פסח: ארגונומיה במטבח - וניקיונות

(0)
לדרג

שימו לב: ההכנות לחג עלולות להסתיים בחדר מיון, בעקבות חתכים, כוויות או פגיעות שריר ושלד. תכנון ארגונומי נכון יסייע לעבור את החג בשלום

מאת: טלי בר-און

שמותיו הנרדפים של חג הפסח הם חג האביב וחג החירות - אך לעתים נדמה כי פסח הוא דווקא חג הניקיונות והפציעות. היקף הפניות למיון בשל פציעות ביתיות עולה באופן ניכר: חתכים, כוויות, פגיעות שריר ושלד (שברים) הופכים למסכת מוכרת וידועה מראש, בכל שנה.

מה גורם לריבוי הפציעות סביב ההכנות לחג הפסח?

הסיבה איננה נעוצה בשינוי גורמי הסיכון במתחם הביתי, אלא במקדם העומס, הלחץ והעייפות הנלווים לבישולי החג, נוסף על ניקיונות "יסודיים במיוחד" הכוללים, בין היתר, שימוש בסולם, איבוק חלונות גבוהים והרמת משאות כבדים.

סיכונים דרמטיים פחות, אך בעלי פוטנציאל פגיעה בשריר ובשלד, כוללים תנועתיות חוזרת ללא מנוחה, כיפופים ופיתול הגב ביציבה שאיננה נכונה, עמידה סטטית ממושכת (במטבח), עומס מצטבר על השכמות, הגב והברכיים ועוד.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון?

להלן הנחיות קלות ליישום - שיסייעו בהפחתת הסיכון.

בעבודת מטבח: הגובה המומלץ ליציבה במהלך עבודת חיתוך: זווית מרפק הגדולה במעט מ-90 מעלות. על המשטח להיות מעט נמוך יותר מגובה המרפק, בעמידה. בתכנון מהלך הכנת המזון, הבישול וההגשה, יש להתייחס להפחתת הפעולות החוזרות על עצמן, לטובת הפחתת עומסים החוזרים על עצמם.

בעת הבישול, שימוש בלהבות הקרובות מפחית את הצורך בהושטת ידיים רחוק מן הגוף, בזמן הטיפול בסיר. בחינת תקינותו של ציוד המטבח יכולה למנוע כוויות ונזקים.

שימוש במגן כיריים חיוני בעת עבודה בלחץ זמן. נזקי הכוויות הם הנפוצים ביותר בחג. מגן כיריים ימנע מסיר לוהט להחליק וליפול.

בעמידה ממושכת, מומלץ להעביר משקל מרגל לרגל - ומדי פעם להניח את אחת הרגליים על דרגש תומך, לשינוי היציבה - והפחתת עומסים.

אחסון נכון של ציוד המטבח עשוי לחסוך את הצורך בהושטת ידיים מעל לגובה הכתף, או ברכינה אל עבר מדפים רחוקים. בארונות נמוכים, אחסון במגירות מאפשר גישה נוחה יותר מאשר ארונות בעלי דלתות נפתחות.

פעולות חוזרות, בעמידה סטטית (קילוף, חיתוך וכיו"ב) יוצרות עומס גבוה על מבנה השלד והשריר - ובאות לידי ביטוי בעיקר בכאבי גב, צוואר ושכמות. ביצוע של פעולות אלה בישיבה, באמצעות כיסא ארגונומי - בריאותי נייד, עדיף בעל משענת לגב תחתון, המצויד בגלגלים (לנגישות לאורך השיש ובמטבח) בעל חישוק תומך לרגליים, עשוי ליצור הבדל משמעותי.

בניקיונות: פציעות נפוצות בזמן הניקיונות נובעות עקב החלקה ממשטחים חלקים. על כן, יש לוודא כי נתיבי ההליכה פנויים - ולהרחיק כל מכשול מכל סוג, כמו כבלי חשמל על הרצפה, מגירות פתוחות ודלתות פתוחות. יש להקפיד לנעול נעליים עם סוליות שמונעות החלקה.

כמו כן, התנהלות נכונה עם הגוף, בזמן הרמה וטלטול משאות, יכול למנוע פציעות גב, ונקעים עתידיים שיכולים לקרות בזמן הניקיונות.

יש להרים משאות כבדים אך ורק ממצב של עמידה ולא מישיבה. בזמן ההרמה, יש להיצמד עם הרגליים לחפץ, כשהוא קרוב לגוף. בעת ההרמה יש להשתמש בשרירי הרגלים והבטן, יותר מאשר בשרירי הזרועות.

הטיפוס בסולם ייעשה כך שהגוף יציב, כלומר שהפנים פונות כלפי הסולם - ושתי ידיו פנויות מכל חפץ כדי להיאחז בסולם. הטיפוס על גבי סולם ייעשה כך שנוכל להיאחז בשלוש נקודות משען לפחות בכל שלב של הטיפוס.

בזמן שאיבת אבק, רצוי לכווץ את הבטן על ידי שאיבתה פנימה ותוך כיפוף הברכיים. יציבה זו תשמור על שרירי הגב התחתון.

אחת ל-30 דקות, חשוב לקחת פסק זמן, גם כאשר העומס גבוה. יש למתוח את הגב לאחור, להתהלך מעט - ולשחרר את השרירים. שמירה על הגב בעבודה במטבח על ידי תכנון נכון, סידור הסביבה והרגלי עבודה טובים תאפשר לכם ליהנות מארוחות החג ללא עומס מיותר על הגב והפרקים.

טלי בר-און היא יועצת ל usexport ריהוט וכיסאות למשרד, ארגונומית ומאבחנת ליקויי יציבה.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיולוגיה של המאמץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום