להוציא את הערמונית מהאש

(0)
לדרג

בעיות בערמונית מופיעות לרוב בגיל מבוגר, אולם דלקת של הערמונית נפוצה דווקא בשנות ה-30-40 וגורמת לתסמינים העלולים לפגוע בתפקוד ובאיכות החיים. כיצד מטפלים?

מאת: ד"ר אלי תבדי

יש שלושה מצבי תחלואה עיקריים הקשורים לבלוטת הערמונית. השניים הראשונים: הגדלה שפירה של הערמונית וסרטן ערמונית - אופייניים לגברים מעל גיל 50; והשלישי - דלקת של הערמונית לסוגיה אופיינית לגברים בשנות ה-30 עד 50, ומופיעה גם בקרב גברים מבוגרים.

מהי דלקת של הערמונית?

ישנם ארבעה סוגים של דלקת בבלוטת הערמונית. האחד: דלקת חריפה חיידקית; השני: דלקת חיידקית כרונית; השלישי: דלקת לא חיידקית עם נוכחות של כדוריות דם לבנות המופעלות על ידי מערכת החיסון; והרביעי: דלקת לא חיידקית אידיופטית (ללא גורם ברור).

מהם התסמינים של דלקת הערמונית?

תלוי בסוג הדלקת. דלקת חריפה של הערמונית מתבטאת בתקופה סוערת של מספר ימים, במהלכה מופיעים תסמינים כגון חום גבוה, צמרמורות, צריבה קשה בעת הטלת שתן, קשיים במתן שתן ועוד. דלקת כרונית בערמונית, שפעמים רבות מתפתחת לאחר דלקת חריפה של הערמונית, מתבטאת בכאבים באזור האגן והבטן התחתונה, לרבות כאבים באיברי המין, במרווח בין הרגליים, בפי הטבעת ובאשכים. דלקת מהסוגים השלישי והרביעי מתבטאת בעיקר בכאבים שהולכים ובאים לפרקים - ומפריעים לתפקוד. זוהי מחלה הכוללת כאב כרוני והרקע לכך לא ידוע. לעתים מזוהים תאים נוגדי דלקת, אך לא מזוהה חיידק - ולא ברור מדוע תאים אלה של המערכת החיסונית החלו לפעול. בקרב חולים אלה, מזוהות כדוריות דם לבנות (ליקוציטים) שמטרתן להילחם בגורם החיידקי, על אף שלא נמצא גורם כזה. במקרים אחרים, המסווגים כשייכים לדלקת ערמונית אידיופטית (הסוג הרביעי) אין עדות לתאים כאלה ואין ליקוציטים, אולם יש כאבים. כאבים אלה הם ממקור הערמונית והסיבה להופעתם לא ידועה. במצבים אלה, התסמינים המדווחים כוללים כאבים שבאים והולכים וקשיים בתפקוד המיני, חלקם על רקע פסיכולוגי.

מהו הטיפול בדלקת של הערמונית?

הטיפול בדלקת על בסיס חיידקי, בין אם היא חריפה ובין אם היא כרונית, הוא באמצעות טיפול אנטיביוטי המותאם לפי סוג החיידק. כאשר ברור שמדובר בזיהום חיידקי, הטיפול הרבה יותר פשוט. חיידקים "אוהבים" מאוד את בלוטת הערמונית השומנית ושמחים להתרבות שם. הדרך למגרם היא חיסולם. אולם אמצעי זה לא יעיל כאשר ישנה דלקת של הערמונית שסיבתה לא ידועה ושלא מזוהה כל גורם חיידקי פעיל שניתן למגר אותו. במקרים אלה, הטיפול הרבה יותר מורכב - ואף פחות יעיל.

מה כולל הטיפול?

הטיפול הוא טיפול המתמקד בכאב. כל אורולוג מטפל בדרך שונה - והטיפול היעיל ביותר הוא טיפול משולב, רב תחומי, אשר מתייחס לכל הרבדים של טיפול בכאב. יש להתאים טיפול מורכב לכל מטופל ולדאוג שיכלול את האמצעים הבאים:

1. שימוש במשככי כאבים דוגמת אופטלגין או וולטרן.

2. טיפול רגשי-נפשי: מחלות הגורמות לכאב כרוני גובות מהסובלים מהן מחיר רגשי-נפשי - ונוצר מעגל כאב שקשה לפרוץ אותו, בשל העובדה שחוסר הנחת מגביר את הכאב אשר מזין את הקושי הרגשי. וכך הלאה. על כן, חלק חשוב מההתמודדות עם הכאב הוא גם תמיכה וליווי רגשיים. הפגת מתח והורדת רמות של סטרס ודיכאון מאד מסייעות להקלה בכאבים הכרוכים במחלה זו.

3. טיפול משלים: ישנם אמצעים שונים אשר משלימים את הרפואה המערבית ויכולים לסייע לשיפור בתסמיני הכאב, כולל הפחתה בתכיפות ועוצמת ההתקפים. ניתן, למשל, לבצע טיפול באוזון - חמצן מועשר; ולקבל עירויי ויטמינים. אמצעים אלה משפרים את אספקת הדם המזרימה לבלוטת הערמונית חומרים חיוניים. ישנה גם אפשרות לטיפול על ידי חימום האיזור, למשל בעזרת חוקנים חמים או קטטר עם גלי מיקרו/ RF.

4. שינוי תזונתי: כחלק מהטיפול הרב תחומי יש לשים דגש גם על התפריט שהמטופל צורך ולכלול בו תזונה בריאה ומאוזנת שתתרום להרגשתו הכללית ותסייע גם להתמודדות עם מחלת הערמונית ממנה הוא סובל.

לסיכום: 20%-30% מהצעירים מעל גיל ל-30 סובלים מדלקת של הערמונית שגורמת לכאבים וקשיים בתפקוד המיני. בעיה זו פחות מדוברת, אך לאחרונה החלה להתגבר המודעות לעניין שמקשה על לא מעט צעירים. הטיפול בדלקת של הערמונית הוא אנטיביוטי - וכשזה לא עוזר, משום שנעלם הגורם החיידקי והכאבים נשארים, טיפול רב תחומי משולב ומקיף הוא הפתרון.

ד"ר אלי תבדי הוא אורולוג מומחה, מרכז מומחים ד"ר דיין.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום