הכל על מחלת הטרשת הנפוצה

(0)
לדרג

טרשת נפוצה - Multiple Sclerosis הינה מחלה כרונית קשה, הפוגעת במערכת העצבים המרכזית ופוגעת באופן קשה ביותר בבריאותו ובאורח חייו של החולה, החל מפגיעה בראייה ובגפיים ועד לשיתוק מלא. כל מה שרצית לדעת על הטרשת הנפוצה לרגל שבוע הטרשת.

טרשת נפוצה Multiple Sclerosis הינה מחלה כרונית קשה, הפוגעת במערכת העצבים המרכזית ופוגעת באופן קשה ביותר בבריאותו ובאורח חייו של החולה, החל מפגיעה בראייה ובגפיים ועד לשיתוק מלא.

מדובר במחלה אוטואימונית דלקתית אשר תוקפת את מערכת העצבים המרכזית, כאשר חל שיבוש במערכת החיסונית והיא תוקפת את הגוף על ידי פגיעה במיאלין. מיאלין הינה השכבה שעוטפת את שלוחות תאי העצב במערכת העצבים המרכזית - במוח ובחוט השדרה, שאותם היא מזהה כגורם זר. כתוצאה מכך נוצר תהליך דלקתי שגורם להופעת נגעים במערכת העצבים המרכזית. נגעים אלה גורמים להפרעות בהעברת מסרים עצביים, מה שבא לידי ביטוי בסימפטומים שונים ביניהם: עייפות קשה, פגיעה בראייה, הפרעות בדיבור, פגיעה בתחושה, פגיעה בתפקודים מוטוריים ובפגיעה בגפיים עד לשיתוק.

למחלה 2 שלבים עיקריים:
RR התקפים בהפרש של מספר שנים, ללא טיפול.
SP - השלב הכרוני, כאשר דרגת הנכות מחמירה. בשלב זה טיפול תרופתי כבר אינו מסייע ולכן נפסק.

עדיין אין ודאות לגבי גורמי המחלה, האם רקע גנטי, גורמים ויראליים או סביבתיים או שילוב של מספר גורמים. מכל מקום, שכיחותה גבוהה יותר בגילאי 20-40 ופי שניים בקרב נשים.

טרשת נפוצה פוגעת ב- 1 מכל 1000 איש ובישראל חיים כיום כ- 5,000 חולים בשנתיים האחרונות אובחנו מספר רב של חולים במחלה, ביניהם גם ילדים בגילאי 8-16.

מבחינת הטיפול במחלה עדיין לא נמצא מזור למחלה, אולם התרופות הקיימות מאטות את התקדמותה ומונעות חלק מן ההתקפים. הטיפול התרופתי ניתן בשלב ה- RR, המאופיין בהתקפים. קיימות מספר תרופות לטיפול בחולי טרשת נפוצה:קופקסון של טבע ובטאפרון של שרינג הותיקות.
רביף של חברת סרונו ואוונקס של חברת ביוג'ן, החדשות יותר שפותחו בטכנולוגיה מתקדמת של הנדסה גנטית ודומות בהרכבן, אולם שונות במינון ובצורת המתן.

חברת התרופות סרונו, יצרנית התרופה רביף, פותחה על ידי צוות מחקר בראשות פרופ' מישל רבל ממכון וייצמן, כיום המדען הראשי של מעבדות "אינטרפארם" נס ציונה ומיוצרת על ידי סרונו ואינטרפארם.

מדצמבר 2002 התרופה נכנסה לשימוש גם בארה"ב.
רביף, מאושרת ה- FDA האמריקאי, רשות הבריאות האירופאית ומשרד הבריאות בארץ וכלולה בסל כטיפול בחולי טרשת נפוצה מסוג התקפי. רביף מקטינה את תדירות ההתקפים ועוצמתם ומאיטה את התקדמות המחלה.

התרופה רביף מבוססת על החומר החלבוני אינטרפרון בטא 1a , המיוצר בגוף באופן טבעי בעקבות זיהום ומהווה בלם טבעי לתגובות דלקתיות, נלחם בנגיפים ומווסת את המערכת החיסונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום