בפסח שומרים על שגרה

(0)
לדרג

ילדים זקוקים לשגרה, העוזרת להם לחוש ביטחון ושליטה. איך ניתן לשמור על שגרת היום יום של הילד בימי החופשה, מבלי לאבד עשתונות? טיפים לחג

מאת: שרית סויסה

רבים כבר סופרים את הימים לקראת חופשת הפסח הארוכה: עת לנוח, זמן לטייל ובעיקר לבלות בחיק המשפחה. אך עבור הורים רבים, החופשה גורמת קושי רב במציאת פתרון עבור הילדים.

בתקופת החופש, משפחות רבות בוחרות לצאת לטיולים - וכך שעות השינה של הילד משתנות וסדר היום הקבוע משתבש. בעיקר בתקופה זו, הילד בוחר "למתוח את הגבול", שכן הוא מרגיש את השינוי שחל - ובכך הוא מקשה על ההורים בקבלת החלטות נכונות עבורו בתקופת החג ומקשה עוד יותר את החזרה לשגרה ביום שאחרי החג.

הפתרון הראשון לכאוס שנוצר בחופש קשור בתפיסה של ההורים: יום חופש הוא בדיוק כמו יום רגיל - ולכן יש לשמר במידת האפשר את סדר היום לילד. אם במהלך היום יום, הילד רגיל לקום בבוקר מוקדם, ללכת לגן, לחזור הביתה, לשחק מעט, להתקלח, לאכול ולישון - גם בחופש מומלץ להיצמד לאותה השגרה, גם אם בפועל לא נמצאים בגן או בבית.

ילדים זקוקים לשגרה: השגרה עוזרת להם לחוש ביטחון ושליטה עצמית ואף מסדרת להם את היום יום ושומרת להם על איזון.

ריכזנו עבורכם שמונה טיפים הכרחיים - לשמירה על השגרה בתקופת החופש.

1. שמירה על השגרה בבית: את מרבית החופשה הילד מבלה בבית. חשוב מאוד להקפיד, כמה שאפשר, על זמני ארוחות קבועים, כפי שהוא רגיל בגן - ועל זמני שינה קבועים, גם אם אין צורך לקום למחרת בשעת בוקר מוקדמת.

2. שימו לב לזמן: חשוב להגדיר מראש זמן שיהיה מוגבל לפעילות, הן בתוך הבית והן מחוץ לבית. אם הוחלט לטייל עם הילדים, חשוב להחזיר אותם הביתה כמה שיותר קרוב לזמני המקלחות והארוחות, כדי שלא יאבדו את תחושת הזמן. אם החלטתם להישאר בבית והילדים בחדר משחקים, דאגו לעצור את המשחק באמצע, כפי שנוהגות הגננות לעשות בגן, כשמגיעה שעת השינה, לדוגמא.

3. תכננו פעילות: מומלץ להעסיק את הילד בכל יום בחופשה בפעילות ייחודית השאובה מהשגרה המוכרת בגן, אף שהוא אינו מורגל אליה בתחומי הבית, כגון משחק הרכבה משותף לכל המשפחה (כך מדמים תחושה של פעילות משותפת עם ילדי הגן). הזמנה של חברים מהגן עוזרת אף היא לשמר את התחושה ואת הכישורים החברתיים של הילד.

4. הציבו גבולות: אחד הדברים החשובים והקשים ביותר - כיצד לשמור את הגבולות המוכרים של ימי החול? אמנם הורים רבים משתדלים להציב גבולות במשך כל ימות השבוע, אך לרוב בזמן חופשה, הם מאפשרים לילד ללכת לישון קצת יותר מאוחר, לצפות בטלוויזיה שעות רבות - ובכך הם פוגעים בהרגלים של הילד. מצב זה ייצור סיטואציה לפיה הילד יתקשה לחזור אל הגן בתום החופשה ויעבור ימי הסתגלות מלווים בעייפות רבה.

5. שמירת שגרה גם מחוץ לבית: גם אם בחרתם לנצל את החופשה בטיול מחוץ לבית, הילד צריך להבין שעל אף כי מדובר במיקום אחר, חוקי הבית נשארים אותו הדבר.

6. אוכל, קדימה אוכל. מלבד הגבולות ושעות הפעילות, חשוב לשמר את החוקים הקולינריים של הבית. לדוגמא: להקפיד גם בטיול על 2 ארוחות ביום, כפי שהילד מכיר (צירוף אפשרי: ארוחת ערב עם חביתה וירקות; וארוחת עשר עם פירות וכריך). מומלץ לא לאכול יותר מארוחה אחת ביום במסעדה, בה הילדים לרוב אינם אוכלים את אותה הכמות - ולפיכך נותרים רעבים ועצבניים.

7. לשמור על הלו"ז: רצוי להכין לו"ז מראש, באשר לתוכניות החופשה, על מנת להתאים את החופשה לילדים ללא שינוי מהותי ומטריד בשגרת יומם. במידת האפשר ובהתאם לבגרות הילד, מומלץ אף להכין את הלו"ז אתו, על מנת ליצור ציפייה והכנה נפשית.

8. לא לפסול קייטנה: לסיום, אם מתאפשר, מומלץ ואף רצוי לשלוח את הילד לקייטנה. קייטנה, בדומה לגן, מאפשרת סדר יום מאורגן המוכר לילד. אם יש אפשרות לרשום את הילד לקייטנה בגן שמוכר לו - זהו המהלך הכי נכון.

שרית סויסה היא מנהלת רשת יובלים לגיל הרך

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום