זיהום אוויר, חרדה ואירועים מוחיים

(0)
לדרג

מחריד: חשיפה לחומר חלקיקי נקשרה בקשר משמעותי עם נוכחות תסמיני חרדה רבים, ובנוסף עלייה בזיהום אוויר לוותה בעלייה בסיכון לאשפוז על רקע אירוע מוחי או מוות

מאת: מערכת zap doctors

חשיפה לזיהום אוויר מלווה בעלייה בתסמיני חרדה בעלי משמעות קלינית, ללא תלות בנוכחות מחלות נלוות אחרות, כך עולה מנתוני מחקר תצפיתי גדול, שפורסמו לאחרונה בכתב העת BMJ. מהנתונים עולה כי זיהום אוויר מלווה בעליה של 12-15% בסיכון לתסמיני חרדה, כאשר הקשר בולט במיוחד עם חשיפה במהלך שלושת החודשים האחרונים. באותה מהדורה של כתב העת פורסם מאמר נוסף שקבע כי זיהום אוויר מלווה גם בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים, בעיקר במדינות מתפתחות.

להערכת הקשר בין חשיפה לזיהום אוויר חלקיקי ובין תסמיני חרדה, החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר Nurses' Health Study, שכלל 71,271 נשים מרחבי ארה"ב, בנות 70 בממוצע.

החוקרים קבעו כי אצל 15% מהנשים הייתה עדות לתסמיני חרדה רבים. חשיפה לחומר חלקיקי נקשרה בקשר משמעותי עם נוכחות תסמיני חרדה רבים, עם עלייה של 12%-15% עם חשיפה במהלך השנה האחרונה. לא זוהתה עדות להשפעה של גיל, רמת חרדה קודמת, מגורים באזור עיר גדולה, אזור המדינה או נוכחות מחלות לב או ריאה או מחלות רקע משמעותיות על הקשר. החוקרים לא זיהו קשר בין היקף תסמיני החרדה למגורים בסמוך לכביש ראשי.

במחקר נפרד ערכו חוקרים מבריטניה סקירה שיטתית שכללה 103 מחקרים ומצאו כי עלייה בזיהום אוויר על ידי פחמן חד-חמצני, דו-תחמוצת גופרית, חנקן דו-חמצני לוותה בעלייה בסיכון לאשפוזים על רקע אירוע מוחי או מוות.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות חרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום