סרטן הקיבה: בדיקה נשיפה חדשנית

(0)
לדרג

סרטן הקיבה הוא הסרטן השני בעולם במקרי התמותה הנובעים ממחלת הסרטן. בדיקת נשיפה חדשה ופשוטה לביצוע עשויה לאתר את המחלה בשלב מוקדם ולהציל חיים

מאת: ד"ר דין קרן

סרטן הקיבה הוא הסרטן השני בשכיחותו - במקרי התמותה הנובעים ממחלת הסרטן בעולם. מחלה זו נחשבת לקשה מאוד לטיפול, מכיוון שבדרך כלל רוב החולים בה מאובחנים בשלב מתקדם ובלתי פתיר של המחלה ומכאן - התמותה הגבוהה ממנו.

הסיכוי לחלות בסרטן הקיבה הינו 1 ל-111 מקרים. בארצות הברית, רק 29 אחוז מהחולים בסרטן הקיבה שורדים למעלה מחמש שנים מרגע אבחון המחלה בגופם.

נראה כי לאחרונה נפתח פתח למציאות רפואית חדשה, בכל הקשור לאבחון המחלה, בעקבות בדיקת נשימה חדשה המתבצעת בשיטת ה-Nanoarray, המסוגלת לאתר את סרטן הקיבה או את הסיכוי לחלות בו, בעזרת גילוי מוקדם.

כיצד פועלת בדיקת הנשימה החדשה? מה היא "מזהה" בנשימת הנבדק?

בדיקה זו היא בדיקת נשיפה פשוטה - וקלה לביצוע. הבדיקה יכולה לזהות שינויים מזעריים במרכיבים של מערכת העיכול, אשר מופרשים באוויר הננשף. הבדיקה מתבססת על הרעיון שעל פיו לאנשים בעלי סרטן קיבה יש "טביעות אוויר" ייחודיות (על משקל "טביעות אצבע"), המכילות תרכובות כימיות זעירות, המופיעות בשטח רק כאשר קיים בגוף סרטן מסוג זה.

במחקר שנעשה בעקבות יישום טכנולוגיה חדישה זו, הוכח כי בעזרת בדיקות הנשיפה, ניתן להבדיל בצורה יעילה בין "טביעות אוויר" של אנשים שלקו בסרטן קיבה, או אנשים שלהם סיכוי גבוה לחלות בו - לעומת אנשים בעלי סיכוי נמוך לחלות במחלה. שיטת הבדיקה החדשה הציגה בקרב הנבדקים 73 אחוזי רגישות לסרטן הקיבה, והגיע לרמת דיוק של למעלה מ-90 אחוז.

מהם יתרונותיה וחסרונותיה של הבדיקה?

יתרונה הברור של הבדיקה טמון בכך שהיא אינה פולשנית, וקלה מאוד לביצוע, מה שיעלה באופן ניכר את אחוז הנבדקים העתידיים. בנוסף, לבדיקה ישנה יכולת ניבוי גבוהה, חוסר רגישות לפקטורים אחרים המצויים באוויר הננשף, וכן עלות הביצוע שלה נמוכה.

על פי המחקר, הבדיקה הצליחה להבדיל בין אנשים בריאים לבין אנשים החולים בסרטן הקיבה, והציגה תוצאות מבטיחות בזיהוי שינויים טרום סרטניים מדאיגים, שלהם סיכון מוגבר להפוך בעתיד לסרטן. יחד עם זאת, יש לזכור כי חסרונה של הבדיקה נובע מכך שהיא עדיין לא מדויקת במאה אחוזים. חלק מהנבדקים אובחנו באופן שגוי כבעלי סיכון מוגבר לחלות בסרטן קיבה.

חשוב להבין כי רק אבחון של סרטן הקיבה בשלבים מוקדמים מאוד מציע למטופל את הסיכוי הטוב ביותר לטיפול מוצלח - ולהחלמה. יחד עם זאת, המחקר שנעשה סביב בדיקה זו בהחלט בעל פוטנציאל עתידי להציל חיים, אך יש לעמוד על תוצאותיו ועל יכולת הדיוק שלו, טרם יוכנס לשימוש בבדיקות סקר גדולות.

מי נמצא בגורמי סיכון גבוהים לחלות בסרטן הקיבה?

סרטן זה שכיח יותר בגברים מאשר בנשים. הוא נוכח במיוחד אצל מטופלים מעל לגיל 50 (רוב המטופלים מאובחנים בין גיל 60 ל-80). כמו כן, סרטן הקיבה שכיח במדינות שנחשבות ל"ממאירות" יותר מאחרות, כגון יפן, סין, דרום ומזרח אירופה ודרום ומרכז אמריקה.

גורמי סיכון נוספים קשורים בעישון, עודף משקל ותזונה לקויה: סרטן הקיבה שכיח אצל אנשים אשר ניזונים ממזונות מעושנים, דגים מלוחים, בשר וחמוצים - כתוצאה מחומרים ניטריטים. בניגוד לכך, צריכה מוגברת של פירות וירקות טריים מורידה את הסבירות לחלות בסרטן זה. כמו כן, זיהום בהליקובקטר פילורי, אנמיה ממארת, סוג דם A, סביבת עבודה הקשורה בתעשיות פחם, ברזל וגומי וכן גנטיקה (סיפור משפחתי של סרטן קיבה אצל קרובים מדרגה ראשונה) - מעלים את הסיכון לחלות בו.

מהם הסימפטומים שיעידו כי יש לגשת לאבחון סרטן הקיבה?

סרטן קיבה, בשלב הראשוני ביותר שלו, מופיע ללא סימפטומים מיוחדים. רוב הסימפטומים קשורים במצב המתקדם של המחלה, בשלב שבו קשה מאוד לטפל בה - ובהם: בחילות, הקאות, בעיות בליעה, שובע מוקדם, אובדן תיאבון, הקאה דמית, ירידה במשקל ועוד.

ד"ר דין קרן הוא גסטרואנטרולוג בכיר ומומחה התזונה של אסיא מדיקל, מנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה מטבולית/בריאטרית במרכז הרפואי בני ציון, חיפה.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום