אובדן שמיעה פתאומי: לאבחן בזמן

(13)
לדרג

מה עלול לגרום לאובדן שמיעה פתאומי? מדוע חשוב לגשת מיד לאבחון ולטיפול, כדי להציל את השמיעה? סיפור אישי של קלינאית תקשורת: זה עלול לקרות לכל אדם בכל גיל

מאת: מערכת zap doctors

אובדן שמיעה פתאומי - מדובר בתופעה הנגרמת מצירוף של סיבות מגוונות ובלתי צפויות. לאבד את השמיעה ברגע אחד - זו הפרעה העלולה לקרות לכל אחד מאיתנו. בקבוצת סיכון נמצאים, מבחינה סטטיסטית, אנשים בין גיל 30 לגיל 60, אך גם בגילאים הצעירים והבוגרים יותר, עלול להופיע אובדן שמיעה.

מה גורם לאובדן שמיעה פתאומי?

אובדן שמיעה פתאומי עלול לקרות באופן אידיופטי: כלומר, איש איננו יודע מדוע הוא נגרם. לעומת זאת, אובדן זה עלול להיגרם גם כתוצאה מסיבות שונות: וסקולריות, גידולים שונים,( ממאירים או שפירים), מחלות אוטואימוניות ובמקרים רבים מסיבות ויראליות או עקב זיהום חיידקי. כמו כן, אובדן שמיעה פתאומי עלול להיגרם מדלקת קרום המוח או ממחלת ה-CMV וכן מחסימת כלי דם לבירינטיים. במקרים אחרים, אובדן השמיעה נגרם בעקבות חשיפה לרעש פתאומי וחזק. לעתים ליקוי זה מלווה בטנטון באוזניים וכן בבחילות, סחרחורות והקאות.

להגיע באופן בהול לבדיקת אף אוזן גרון. צילום: שאטרסטוק

ליאורה בירן, קלינאית תקשורת MA המומחית בטיפול בבעיות שמיעה ובהתאמת מכשירי שמיעה, עברה בעצמה אובדן שמיעה פתאומי - והיא מספרת על המקרה: "לפני ארבע שנים, נסעתי במכונית לבדי. לפתע החל רעש חזק מאוד באוזן השמאלית. תחילה חשבתי שמקור הרעש הנו תקר בגלגל. כאשר יצאתי לבדוק את הגלגלים חשתי שאני סובלת מחוסר שיווי משקל. שמתי לב שאני שומעת פחות טוב באוזן זו. באופן מיידי עקב הכרות מעמיקה עם הנושא-עברתי בדיקת רופא אף אוזן גרון ובדיקת שמיעה תוך מספר שעות והתחלתי לקבל טיפול מסיבי בסטרואידים".

"רק לאחר שבועיים, הרעש המטריד שהיה לי באוזן ובצד זה של הראש חלף. השמיעה שלי, למזלי הטוב,חזרה לקדמותה . במקביל, ביצעתי בדיקת MRI כדי לשלול גידול במוח ומחלות ניווניות אחרות. למרות שהבדיקה יצאה תקינה, אחרי חודש, אובדן השמיעה הפתאומי קרה לי שוב. עברתי שוב את תהליך זהה.במקרה שלי, הסיבה הייתה אדיופטית. הצלתי את שמיעתי אך ורק בעקבות הידע המקצועי שלי".

מה חשוב לדעת במקרה של אובדן שמיעה פתאומי?

"הדבר הכי חשוב: להגיע באופן בהול לבדיקת רופא אף אוזן גרון ולבדיקת שמיעה. 24 השעות הראשונות לאחר אובדן השמיעה הפתאומי הן קריטיות להצלת השמיעה, ואחריהן - גם השבוע הראשון. לצד בדיקת השמיעה, מתבצעות גם בדיקת טמפנומטריה השוללת קיום בעיה באוזן התיכונה ( כגון דלקת חריפה, נוזלים, בעיה בשרשרת העצמות, ועוד ) ובדיקת רפלקס אקוסטי. לרוב תהיה גם הפנייה לבדיקת MRI, עקב הסיבות שהוזכרו לעיל. לעתים מומלץ לבצע גם בדיקת BERA: בדיקה של פוטנציאלים מעוררים של גזע המוח. בדיקה זו מבוצעת ע"י קלינאי תקשורת, ומטרתה לבדוק זמן הולכה. את השלב הראשון של האבחון מבצעות קלינאיות תקשורת. ולאחריהן, המשך האבחון והטיפול עצמו עובר לידי הרופאים".

כיצד מטפלים באובדן שמיעה פתאומי?

"לאחר שלילת הגורמים השונים אשר עלולים לגרום לאובדן השמיעה, (כגון גידולים שונים הצריכים התייחסות שונה) מתאימים את הטיפול הרלוונטי למקרה הספציפי של המטופל.

הטיפול הוא תמיד באמצעות סטרואידים, אלא אם כן יש התוויית נגד. הטיפול התרופתי ניתן דרך הפה, אך במקרים מסוימים מחליטים לבצע טיפול באמצעות הזרקה ישירה לאוזן, דרך עור התוף. במקרה של אובדן שמיעה פתאומי, הצלחת הטיפול תלויה בזמני הטיפול. זהו ענין קריטי. אחרי שבועיים מרגע הופעת אובדן השמיעה, הסיכוי להצלחת הטיפול הוא מאוד מאוד נמוך, אך אם מתחילים את הטיפול תוך 24 שעות, הסיכוי להחלמה הוא מאוד גבוה. כמו כן, לעתים ישנו צורך בהתאמת מכשיר שמיעה, אשר בנוסף להגברת השמיעה מטפל גם בטנטון".

כיצד נמנעים מאובדן שמיעה פתאומי?

"יש להיזהר מרעש חזק מכל סוג. למשל: ממוזיקה חזקה בחתונות מומלץ להיעזר באטמי אוזניים. עבודה עם חשיפה לרעש מחייבת הגנה קבועה. אך במידה ואובדן זה מתרחש, למרות הזהירות,חשוב מאוד לא לפספס את חלון ההזדמנויות של הצלת השמיעה - ולגשת לאבחון ולטיפול באופן מיידי".


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום