חומרי מילוי לקמטים: היזהרו מזיופים

(1)
לדרג

בוטוקס וחומצה היאלורונית פופולריים מאוד ברפואה האסתטית. איך נדע כי החומר שניתן לנו איננו חומר מזויף העלול לגרום נזק בלתי הפיך? מדוע חשוב ללכת לרופא?

מאת: מערכת zap doctors

בשלושת העשורים האחרונים, ובעשור האחרון בפרט, שימוש בחומרי מילוי שונים בכלל, ובבוטוקס בפרט, הפך לעניין רווח ולהליך אסתטי שגרתי, לגברים ונשים אשר רוצים לשפר את מראה הפנים שלהם. מה ניתן לעשות כאשר חומרים אלה לא עברו את אישור משרד הבריאות ומכוני התקנים באירופה ובארצות הברית? כיצד ניתן לדעת אם חומרי המילוי אינם מזויפים?

ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור, העוסקת ברפואה אסתטית מסבירה: "כאשר מדברים על בוטוקס או חומרי מילוי, חשוב להבין ממה הם עשויים ואיך הם פועלים. בוטוקס, למשל, הוא חלבון שמיוצר במעבדה ויש לו תכונות מיוחדות הגורמות להרפיית השריר אליו הוא מוזרק. לאחר הטיפול הבוטוקס נקשר לאזור של קצה העצב בשריר וגורם להרפייה זמנית של שרירים מסויימים האחראיים לקמטים הדינמיים בפנים. כך ניתן להרפות את השרירים ולטפל בקמטים בין הגבות, בצידי העיניים, במצח ועוד. כשמשתמשים בבוטוקס בצורה מבוקרת ומקצועית, האפקט המניעתי מצטבר ונראה נהדר לאורך השנים".

כיצד יכול המטופל לדעת האם הבוטוקס שהוא מקבל תקין?

ד"ר ורנר: "למעשה, המטופל לא יכול לדעת בוודאות מהי איכות הבוטוקס שהוא מקבל בטיפול. אבל הוא בהחלט יכול למנוע את הסיכון מראש, ולבצע את הטיפול אצל רופא בעל ניסיון בתחום. הבעיה העיקרית היום היא ששוק הרפואה האסתטית פרוץ מאוד. זריקות של בוטוקס וחומרי מילוי ניתן לעשות אצל בעלי מקצוע שונים, שאינם רופאים, כגון קוסמטיקאיות, במכונים קוסמטיים או במספרות. במקומות אלה, לאו דווקא שומרים על תנאים מתאימים לטיפול או יודעים כיצד להחדיר את החומר - ולעתים משתמשים בבוטוקס מזויף וזול יותר. כמו כן, ישנם אנשים המתחזים לרופאים העוסקים באסתטיקה. זוהי סכנה גדולה. לכן, מומלץ לבצע כל טיפול הקשור בהזרקת בוטוקס או חומרי מילוי, במרפאה מורשית, על ידי רופא בעל ניסיון. זאת, כדי למנוע זיהומים, עוגמת נפש ונזקים בלתי הפיכים".

חומר המילוי הנפוץ ביותר היום הינו חומצה היאלורונית: חומר טבעי שיש לנו בעור, אשר מיוצר במעבדה. כאשר הוא מוזרק אל תוך הרקמה, הוא יוצר בה נפח. ד"ר ורנר מסבירה: "היות ותהליכי ההתבגרות שלנו קשורים באיבוד נפח בפנים, החומצה ההיאלורונית מסוגלת למלא את הנפחים החסרים, מה שגורם למראה צעיר ורענן יותר. חומר זה נחשב לבטוח מאוד לשימוש - והוכיח את עצמו בטיפולים לאורך שנים רבות. החומצה ההיאלורונית נחשבת לחומר הבטוח ביותר הנמצא בשוק. היתרון הגדול של שימוש בחומצה היאלורונית הינו היכולת לבטל את הפעולה על ידי חומר-נגד ובו אנזים היודע לפרק את החומצה ולהחזיר את המצב לקדמותו תוך דקות. כך, אם נוצרת איזושהי בעיה לאחר הטיפול, תמיד יש טיפול".

"ד"ר אוליבר קרייגר, מומחה ברפואת עור ומין, העוסק ברפואה אסתטית", מוסיף: "כאשר מדובר בבוטוקס מזויף, איש לא יכול לצפות מה יהיו תופעות הלוואי שלו. החומרים המזויפים מגיעים מהמזרח וממקומות נוספים. מעבר לסכנה הבריאותית, הם עלולים להיות כלל לא יעילים - ולא לעבוד כמו שצריך. לחילופין, בוטוקס מזויף עלול להיות גם 'יעיל מדי'. כאשר הבוטוקס פועל חזק מדי על הגוף, הוא עלול לגרום לתופעות לוואי קשות - ולהוביל אפילו לשיתוק. במקרים אחרים, כאשר הבוטוקס נמכר מאוד בזול, גם זה צריך לעורר חשד אצל הלקוח: שמא המטפל איננו משתמש בכל החומר הרצוי לטיפול, אלא רק בכמות קטנה המפוזרת על פני מספר אזורים, מה שמוביל אותנו לאפקט טיפולי מופחת, על אף שהחומר עצמו תקין".

"כאשר מזריקים לאזור המטופל חומצה היאלורונית, המצב מעט שונה, כי בדרך כלל לא מדובר בזיופים, אלא בעיקר בחומרים שאינם יעילים, כגון חומצה היאלורונית לא מצולבת. המצולבת היא המוצר התקין אשר תוצאת פעולתו מחזיקה בין חצי שנה לשנתיים; הלא מצולבת הרבה יותר זולה, אך מחזיקה מעמד רק כחודשיים".

מה חשוב לדעת לפני שניגשים לטיפול בבוטוקס או חומרי מילוי?

ד"ר קרייגר: "חשוב מאוד לדרוש מהרופא המטפל להציג את החומר עצמו לפני השימוש - ולוודא שאכן מדובר בחומרים כשירים: בוטוקס או דיספורט הם שני סוגי הבוטוקס היחידים שיש להם אישור ממשרד הבריאות בארץ לטיפול בהתוויה אסתטית.

כיצד יכול הרופא המטפל לוודא את בקרת האיכות של חומרי המילוי?

ד"ר ורנר: "בתחום החומצות ההיאלורוניות ישנם סוגים רבים של חומצה היאלורונית המאושרים על ידי משרד הבריאות ולרוב את אישורי הבקרה האירופאיים. לכן אצל מרבית הרופאים המורשים, השימוש בחומרי מילוי הוא בטוח. נורה אדומה צריכה להידלק כאשר מדובר באיש מקצוע שאיננו רופא, ברופא חסר ניסיון ובמחירי טיפול זולים במיוחד לעומת מחירי השוק הקיימים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פיגמנטציה - כתמי עור
פורום מילוי קמטים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום