בריאות הלב מתחילה בילדות

(0)
לדרג

מרבית הילדים האמריקאים מתחילים את חייהם בבריאות טובה של הלב, אולם בשל תזונה לא נכונה סימנים ראשונים להידרדרות בריאות הלב מופיעים כבר בתקופת הילדות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מרבית הילדים בארצות הברית מתחילים את חייהם בבריאות אופטימאלית של הלב וכלי הדם, אך עם הזמן חלה הידרדרות משמעותית במצב הבריאותי שלהם שקשורה באורח חייהם. כך עולה ממאמר שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes.

החוקרים מסבירים כי ככל שהילדים יהיו מצוידים טוב יותר בכל הנוגע לבחירות נכונות בריאותית, כך הבריאות הלבבית תשמר לאורך תקופה ארוכה יותר בבגרות. באלו המצליחים לשמור על בריאות הלב בגיל העמידה תוחלת החיים הצפויה ארוכה בהרבה, עם חיים הרבה יותר בריאים.

מדגם המחקר כלל 8,961 ילדים בין הגילאים 2-11 שנים והחוקרים בחנו ארבעה משתנים להערכת בריאות הלב וכלי הדם: מדד מסת גוף, תזונה נכונה, רמות כולסטרול כללי ולחץ דם.

לא זוהו ילדים עם ערכים אידיאליים של כל ארבעת המשתנים. בהשוואה לילדים מתחת לגיל 12 שנים, במתבגרים תועדו תוצאות הרבה יותר גרועות בכל הנוגע למדד מסת גוף אידיאלי (67% בבנות, 66% בבנים), במדדי תזונה נכונה (0% בבנות ובנים) ולחץ דם (90% בבנות ו-78% בבנים). בכ-70% מהילדים בגילאי 2-11 שנים מדדי מסת הגוף היו בטווח האידיאלי (68.7% בבנים, 70% בבנות).

במרבית הילדים הרגלי התזונה היו בינוניים או ירודים, כאשר פחות מ-1% זכו לציון אידיאלי בכל הנוגע לדיאטה. מדד התזונה לא השתנה משמעותית בין המינים ובין קבוצות אתניות שונות. הרגלי צריכת פירות, ירקות, דגים ודגנים מלאים היו הגרועים ביותר בילדים. פחות מ-10% הקפידו על הצריכה המומלצת של פירות וירקות ודגים. רק 2.4% מהבנות ו-3.0% מהבנים צרכו את הכמות המומלצת של דגנים מלאים. למעלה מ-50% מהילדים שתו משקאות ממותקי-סוכר בכמות העולה על הסף המומלצת. כ-90% צרכו כמות נתרן גבוהה מהמומלץ.

כ-30% מהילדים סבלו מעודף-משקל או השמנת-יתר ובכ-40% תועדו רמות כולסטרול כללי בינונית או גרועות. ערכי לחץ דם אידיאליים תועדו במרבית הילדים ונעו בין 88-93% מהילדים בשני המינים ובקבוצות אתניות שונות.

השורה התחתונה היא כי דרושים נתונים נוספים בנושא, אך מהנתונים הזמינים עולה כי בשלב מוקדם מאוד במהלך החיים חלה פגיעה בבריאות הקרדיווסקולארית, עם השפעה ארוכת טווח.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום