בהריון? חשוב שתדעי בהקדם

(0)
לדרג

אם את חושדת שאת בהריון כדאי שתבדקי כמה שיותר מהר, כי השליש הראשון הוא החשוב ביותר בהתפתחות העובר ולכן חשוב לנהל אורח חיים בריא

מאת: מערכת zap doctors

אם המחזור החודשי שלך מאחר ואת מתחילה לחוש בסימנים מבשרי הריון כגון: מלאות ורגישות בשדיים, עייפות ותשישות, מצבי רוח משתנים, אולי כדאי לבדוק האם אכן את בהריון.

ממחקר שנערך בדצמבר 2014 בקרב 401 נשים, עבור משווקת בדיקות ההריון "קליר בלו", עולה כי שני שליש מהנשים שרוכשות בדיקת הריון עושות זאת במטרה לבדוק הריון מתוכנן. מחצית מהנשאלות השיבו כי הדברים שהכי חשובים להן בבדיקות הריון הם: מידת דיוק הבדיקה וזיהוי הריון לפני האיחור במחזור. בשל הרצון לדייק בתוצאה רבות מהנשים רוכשות שתי בדיקות.

מדוע חשוב לדעת על ההריון בשלב מוקדם? מדוע הטרימסטר הראשון כה חשוב? ומתי צריך להתחיל לבצע בדיקות הריון?

ד"ר שלומי כהן, גניקולוג בכיר ומנהל היחידה לאנדוסקופיה גינקולוגית במרכז הרפואי "הרצליה מדיקל סנטר" עם התשובות.

מדוע חשוב לדעת על ההריון בשלב כמה שיותר מוקדם?

"למידע על שבוע ההריון חשיבות עצומה. אישה שמבצעת בדיקת הריון ביתית ויודעת את שבוע ההריון כבר בשלב מוקדם יכולה להתחיל בשגרת חייה בחודשי ההריון הבאים בהתאם. בגדול, כל מעקב ההריון, הבדיקות, והטיפולים שבהתאם, תלויים בגיל ההריון. בדיקות ההריון התקופתיות ובדיקת התפתחות התינוק מבוססות על גיל ההריון ולכן חשוב לדעת אותו בהקדם. כמו-כן, יש ליטול תוספי תזונה, לדאוג לתזונה בריאה, להמנע ממאכלים מסויימים כגון דגים נאים וביצים לא מבושלות ולהימנע מנטילת תרופות ושתיית אלכוהול כאשר לגיל ההריון חשיבות רבה בנושא".

האם יש דברים מיוחדים שיש לשים לב אליהם בשליש (טרימסטר) הראשון של ההריון?

"הטרימסטר הראשון (עד שבוע 12) נחשב לקריטי בהתפתחות והצלחת ההריון. במהלך שבועות אלה, ישנה יצירה והתמיינות של איברי העובר. לאחר מכן, ובעיקר לאחר שבוע 20 - נזקים להתפתחות האיברים לרוב פחותה, אך עדיין רצוי לשמור על העקרונות שצויינו לעיל".

מתי יש לבצע אולטרסאונד ראשון? בדיקות דם?

"ברמה המעשית, גילוי שבוע ההריון כבר ברגע הבדיקה הביתית יכול להשפיע על התנהלות המטופלת באופן הבא: כאשר היא מגלה שהיא בשבוע שישי, היא כבר צריכה לקבוע תור לבדיקה אצל רופא נשים. בשבוע 7-8 נהוג לבצע בדיקת אולטרסאונד ראשונה לבדיקת תקינות ההריון וכן בדיקות דם. בשלב הזה, היא גם צריכה להפסיק לעשן, להימנע מאלכוהול, ולהקפיד על תזונה נכונה ולהקפיד על נטילת תוספי התזונה המומלצים בהריון: חומצה פולית, תוספי ויטמינים ומינרלים כגון ברזל וסידן. אשה הרה גם צריכה להימנע מפעילות גופנית קיצונית בה אין היא מורגלת ולא להתחיל בה בתקופת ההריון. אם כל החיים היא התאמנה, אין סיבה שתפסיק, אך לא מומלץ להתחיל פעילות גופנית חדשה, או להגביר עוצמה או תכיפות של אימונים בתקופת הריון".

לסיכום, לגיל ההריון חשיבות רבה, והאפשרות לגלות את שלב ההריון כבר בעת הבדיקה הביתית היא אפשרות מצוינת, שמצריכה התנהלות נכונה מבחינת תזונה, פעילות גופנית, תוספי תזונה, הגבלת תרופות והתחלת בדיקות ההריון.

בואו לדבר על זה בפורום דימומים גניקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום