נלחמים בהרעלות, מצמצמים עומסים

(0)
לדרג

מיזם חדש ברמב"ם מסייע בהפחתת מספר הפניות למיון על ידי תגבור מרכז ההרעלות הארצי בבית חולים רמב"ם, המאפשר מענה מהיר לפונים

מאת: מערכת zap doctors

על רקע העומסים התכופים בחדרי המיון, החליטו בבית חולים רמב"ם לשלב במרכז ההרעלות הארצי אחיות ואחים אקדמאיים בעלי הכשרה ברפואה דחופה ובטיפול נמרץ. אלה הוכשרו על ידי רופאי המרכז, ובתום פיילוט שהחל לפני למעלה משנה, החלו אנשי הצוות לתגבר את מרכז ההרעלות.

במרכז פועל צוות יועצים הכולל רופאים מומחים ברפואה פנימית, רפואת ילדים ופרמקולוגיה קלינית, אשר עברו הכשרה נרחבת בטוקסיקולוגיה קלינית. אלו אמונים על כלל הפניות המגיעות אל המרכז הארצי, ותפקידם לנתח את הפניות ולייעץ על סמך מידע רפואי עדכני ובצורה מושכלת כיצד יש לטפל בנפגעים. מטרת המיזם החדש, היא לסייע בקיצור זמן המתנה, בשיפור הייעוץ הקליני, ובהרחבת שיתופי הפעולה עם ארגונים שונים (למשל 'בטרם').

"יש לציין שהייעוץ המקצועי בהרעלות תורם ומסייע לטיפול מושכל ומוקדם אשר מקטין את הפניות למחלקות לרפואה דחופה, בדיקות, טיפולים ואשפוזים מיותרים", מסביר פרופ' ידידיה בנטור, מנהל המרכז הארצי למידע בהרעלות, "פעילות מרכזי ההרעלות בעולם המערבי נמצאה כבעלת עלות-תועלת גבוהה, וכגורם המסייע לחיסכון במשאבי הבריאות. בשנת 2014 האחיות והאחים טיפלו בכ-35% מהפניות, 96% מהן היו מהציבור, וברובן ניתן היה למנוע הפניה של הפונים למחלקה לרפואה דחופה (מיון)".

לקראת חג הפסח והחופש הגדול, המרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם נכנס "לכוננות ספיגה". בכל שנה, במהלך תקופות אלה ישנה עלייה בכמות התאונות הביתיות, כמו גם במקרי ההכשות והעקיצות כל אלו נכנסים תחת יריעת עבודתו של המרכז.

בשנת 2013 המרכז הארצי למידע בהרעלות טיפל בכ-31 אלף מקרים, כמחציתם קשורים בילדים מתחת לגיל 6. במהלך שנת 2014, עלה מספר הפניות למרכז בכ-25% לעומת 2013. כ-75% מהפניות אל המרכז מגיעות מהציבור הרחב, רובן מבית הנפגע. מדובר בתמורה משמעותית בתפקוד המרכז, אם לוקחים בחשבון שלפני כ- 30 שנה, רק 10% מהפניות שהגיעו למרכז מקורן היה בציבור הרחב, ואילו היתר הגיעו מגורמים מקצועיים. מבחינת בריאות הציבור יש למגמה הזו משמעות חיובית, והיא דומה למצב במרכזי ההרעלות בארה"ב.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום