סרטן בילדים וזיהום אוויר - אין קשר

(0)
לדרג

משרד הבריאות מרגיע חלקית: לא נמצא כל קשר בין סרטן בילדים לבין זיהום אוויר; נמצא קשר בין זיהום אוויר לבין מחלות ריאה, כלי דם ולב במבוגרים

מאת: מערכת zap doctors

לפני שבוע המדינה רעשה וגעשה סביב פרסום משרד הבריאות של ממצאי מחקר שנערך בהדסה לפיו שיעור התחלואה בסרטן גבוה יותר באזור חיפה מאשר בשאר חלקי הארץ וכמחצית ממקרי הסרטן בקרב ילדים באזור חיפה נובעים מזיהום אוויר. אמש (ב') קיימו דיון בנושא ראשי מערכת הבריאות ובניהם: ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות, יו"ר הר"י , ראש איגוד רפואת ילדים , ראש איגוד המטואונקולוגיה ילדים, ראש איגוד בריאות הציבור נציגי המשרד בתחומים השונים כולל רישום סרטן, נציג אוניברסיטת חיפה, נציגת בי"ח רמב"ם ונוספים. בדיון הוצגו נתוני רישום הסרטן הלאומי אשר הציגו עודף תחלואת סרטן בכלל וסרטן ריאות במבוגרים בחיפה, לעומת זאת נמצא כי אין עדות לעודף תחלואה בסרטן בגיל הילדות באזור חיפה.

לדברי יונה יהב, ראש עיריית חיפה במסיבת עיתונאים שערך היום (ג) בעיריית חיפה "עבר עליי שבוע קשה. אפילו במלחמת לבנון השנייה לא חוויתי תסכול כזה וחוסר אונים. אני, כאב לילדים וכראש עיר צריך לתת תשובות ברורות לילדי חיפה ולהורים המודאגים. איך זה שמשרדי הממשלה הפקירו אותנו בשבוע האחרון וזרו פאניקה בציבור???

לפני שעות ספורות, כגנבים בלילה, הוציא משרד הבריאות הודעה רפה ומתנצלת שאומרת במילים אחרות טעינו. אני מודיע: גם הפעם לא יצליחו להרדים אותנו!. נגמרו המשחקים - לא יהיה גידול ביצור דלקים וכימיקלים במפרץ חיפה.

אני שב וקובע, העיר חיפה חווה ירידה דרמטית של זיהום בשנים האחרונות! אין תחלואת עודף או תחלואה חריגה של ילדים בעיר חיפה. העיר חיפה היא מקום מצוין לגור בו.

שוחחתי הבוקר עם מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. הם מתכנסים בשעה זו והם התחייבו בפני כי יתייצבו כאן בשבוע הבא עם הצעות משמעותיות ותכנית עבודה לשיפור נוסף באיכות האוויר והבריאות בחיפה. אני דורש כי הדבר יובא להצעת מחליטים ויתוקצב על ידי ממשלת ישראל".

סרטן ילדים בישראל נדיר ולא מוסבר

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי שכיחות הסרטן בילדים בישראל נמוכה מאוד בהשוואה לסרטן במבוגרים. בארץ מאובחנים בין 400 ל-500 מקרים חדשים בשנה.

הסרטן השכיח ביותר בקרב ילדים הינו לוקמיה (סרטן הדם) והוא מהווה כ-30% מכלל סוגי הסרטן בילדים. גידולים סרטניים באזור המוח מהווים 15-20 אחוזים. וסרטן בלוטת הלימפה מהווה 10-15% בכלל הילדים החולים בסרטן. הגיל השכיח ביותר לפרוץ המחלה הוא 6, כאשר בכ-50 אחוז מהילדים המחלה פורצת בגיל 4-5. שכיחות מחלות הסרטן גבוהה יותר בקרב בנים מאשר בקרב בנות.

פרופ' יצחק יניב, יו"ר איגוד אונקולוגיה והמטולוגיה ילדים של ההסתדרות הרפואית אומר היום (ג') ל-zap doctors כי סרטן בילדים זו מחלה נדירה בארץ ומידי שנה מאובחנים כ-450 ילדים חדשים החולים בסרטן. סרטן בילדים שונה מסרטן במבוגרים וכך גם סוגי הסרטן והגורמים שונים בין ילדים לבין מבוגרים. אין הבדלים משמעותיים בשכיחות הסרטן בילדים בישראל לבין ילדים במדינות אחרות בעולם. ובניגוד למה שפורסם השבוע באמצעי התקשורת אין שכיחות שונה בסרטן בילדים באזורים שונים בארץ. כך עולה מנתונים מבוססים של רישום הסרטן של משרד הבריאות וזהו נתון בדוק וחד משמעי שכן לפי חוק מדווחים על כל מקרה סרטן בישראל".

מהם גורמי הסיכון לסרטן בילדים?

פרופ' יניב: "אנו לא יודעים מהו הגורם לרוב מיקרי הסרטן בילדים. הגורמים העיקריים שהוכחו אחראיים לחלק קטן ממיקרי הסרטן בילדים והם: קרינה רדיואקטיבית במיקרים של אסונות רדיואקטיביים, טיפול כימותרפי קודם ואחוז קטן של מיקרים על רקע שינויים גנטיים תורשתיים. אבל גם כל אלה יחד מהווים קצה קצהו של הסבר".

האם יש קשר בין זיהום אוויר לבין סרטן בילדים?

פרופ' יניב: "זיהום אוויר זה דבר גרוע שגורם להרבה בעיות, כגון העלאת שכיחות של סרטן ריאה באזורים בהם יש זיהום אוויר גבוה. בנוסף, כנראה שיש קשר בין שכיחות של בעיות ריאה ואסתמה ומחלות לב וכלי דם במבוגרים לבין זיהום אוויר. אולם חשוב להדגיש כי אין כל קשר בין זיהום אוויר לבין סרטן בגיל הילדות לא בארץ ולא בשום מקום בעולם. השורה התחתונה של מרכז הסרטן האמריקאי ושל הספרות המקצועית היא שלא נמצא קשר בין זיהום אוויר לבין סרטן בילדים. ספציפית, לגבי הפרסומים שפורסמו בתקשורת בשבוע האחרון אין להם על מה להתבסס כי גם במאמר שצוטט של חוקרי הדסה אין את הנתון על עודף תחלואה בילדים באזור חיפה בשל זיהום אוויר. אתמול התקיים דיון בו ישבו כל המומחים בשטח והיתה הסכמה על שתי הנקודות שהועלו: אין שיעור יתר בסרטן ילדים בחיפה ולא נמצא קשר בין זיהום אוויר לבין סרטן בילדים".

יש קשר בין סוגי סרטן מסוימים לבין זיהום אוויר

כזכור מכתבו של פרופ' איתמר גרוטו, האחראי על שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הסתמך על מחקר שנערך בהדסה עין כרם. המחקר עקב במהלך השנים 19982007 אחרי אוכלוסייה בכל קבוצות הגיל כולל ילדים ומצא כי הסיכון לחלות בכל סוגי הסרטן באזור חיפה היה גבוה ב16% לעומת אזורים אחרים בארץ. במכתבו של גרוטו נכתב כי 16% ממיקרי הסרטן בנפת חיפה (780 מתוך 4,860 ) הנם מקרים של תחלואה כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר. בעבור ילדים עד גיל 14 - מתוך 60 מקרי סרטן, ניתן להעריך כי מחצית המיקרים, כ30 מקרי סרטן הינם תחלואה עודפת כתוצאה מזיהום אוויר באזור חיפה צויין במכתב.

המחקר של הדסה התבסס על נתוני הלמ"ס ומצא כי הגורם לשיעורי תחלואה גבוהים בחיפה הוא הזיהום הנובע מהתעשיות הפטרוכימיות באזור. "האזור הינו אזור מתועש וככזה ביקשנו לחקור קשר בין תיעוש לתחלואה. דווקא הנחת העבודה הייתה שמדובר במימדי תחלואה גדולים בנפת חיפה בשל שינויי באוכלוסייה ולא עקב נסיבות תעשייתיות", מסביר ד"ר אביעד זיק מעורכי המחקר.

השערות חוקרי הדסה התאמתו, ונמצא כי הסוגים השכיחים יותר היו סרטן ריאה, שלפוחית השתן, ושט ועוד, בדומה לסוגים אשר נמצאים בקרב מעשנים, וחלק מסוגי סרטן אלו תומכים בסברת זיהום האויר כגורם משפיע לתחלואה. החוקרים מצאו כי לתושבי נפת חיפה סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן עבור 16 סוגי סרטן מ-18 הסוגים שנבדקו.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום