הלבנת שיניים: לבן הכי יפה

(0)
לדרג

שיניים לבנות נחשבו מאז ומעולם כסמל ליופי. סובלים משיניים כהות, מוכתמות או נטולות ברק? כדאי שתבצעו טיפול להלבנת שיניים

מאת: ד"ר יורם מילר

כולם רוצים חיוך יפה - ועם העלייה בביקוש משתפרים גם האמצעים להשיג חיוך כזה. הפעולה הראשונה והנפוצה ביותר, בדרך לחיוך המושלם, היא הלבנת שיניים. עוד ועוד מטופלים נהנים מהדרכים היעילות להשיג שיניים בהירות ונקיות. מהן הדרכים החדשות והיעילות ביותר בדרך לשיניים לבנות? כל הפרטים - בפנים.

מדוע משתנה צבען של השיניים?

עם השנים, השיניים עוברות תהליך של שינוי פיגמנטים. ישנם גורמים שונים הגורמים לשינויים בצבע השן - ובהם: נטייה גנטית; אורח חיים - עישון ומזונות מסוימים גורמים לשינויי צבע בשיניים, למשל: קפה שחור, קולה; מחלות חניכיים גורמות לשינויי מנח וצבע של השיניים; טיפולי שיניים גורמים לשן לאבד את צבעה; מבנה הרוק משפיע על צבע השיניים; חבלות בשיניים; אי הקפדה על היגיינה, למשל, הצטברות של פלאק; וגם הגיל משפיע וגורם לתהליכים של הופעת פיגמנטים על השיניים, בדומה לפיגמנטים שמופיעים על העור.

האם רק שיניים לבנות הן שיניים יפות?

בעוד שצבע עור, משקל גוף, צבע שיער ועוד מאפיינים חיצוניים יכולים להיחשב יפים יותר או פחות, באזורים מסוימים ובתקופות שונות - משום שזה עניין של טרנד ואופנה - שיניים לבנות נחשבו לאורך כל הדורות כסמל ליופי.

שיניים כהות, מוכתמות, צהובות או נטולות ברק, תמיד נחשבו לשיניים לא יפות אשר פוגמות בחיוך. הפה ניצב במרכז הפנים - וחיוך, ודאי כשהוא חושף חניכיים וכשהוא לא יפה - פוגע במראה הכולל של האדם ומכער אותו.

בכל התרבויות, לאורך כל הדורות, שיניים חלקות ונעדרות כתמים נחשבו לשיניים היוצרות חיוך יפה ותורמות למראה האדם. מידת הבהירות של השיניים, לעומת זאת, היא עניין של אופנה. בארצות הברית, למשל, מעדיפים שיניים לבנות מאד. שיניים לבנות מדי. בישראל ובמדינות אירופה, המראה הזה נחשב לא טבעי - ולכן לא רצוי.

המלאכותיות, בשל הלובן המוגזם, פוגמת בחיוך. כאן מעדיפים שיניים חלקות, נעדרות כתמים, יפות, מסודרות, נקיות אבל לא צחורות ולבנות מדי, אלא בעלות גוון טבעי, מעין צהבהב בהיר.

אז איך אפשר להשיג מראה כזה?

על ידי הלבנת שיניים. ישנן כיום לא מעט טכניקות מתקדמות ופשוטות, שיכולות לשפר את מראה החיוך על ידי הלבנת השיניים הקדמיות.

איזה טיפולי הלבנת שיניים קיימים? מהי מידת יעילותם?

טיפולי הלבנת השיניים החדשניים מבוססים כולם על אותו רעיון: מניחים חומר מלבין על השיניים ושמים קטליזטור כלשהו שיהפוך אותו לפעיל ויגרום לשן לעבור תהליך הלבנה. אותו קטליזטור יכול להיות תאורה אולטרה סגולה, לייזר, נורת חימום, תאורת LED ועוד. החומר המלבין כולל תערובות שונות של מי חמצן שעובדות על השכבה החיצונית של השן. חומר זה בטוח לשימוש ואיננו גורם נזק לשיניים. זהו חומר אקולוגי שמרני.

אז איך אפשר להשיג מראה כזה?

על ידי הלבנת שיניים. ישנן כיום לא מעט טכניקות מתקדמות ופשוטות, שיכולות לשפר את מראה החיוך על ידי הלבנת השיניים הקדמיות.

איזה טיפולי הלבנת שיניים קיימים? מהי מידת יעילותם?

טיפולי הלבנת השיניים החדשניים מבוססים כולם על אותו רעיון: מניחים חומר מלבין על השיניים ושמים קטליזטור כלשהו שיהפוך אותו לפעיל ויגרום לשן לעבור תהליך הלבנה. אותו קטליזטור יכול להיות תאורה אולטרא סגולה, לייזר, נורת חימום, תאורת LED ועוד. החומר המלבין כולל תערובות שונות של מי חמצן שעובדות על השכבה החיצונית של השן. חומר זה בטוח לשימוש ואיננו גורם נזק לשיניים. זהו חומר אקולוגי שמרני.

כיצד מבוצע טיפול הלבנת שיניים בפועל?

הטיפול מושלם במפגש אחד, במהלכו מתמקד רופא השיניים ב-8-10 שיניים קדמיות, עליהן נמרח החומר המלבין. על עיני המטופל מורכבות משקפי מגן, כדי שלא תתעייפנה מהתאורה המוקרנת. יש להקפיד כי החומר לא יבוא במגע עם החניכיים והשפתיים. על האזור המטופל מוקרנת תאורה כלשהי, לפי העדפת המטפל.

לתפיסתי, תאורת ה-LED היא האמצעי היעיל ביותר, בעיקר בשל חסרונות האמצעים האחרים. כיום מצוי בשימוש - והכי מומלץ - מכשיר הזום של פיליפס. מכשיר דור שלישי מתקדם וסופר יעיל. עד לא מכבר השתמשו לשם הלבנת שיניים בעיקר בלייזר. התוצאות היו טובות, אולם השיניים היו לבנות מדי ובעלות מראה מלאכותי. תאורת הלד מספקת מראה טוב של שיניים בגוון רצוי.

הטיפול נמשך כ-45 דקות. טיפול זה יכול להיעשות רק על שיניים בריאות וטבעיות, ללא כתרים וללא סתימות גדולות. בעת הטיפול לא חשים דבר, אם כי מעט מאד מטופלים מתלוננים על צריבה קלה שהם חשים. לאחר הטיפול, משך כמה ימים, תיתכן רגישות קלה לקור וחום.

כמה זמן מחזיקות תוצאות הטיפול?

תלוי במטופל ובאורח חייו. לרוב התוצאות נשמרות לשנה עד שנתיים. בחלק מהמטופלים, הן מחזיקות הרבה יותר זמן.

מה משפיע על הישרדות התוצאות?

נטייה גנטית, אופי הלעיסה והשתייה, המזונות הנצרכים, שמירה על היגיינה, עישון ועוד. מטופל שלא מעשן, לא צורך המון מזונות מתובלים צבעוניים (כורכום, צבעי מאכל), קפה, קולה וכדומה, שומר על היגיינה גבוהה (לרבות טיפולים שוטפים אצל שיננית) ולא מעשן - יכול ליהנות מתוצאות הטיפול לאורך זמן רב. אלה שמפסיקים ליהנות יכולים לחזור על הטיפול. אין הגבלה במספר הטיפולים שניתן לעבור.

ומה קורה אם אחרי הטיפול, המטופל לא מרוצה?

מצב זה נדיר. ברוב המטופלים, הטיפול הזה משיג תוצאות יפות. מטופלים שהגיעו עם שיניים מאד מוכתמות או מאד צהובות ולא קיבלו תוצאה מושלמת, זקוקים לטיפול משלים. מדובר בטיפול המשך לבית - המטופל מקבל סדים מלאים בחומר מלבין, אותם עליו להרכיב. טיפול זה משלים את מלאכת ההלבנה באופן מושלם.

האם מי שרוצה שיניים לבנות חייב לעבור טיפול במרפאה? האם לא מספיקים חומרים מלבינים הנמכרים בפארמים?

רק טיפול הלבנת שיניים במרפאה נחשב יעיל מספיק וישיג תוצאות טובות. חומרי המדף שנמכרים הם במינון נמוך, הם לא יעילים - ואף עלולים להיות מסוכנים. לא סתם הם כל הזמן מופיעים ונעלמים מהחנויות. מדי פעם, מורידים את התכשיר הקיים בשל בטיחות, עד שצץ אחד חדש ומורד גם כן לאחר זמן מה. מי שרוצה שיניים לבנות ובריאות צריך לשמור את הכסף לטיפול רציני ויעיל. הטיפול היחיד העונה על הדרישות הוא טיפול הלבנת שיניים במרפאת שיניים. כל היתר זה בזבוז כסף.

ואם כבר כסף, כמה עולה טיפול הלבנת שיניים?

בסביבות 1,500 ש"ח.

ד"ר יורם מילר הוא רופא שיניים העוסק באסתטיקה של החיוך.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors~~

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום