יובש בעין: לא סוף העולם

(0)
לדרג

עדשות מגע גורמות לכם ליובש בעין? הבשורות הטובות הן שיש לכך פתרון: שימוש בעדשת סיליקון הידרוגל השומרת על הלחות. ניתן גם להיעזר בטיפות עיניים מיוחדות

מאת: דוד גייכמן

מעל 80% מעדשות המגע המיוצרות כיום הן עדשות חד פעמיות. עקב נוחות השימוש, הן כה פופולריות, עד שיש הנוהגים לרכוש אותן כמו עוד פריט ארעי וזמין בסופרמרקט - ולא כמו מוצר רפואי. אך למרות הנוחות, רבים ממרכיבי העדשות הללו סובלים לעיתים קרובות מתחושת יובש בעיניים הגורמת לחוסר נוחות במהלך היום. כתוצאה מכך, אותם המשתמשים נוהגים להרכיב את העדשות לזמן מועט ביותר ולעיתים אף להפסיק לאלתר את השימוש בהן. עם זאת, רגע לפני הנטישה של העדשות, חשוב להבין את הגורמים אשר מביאים לחוסר נוחות ויובש בעיניים, אשר לרוב נוצרו כתולדה של אורח החיים המודרני, לצד הזנחה בטיפול בעדשות המגע. יש פתרונות חדשניים לבעיה.

יובש בעין? מדוע זה קורה?

ראשית, הכל מתחיל בפעולת המצמוץ של העין, אשר חייבת להיות לחה ו"מוזנת" בנוזלים המגיעים משכבת דמע המכסה את העין. לכן אנו ממצמצים כרפלקס, בין היתר כדי לפזר ולחדש את אותה שכבת הדמע, החיונית לקיום תהליך של ספיגת חמצן ושמירה על איזון הקרנית, כלומר על מנת שהעין לא תתייבש.

מה קורה בזמן שמרכיבים עדשות למשך יום שלם?

לעדשת המגע יש את אותם הצרכים של שמירת הלחות כמו לעין - וגם היא עשויה להתייבש באופן מהיר. בפועל, העדשה משמשת מעין חוצץ בין החמצן לבין העין ולכן כמות החמצן הנכנסת לעין יורדת בצורה משמעותית. במילים אחרות - כדי שהעדשה בעצמה לא תתייבש, היא "גונבת" לעין את הנוזלים במהלך היום ו"נושמת" במקומה וכך מייבשת את העין.

עבורנו, הדבר יבוא לידי ביטוי ברוב מקומות העבודה כיום (לדוגמה: משרדים), הכוללים חללים סגורים ללא יכולת אוורור אמיתית ולכן מפחיתים את כמות החמצן המגיעה לעין. "הרכבה אינטנסיבית" של עדשות המגע גורמת אף היא ליובש בעיניים. ללא הפסקות אוורור מתאימות, עלולה הבעיה השכיחה לחזור על עצמה שוב. עבודה ממושכת מול מסך המחשב יכולה אף היא לגרום לעין יבשה, מכיוון שבמצב כזה רבים מאיתנו ממעטים למצמץ - ופחות ופחות דמעות מרטיבות את חלל העיניים. גם הצטברות לכלוך (אבק או חלקיקים מזהמים וחיידקים) על עדשות המגע מפחיתה את מעבר החמצן וגורמת לתחושת חוסר נוחות.

אז מה ניתן לעשות, כדי להתמודד עם בעיית היובש בעדשות מגע?

בזכות פלאי הטכנולוגיה, הצליחו מדענים במהלך שנות ה-90 לפתח עדשות מגע אשר עשויות מסיליקון הידרוגל. עדשות אלה זכו להצלחה מיידית וכיום למעלה מ-50% ממרכיבי העדשות ברחבי העולם משתמשים בסוגי העדשות שפותחו מחומר זה, אשר הוגדר בשנים האחרונות כפורץ דרך.

לעדשות הללו יתרונות רבים, כאשר הבולטים והמשמעותיים הם:

1.שימור לחות - חומר העדשה המתקדם מסייע במזעור קצב ההתייבשות של העדשה.

2. יכולת עבירות חמצן - לעומת עדשות מגע רכות, מסורתיות, עבירות החמצן הגבוהה מאפשרת מעבר של כמות חמצן גדולה יותר דרך העדשה לעיניים לבנות בעלות מראה בריא יותר.

3. מנגנון דחיית משקעים - העדשות מצופות בציפוי פלסמה ייחודי (מוגן פטנט) המונע הצטברות לכלוך וחלבונים, דבר המסייע לניקיון העדשות.

מה בנוגע לטיפות? האם גם הן מהוות פתרון לבעיית יובש בעין?

עוד טיפול נפוץ ואפקטיבי לבעיית יובש בעין הוא הזלפה מקומית של תכשירים נגד עין יבשה: "דמעות מלאכותיות" או "תחליפי דמעות". ישנם תכשירים המטפלים בתופעה ומתאימים גם לאוכלוסיית מרכיבי עדשות המגע. הטיפול מקל על התסמינים של עין יבשה ומקנה הגנה לעין החיצונית מפני נזקים הנגרמים בשל יובש.

רצוי להשתמש בתכשירים אשר נבדקו מחקרית - ונמצאו מתאימים לשימוש תוך כדי הרכבת עדשות המגע. במקרים רבים, ישנם תכשירים עליהם נאמר כי הם ניתנים לשימוש עם עדשות מגע, אך למעשה כאשר קוראים את האותיות הקטנות, מבינים שיש להזליף את הטיפות לפני הרכבת העדשה ולאחר הסרתה.

תחליפי הדמעות נגד עין יבשה מופיעים בצורת נוזל, ג'ל או משחה. ההבדל העיקרי בין התכשירים השונים הוא במרקם (מידת הצמיגות שבו), בהרכב (כלומר: החומרים הפעילים שמטרתם שיפור תפקוד שכבת הדמעות בפרק זמן ממושך ככל שניתן) ובחומר השימור.

כמובן שמומלץ להתאים את סוג התכשיר למשתמש עצמו, כך שלפני השימוש חשוב להכיר את ההדגשים והניואנסים השונים, למטרת שימוש אפקטיבי ונעים.

מרקם הצמיגות של התכשיר מאפיין את הצפיפות היחסית שלו ומשקף את משך הזמן שהחומר נמצא על שטח פני העין. התכשירים עם הצמיגות הנמוכה (טיפות נוזל) משמשים בדרך כלל במקרים קלים מאד של יובש ולשימוש במשך היום. ככל שהיובש מחריף, יש צורך בתכשיר צמיג יותר, על מנת להקל על התסמינים - ולא להזדקק להזלפה תדירה מאד. במקרים קיצוניים, משתמשים במשחות לחות שומניות, אך תכשירים אלה עלולים לטשטש את הראייה ולכן עדיף להשתמש בהם לקראת השינה.

כמו כן, בשימוש מתמשך רצוי להשתמש בתכשירים שאינם מכילים את החומר המשמר BAK אשר קיים בתכשירים ותיקים ואשר הוכח כי הוא גורם נזק לעין החיצונית. לבסוף, יש לדעת שלעתים קשה יותר פיזית להזליף ג'ל או משחה מאשר טיפות.

לסיכום: בזכות היתרונות והפיתוחים הללו, נוצרו בשנים האחרונות סטנדרטים גבוהים ומבורכים אשר מתבטאים בנוחות בשימוש בעדשות למשך כל היום, הפחתה משמעותית של יובש בעיניים ואופציה להרכבה רציפה של העדשות לפרק זמן ממושך. כתוצאה מכך, יכולים מרכיבי העדשות בימינו להמשיך לעשות זאת ללא הפרעה - וללא מניע שיוביל להפסקת השימוש.

דוד גייכמן הוא אופטומטריסט ראשי במרכז עדשות מגע גייכמן בע"מ

בואו לדבר על זה בפורום עין יבשה - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום