ניתוח לב כנגד כל הסיכויים

(0)
לדרג

בת 91 מאזור הצפון נותחה לאחר קרע באבי העורקים, אף שגם הניתוח סיכן את חייה. למרבה המזל הניתוח עבר בהצלחה, ובתוך ימים ספורים שוחררה לביתה

מאת: מערכת zap doctors

זה לא הגיל, זה התרגיל; כך הוכיחה מעל לכל ספק מטופלת בת 91 שנותחה לאחרונה ברמב"ם ניתוח מורכב ומציל חיים, וחזרה לפעילות בתוך ימים ספורים.

נאיפה עווד מאזור נצרת, היא עודנה אשה פעילה ונמרצת למרות גילה. כאשר חשה כאבים בלבה, ידעה שאין זמן להסס והרימה טלפון לאחד מנכדיה, וביקשה ממנו לקחת אותה לבית החולים. רופאים שבדקו את הקשישה אבחנו בתוך זמן קצר את הבעיה: נאיפה סובלת מקרע באבי העורקים (אאורטה) - מחלה שללא טיפול מסכנת את חייה.

אולם, כאן הדרמה רק החלה. במצב שבו נוצר קרע באבי העורקים, הדימום עלול להרוג את המטופל. הטיפול בבעיה מצריך החלפת אבי העורקים של המטופל בשתל סינתטי, ניתוח עדין ומורכב אשר יכול לסכן בעצמו את חייה של מטופלת בגיל כה מתקדם.

"בת 90 שמתנהגת כמו בת 70"

נוכח גילה המתקדם של המטופלת, נטה הצוות ברמב"ם שלא לבצע את הניתוח והעדיף לטפל בה באופן שמרני, באמצעות תרופות והשגחה קפדנית במחלקה. אולם, כאשר שוחחה עם הצוות הרפואי, הבינו הרופאים שלא מדובר בקשישה רגילה. "היא היתה ערנית וצלולה והתנהגה באופן צעיר יותר מכפי שנות גילה", מסביר ד"ר צבי אדלר, רופא בכיר במחלקת ניתוחי לב ברמב"ם ומי שקיבל את המטופלת בביה"ח, "כאשר אנחנו מקבלים החלטות לגבי מהלכים שכאלה, אנחנו בהחלט לוקחים את הפער בין הגיל הכרונולוגי לגיל הביולוגי כשיקול. במקרה הזה היתה מולי מטופלת שגילה 91, אבל התנהגה כבת 70".

"הבנו שהסיכוי להצלחה נמוך", משחזרים בני המשפחה, "אבל נתנו את הסכמתנו מיד. זה היה הסיכוי היחיד שהיה לסבתא. סבתא נזכרה כבר בצהריים איך אחיה נפטר בנסיבות דומות. כאשר שאלנו אותה מה היא רוצה, היא אמרה 'תעשו לי את הניתוח, אני רוצה לחיות'".

וכך היה, ניתוח החירום בוצע באותו הלילה, והסתיים בהצלחה. נאיפה הקשישה הועברה להמשך הטיפול ביחידה לטיפול נמרץ, במחלקת ניתוחי לב בביה"ח. להפתעת הרופאים, נאיפה התאוששה במהירות גדולה יותר מן הצפוי, ובתוך ימים ספורים החלה לספר בדיחות כהרגלה ולהסתובב במחלקה. שבוע לאחר הניתוח, היא שוחררה לביתה כשהיא חשה בטוב.

"הרחבה של אבי העורקים הוא מחלה שקטה, ללא סימונים מוקדמים, והוא עלול להיווצר מכמה סיבות", מסביר פרופ' גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם, "ביניהן נזקי עישון, כולסטרול ולחץ דם גבוה. בחלק מהמקרים מדובר בתסמונות גנטיות כמו מסתם אאורטלי דו עלי, ותסמונות אחרות כמו "תסמונת מרפן", הגורמת לחולשה של דפנות כלי דם בגוף וליקויים ברקמת חיבור של אבי העורקים.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום