ירידה במשקל ובהפרעות קצב

(0)
לדרג

ממחקר חדש עולה כי ירידה במשקל מובילה להקלה בתסמיני פרפור פרוזדורים; ככל שיורדים יותר במשקל, כך גדלים סיכוי המטופל לחיות לאורך זמן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תוכנית מובנת לעידוד הרגלי אכילה ואורח חיים בריאים, להפחתה ארוכת טווח במשקל הגוף, עשויה לסייע בהקלה בתסמיני פרפור פרוזדורים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת של איגוד הקרדיולוגים האמריקאי (Journal of the American College of Cardiology).

המחקר כלל 355 מבוגרים עם פרפור פרוזדורים ומדד מסת גוף (BMI) של לפחות 27 ק"ג למטר בריבוע. מהנתונים עולה כי בתת הקבוצה עם ירידה של לפחות 10% במשקל הגוף לאחר שנה אחת של תוכנית בהנחיית רופא נרשמה ירידה גדולה יותר בתסמינים חמורים של פרפור פרוזדורים, בהשוואה למשתתפים שלא ירדו במשקל. יתרה מזאת, שיעורי ההישרדות ללא הפרעת קצב היו גבוהים פי שישה.

התוכנית כללה מפגשים אישיים, קביעת יעדים ושינויי תזונה ואורחות חיים. היעד היה להביא לירידה של 10% במשקל הגוף. עם השלמת התוכנית, המשתתפים חולקו לשלוש תתי קבוצות במטרה להבין טוב יותר את קשר מנה-תגובה: בקבוצה אחת נרשמה ירידה של לפחות 10% במשקל הגוף (135 משתתפים, 64% גברים, בני 65 בממוצע); בקבוצה השנייה נרשמה ירידה של 3-9% במשקל הגוף (104 משתתפים, 63% גברים, בני 63 בממוצע) ובקבוצה האחרונה נרשמה ירידה של פחות מ-3% במשקל הגוף או אף עלייה במשקל (117 משתתפים, 71% גברים, בני 61 בממוצע).

מהנתונים עולה כי בקבוצה הראשונה נרשמה ירידה גדולה יותר בחומרת תסמיני פרפור פרוזדורים, בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. עוד תועדו שיעורי הישרדות גבוהים יותר ללא הפרעת קצב, עם או ללא אבלציה או טיפול תרופתי. בנוסף, שינויים במשקל הגוף שיחקו תפקיד משמעותי. סיכויי הישנות הפרעת קצב היו כפולים כאשר חל שינוי של לפחות 6% במשקל הגוף במהלך השנה.

לדברי החוקרים, בחולים בעלי עודף משקל והשמנת יתר עם פרפור פרוזדורים תסמיני, לירידה במשקל הגוף השפעה תלוית מינון על הישרדות ארוכת טווח ללא הפרעת קצב.

ד"ר עמית עקירוב רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום פרפור פרוזדורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום