חיפה: שיעור הסרטן הגבוה בארץ

(0)
לדרג

מחקר ישראלי מגלה כי מחצית ממקרי הסרטן בילדים באזור חיפה - בגלל הזיהום. יו"ר איגוד המטולוגיה ואונקולוגיה ילדים: אין כל הוכחה לממצאי המחקר; הוא יוצר פאניקה מיותרת

מאת: מערכת zap doctors

שיעור התחלואה בסרטן גבוה יותר באזור חיפה מאשר בשאר חלקי הארץ, כך עולה ממחקר ישראלי חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of בancer Epidemiology and Prevention. נמצא כי התחלואה זו אינה קשורה במוצא, עדה, מין, גיל, הכנסה ואפילו עישון, שכן שיעור העישון בחיפה אינו גבוה יותר מאשר במקומות החארים. הגורם לסוגי הסרטן הוא הזיהום הנובע מהתעשיות הפטרוכימיות באזור.

המחקר, שהוזכר במכתבו של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד פרופ' איתמר גרוטו, העלה ממצא קשה נוסף, לפיו כמחצית ממקרי הסרטן בקרב ילדים עד גיל 14 באזור נובעים מזיהום האוויר.

העבודה שהתבססה על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטית, נערכה על ידי פרופ' תמר פרץ, כיום מ"מ מנכ"ל הדסה ואונקולוגית בכירה, ד"ר אביעד זיק וד"ר יקיר רוטנברג, אונקולוגים מומחים במכון שרת בהדסה וכן מיכה בר חנה, אחראי על רשם הסרטן במשרד הבריאות. אלה ביקשו לבחון את היארעות הסרטן בנפת חיפה לעומת ההיארעות בשאר אזורי הארץ. "האזור הינו אזור מתועש וככזה ביקשנו לחקור קשר בין תיעוש לתחלואה. דווקא הנחת העבודה הייתה שמדובר במימדי תחלואה גדולים בנפת חיפה בשל שינויי באוכלוסייה ולא עקב נסיבות תעשייתיות", מסביר ד"ר זיק.

השערות החוקרים התאמתו, ונמצא כי הסוגים השכיחים יותר היו סרטן ריאה, שלפוחית השתן, ושט ועוד, בדומה לסוגים אשר נמצאים בקרב מעשנים, וחלק מסוגי סרטן אלו תומכים בסברת זיהום האויר כגורם משפיע לתחלואה. החוקרים מצאו כי לתושבי נפת חיפה סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן עבור 16 סוגי סרטן מ-18 הסוגים שנבדקו.

ההסתדרות הרפואית איגוד המטולוגית ואונקולוגית ילדים ואיגוד רופאי הילדים מוסרים כי: "אין כל הוכחה לתחלואה עודפת בקרב ילדים במחלות סרטן באזור חיפה. זאת ועוד, מעולם לא הוכח חד משמעית הקשר בין זיהום האוויר למחלות סרטן בקרב ילדים".

פרופ' יצחק יניב, יו"ר האיגוד להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים, מציין כי הגורמים המוכחים הקשורים בשכיחות יתר של סרטן בילדים הם קרינה מייננת, מחלות גנטיות שונות, או טיפול קודם בכימותרפיה. גורמים אלה אחראים רק לחלק קטן ביותר מהמקרים של סרטן בילדים.

המחקרים בנושא גורמים סביבתיים ותרומתם להתפתחות סרטן בגיל הילדות העלו תוצאות סותרות. כך מופיע בספרי הרפואה העדכניים ביותר, וכך גם מופיע בניר העמדה של מרכז הסרטן הלאומי בארה"ב ממאי 2014.

אנו יודעים שהפרסום לגבי ילדי חיפה אינו עולה בקנה אחד עם הידוע בעולם, בספרות הרפואית והעובדות, כפי שאנו - המטפלים בילדים וחוקרים את המחלה מכירים אותן, ומצרים על כך שהסערה הציבורית המבוססת על נתונים חלקיים גרמה נזק מיותר לרבבות הורים".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום