקל על המטופל.

ד"ר רות גור היא מומחית בנוירו-כירורגיה ורפואת כאב, אסיא מדיקל

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום