"חיפה לא מזוהמת יותר מהמרכז"

(0)
לדרג

בעיית זיהום האוויר בכלל ובעיר חיפה בפרט עמדה בלב דיוני כנס בינלאומי שנערך בחיפה. נציגי ארגון הבריאות העולמי הצהירו בכנס כי "ישראל נקייה מפוליו"

מאת: מערכת zap doctors

"ישראל נקייה מפוליו" כך הכריזה היום (ד') סוזנה ג'יקוב, יו"ר ארגון הבריאות העולמי באירופה, בכנס של נציגי מדינות אירופה, שהתקיים בימים האחרונים בחיפה, בהשתתפות נציגי משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. ג'יקוב ציינה כי חלה התקדמות רבה בעשור האחרון בתחום בריאות וסביבה, אולם ישנם עוד נושאים רבים לטיפול, שכן רבע מהתמותה באירופה היא בשל זיהום אויר.

ד"ר ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי "הסרתה של ישראל מהמדינות בהן יש פוליו הוא הישג אדיר. המצב בו עמדנו הוא שכל אזרח שיוצא מהארץ צריך להצטייד באישור שהוא חוסן נגד פוליו. הצלחנו לחסן יותר ממיליון איש וכיום אנו יכולים לומר שבסביבה לא פשוטה בה אנו נמצאים אזרחי ישראל מוגנים מפוליו. מהלך זה נעשה בשיתוף ועזרת מומחי ארגון הבריאות העולמי ואני מודה על ההצהרה הזו היום בכנס המשותף".

"זיהום האוויר בחיפה ובעולם - אתגר"

למרות הבשורות הטובות, נושא זיהום האוויר באזור חיפה לא יורד מסדר היום הציבורי ובפתח הכנס עמדו קבוצת מפגינים נגד מדיניות הממשלה שלדבריהם לא בודקת את הקשר בין זיהום אוויר לתחלואה בסרטן בילדים באזור חיפה. חנה קופרמן, מפורום שמירה על החופים, אמרה כי "אף אחד לא חוקר מ-2008 כיצד זיהום אוויר משפיע על תחלואת סרטן בילדים. הממשלה מתעלמת מהעובדה שליד המפעלים גרים ילדים נשים וילדים שהם מאוד חולים. אנא עזרו לנו להציל את ילדי חיפה", ביקשה.

ד"ר ארנון אפק התייחס לנושא באומרו כי "קיים פער בין הסוגיה התקשורתית לבין הסוגיה המדעית. על מנת לתת תשובה מדעית דרוש זמן והיה צריך לעבור על המחקר של חוקרי הדסה. לאחר מכן כינסנו את טובי המומחים בנושא, ועל בסיס המידע הקיים נמצא כי אין קשר בין סרטן בילדים לזיהום אוויר. הנושא ממשיך להיבדק".

גם פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הבהיר כי ידוע למשרד הבריאות על עודף תחלואה במבוגרים במחלות לב וכלי דם ומחלות ריאה באזורים בהם יש עודף זיהום אוויר, וכי משרד הבריאות פועל מול המשרד להגנת הסביבה בהכוונה לאותם מקומות בהם יש עודף תחלואה. בנוסף ציין פרופ' גרוטו כי משרד הבריאות שותף בוועדות תכנון ובנייה, בין היתר בנושא בנייה בקרקעות בצפון והסדרת בז"ן. עמדת משרד הבריאות היתה כי יש שם עודף תחלואה, ולכן משרד הבריאות הציב תנאים וסייגים בבנייה ובהסדרת בז"ן. אמנם המצב בבז"ן השתפר אבל אין להוסיף זיהום אוויר. בוועדת הערר הציג משרד הבריאות את נושא עודף התחלואה בסרטן בילדים על בסיס המחקר בהדסה ששפך אור על הנושא והוא אחד המחקרים הראשונים בנושא. ואולם עדיין וקשה לבוא ולומר שיש קשר בין השניים ללא מחקרים נוספים בנושא, סיכם פרופ' גרוטו.

יונה יהב, ראש העיר חיפה, פנה היום במכתב לראש הממשלה ובו ביקש להקים ועדה ציבורית לבחינת סוגיית איכות האוויר ובריאות התושבים בחיפה, זאת בעקבות הפרסומים האחרונים של משרד הבריאות.

"מי השתייה בישראל נקיים - הישג שאינו ברור מאליו"

הישג נוסף אותו ציין ד"ר אפק הוא מיי השתייה הנקיים בישראל. "זה לא מובן מאליו שהמים בברז בטוחים", אמר. "שמענו שיש רבים באירופה שלא זוכים לכך. ממשלת ישראל דואגת לכלל האזרחים למים בטוחים וזה הישג שאינו מובן מאליו".

עם זאת, היתה תמימות דעים בין נציגי מדינות אירופה, שלקחו חלק בכנס, כי ישנם אתגרים משותפים המחייבים שילוב ידיים בחיפוש פתרונות ולמידה הדדית האחד מהשני: זיהום אוויר הוא אחד מהם. "זו עובדה כי זיהום אוויר מסוכן לבריאות וקשור למחלות לב ריאה וסרטן במבוגרים. לכן אנו חייבים לעבוד לפי עקרון הזהירות המונעת והכוונה היא להוריד את זיהום האוויר בכל מקום בו הוא קיים. הפתרון לקידום התחבורה הציבורית שהממשלה עושה זה הפתרון הנכון בטווח הארוך", ציין ד"ר אפק.

דויד לפלר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה אמר כי "לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי כ-2,500 איש מתים בישראל מוות מוקדם בשל זיהום אוויר. חמישים אחוזים מזיהום האוויר מקורו מתחבורה, וחמישים אחוזים מקורו מהתעשייה. לכן, יש לתקן את הרושם שבחיפה יש יותר זיהום אוויר, שכן יש מקומות מזוהמים יותר על צירי תנועה מרכזים במרכז הארץ, שם גם נמכרות דירות יקרות".

חוק אוויר נקי שעבר ב-2011 מאפשר הסדרת פעילות במפעלים גדולים וזו הסיבה לירידה של 70 אחוז בזיהום אוויר באזור חיפה. לגבי פליטות ממתקני יצור חשמל, אנו עומדים על התקנת סולקנים שאמורים להוריד 90 אחוז זיהום של תחמוצת גופרית בתחנות פחמיות. בתחום התחבורה, אנו מוציאים צווים שמחייבים להעביר אותם לגז טבעי ודלק נקי יותר, על מנת להוריד זיהום אוויר מרכבים כבדים. אנו רואים מטרה מרכזית של מעבר לגז טבעי בתעשייה ובתחבורה להורדת זיהום אוויר, ועל כל משרדי הממשלה לשתף פעולה בעניין זה".

מר אלכסנדר ניס, יו"ר הכוח האירופי לשמירה על סביבה ובריאות, הוסיף כי אין מדינה באירופה, לרבות גרמניה אותה הוא מייצג, שעומדת בתקנים של ארגון הבריאות העולמי לאוויר נקי. לדבריו, הבעיה היא גלובלית ולכן גם הטיפול בה חוצה גבולות ומצריך שיתוף פעולה בין כל המדינות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום