שבץ מוחי: גורמי סיכון

(5)
לדרג

שבץ מוחי הוא הגורם השלישי במעלה בגרימת מוות בעולם המערבי אחרי התקפי לב וסרטן. ויתרה מזו הנו גורם הנכות העיקרי בגיל מבוגר. שבץ מוח יפגע בכל 2 אנשים מתוך 100 באוכלוסייה הבוגרת. לחץ דם גבוה הוא מגורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי או בכינויו אירוע מוחי, העמותות הפועלות בתחום שבץ המוח פועלות יחדיו בחינוך ומניעה לרגל שבוע מודעות ארצי למניעת שבץ מוחי החל השבוע.

שלוש העמותות הפעילות בישראל בתחום מניעת שבץ מוחי (אירוע מוחי, במינוח פופולארי) והטיפול בנפגעים ממנו, יוצאות בפעילות ראשונה מסוגה להגברת המודעות לגורמי הסיכון למחלה. במהלך שבוע המודעות הארצי למניעת שבץ מוחי החל השבוע יערכו בדיקות לחץ-דם חינם והערכת הסיכון לשבץ-מוחי בקניונים המרכזיים ברחבי הארץ, ויחולק חומר הסברה המציג לציבור הרחב את גורמי הסיכון לשבץ מוחי ודרכי הטיפול בהם.

שבוע המודעות הארצי למניעת שבץ מוחי יתקיים בין התאריכים 22-27 ליוני, במיזם משותף של עילש"ם - עמותה ישראלית למניעת שבץ מוחי, עמותת נאמן (נפגעי אירוע מוחי) והעמותה לעזרה לחולי סי.וי.אי. (CVA), בחסות האיגוד הנוירולוגי הישראלי וחברת MSD ישראל.

לדברי פרופ' נתן בורנשטיין, מנהל המחלקה הנוירולוגית ומנהל יחידת שבץ-מוח במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי בת"א, שבץ-מוחי הוא הגורם השלישי במעלה בגרימת מוות בעולם המערבי - אחרי התקפי-לב וסרטן. ויתרה מזו הנו גורם הנכות העיקרי בגיל מבוגר. שבץ-מוח יפגע בכל 2 אנשים מתוך 100 באוכלוסייה הבוגרת. לפי נתוני משרד הבריאות, בישראל 35% נפטרים ממחלות לב, 29% מסרטן, 19% משבץ מוחי.
לפי נתוני משרד הבריאות בישראל, מאלה הלוקים בשבץ-מוח, כ- 10% נפטרים בתוך מספר ימים, כאשר מתוך השורדים את השלב החד 30% נפטרים תוך שנה, 39% נזקקים לטיפול במוסד, ו- 50% נותרים נכים. ד"ר יצחק זקס, חבר הנהלת העמותה לעזרה לחולי סי.וי.אי. ונפגע שבץ מוחי בעצמו, מסביר כי אירוע מוחי הוא המחלה החמורה ביותר ביצירת מוגבלויות המעמיסות מחיר כבד על החולה, משפחתו, והמערכת הציבורית והכלכלית. עמותת נאמן (נפגעי אירוע מוחי) והעמותה לעזרה לחולי סי.וי.אי. שהחלו דרכם כקבוצות תמיכה ועזרה עצמית לנפגעי שבץ מוחי ובני משפחותיהם, חוברים לעילש"ם (העמותה הישראלית למניעת שבץ מוחי) על מנת להתריע ולעודד את מניעת השבץ המוחי בארץ.

"גורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי הם יתר-לחץ-דם, כולסטרול גבוה, סוכרת ועישון, אומרת לילי מאור יו"ר עמותת נאמן. "כמי שמכירים את תוצאות השבץ המוחי בין אם על בשרם שלהם ובין אם על קרוביהם חשוב לנו לעודד את המניעה המוקדמת, המתחילה במודעות לגורמי הסיכון האלה".

יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה, במינוח הפופולארי) הוא המונח המתאר לחץ דם גבוה באופן עקבי. כאשר אין מטפלים בו, נחשפים דפנות כלי הדם ללחץ וטראומה, אשר עלולים לגרום להיווצרות היצרות העורקים וחסימה ע"י קרישי דם או לדימום תוך- מוחי . הסברה המקובלת בציבור אומרת כי הסיכון של לחץ הדם הגבוה הוא התקף לב. רק מעטים מודעים לסכנה עיקרית נוספת, בדמותו של השבץ המוחי (אירוע מוחי). יתר לחץ דם הוא גורם הסיכון מספר אחת לשבץ מוח , חלק ניכר ממקרי השבץ-המוחי מתרחשים דווקא ביתר לחץ-דם קל-בינוני.

פרופ' נתן בורנשטיין, מספר על מחקר חדש שפורסם לאחרונה בעיתון הרפואי היוקרתי "לאנסט" , מחקר הLIIFE- . במחקר נמצא כי תרופה חדישה לטיפול ביתר לחץ דם, אוקסאאר, מפחיתה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. במחקר נכללו 9000 חולים עם יתר לחץ דם גבוה והיפרטרופיה של שריר הלב (לב מוגדל). המחקר השווה בין אוקסאאר ובין התרופה אתנולול, תרופה הנחשבה עד היום לסטנדרט ולקו הראשון בטיפול ביתר לחץ דם. במחקר נמצא כי חולים שטופלו בתרופה אוקסאאר נהנו מהפחתה של 25% בסיכון לשבץ מוחי.

בעקבות המחקר, אומר פרופ' נ. בורנשטיין התעורר דיון נרחב בסוגיית הטיפול המומלץ ביתר לחץ דם, בכלל ובחולים בסיכון גבוה לשבץ-מוחי בפרט. כיום כבר ידוע כי חשוב להוריד את לחץ הדם כדי להגן מפני סיבוכים. כנראה שלתכשיר אוקסאאר יתרונות מעבר להפחתת לחץ-הדם זאת עקב מנגנון הפעולה הייחודי של תכשיר זה ופעילותו כמגן על המוח.
מוקד מידע שבוע מודעות ארצי למניעת שבץ מוחי:
1700-50-33-60

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום