אפוסתרפיה: תקווה לברכיים ולגב

(0)
לדרג

הגב והברכיים רגישים במיוחד לכאבים כרוניים הגורמים לסבל, ירידה באיכות החיים, אם הטיפול התרופתי איננו מסייע. מהי שיטת האפוסתרפיה וכיצד היא עוזרת?

מאת: מערכת zap doctors

ישנן סיבות רבות לכאבי מפרקים, אך הסיבות השכיחות ביותר לכאבים כרוניים בברכיים ובירך הם שינויים ניווניים במפרקים, הידועים בשם "שחיקת סחוס", או בשפה הרפואית: אוסטיאוארתריטיס. כאבים אלה נגרמים בכ-50 אחוז מהמקרים בעקבות המהלך הטבעי של שינויים ניווניים במפרקי הגוף.

כדאי לדעת כי השם "שחיקת סחוס" הוא שם מטעה, שכן השינויים הניווניים מתרחשים הן בסחוס ובעצם - אך גם בשרירים ובעצבים המייצבים את המפרק. אלה מאבדים את התיאום ביניהם ואת השליטה במפרק, דבר המוביל לחוסר יציבות ולעליה בעומסים ובכאבים בברכיים ובירך. במקרים רבים, כאבים אלה הופכים ל"מעגל מרושע" של חוסר תפקוד וכאב, אשר עלול להתעצם עם השנים עד כדי צורך בהחלפת המפרק הפגוע.

בכתבה הבאה, נבדוק עם ד"ר עמית מור, חוקר בתחום השיקום המפרקי, מנהל רפואי עולמי באפוסתרפיה - מהו כאב בגב ובברכיים? מתי הוא נחשב כאב כרוני? מי בדרך כלל סובל מכאבים אלה? מהן דרכי הטיפול?

כיצד נזהה איזה כאב גב יש לנו?

"בגב התחתון, רוב הכאבים הם בלתי ספציפיים. כלומר: אפילו אם קיים ממצא כלשהו מבדיקות הדמיה, הסימפטומים אינם מתנהגים באופן שמתאים לממצא הספציפי. דוגמה שכיחה לכך היא ממצא של בלט דיסק בעקבות בדיקת CT , שקיים אצל 50 אחוזים מהאוכלוסיה הבוגרת שאינה כאובה. במקרים רבים של בלט דיסק, המטופל סובל מכאב מפושט בכל אזור הגב התחתון, אך לא תמיד הכאב המפושט עשוי להיות מוסבר על ידי ממצא כזה או אחר".

מדוע הגב והברכיים הם אזורים שרגישים במיוחד לכאבים כרוניים?

"הגב מורכב ממפרקים רבים ומחוליות, שביניהם נמצאים סחוסים והדיסקים הבין חולייתיים. הגב עובר שינויים ניווניים ובעיות רבות בעמוד השדרה, אשר נגרמים כתוצאה משינויים שלו, כגון: היצרות בתעלת השדרה ומצב של חוסר יציבות בין החוליות. גם כאן, בדומה לברך ולירך, השרירים והעצבים מהווים חלק מרכזי בשליטה בשרשרת המפרקית. עם השנים, עקב שחיקה או פציעה, מאבדים השרירים והעצבים שליטה, עובדה אשר מוסיפה על חוסר היציבות ומעלה את העומסים בגב - וכך נוצר תהליך המוביל לכאב ולהתדרדרות נוספת".
"סיבות נוספות לכאבים בברכיים ובירכיים: פציעות ספורט למיניהן, כמו מתיחות שריריות, בעיות בגידים, קרעים בסחוסים הפנים-מפרקיים (מניסקוס, לברום) ועוד. פציעות אלה נפוצות בעיקר באוכלוסייה העוסקת בספורט, ואלה אף מאיצות עם השנים, בעקבות השינויים הניווניים הטבעיים שמתרחשים בגוף".

מי בדרך כלל סובל מבעיות אלה? מתי יש לתת עליהן את הדעת - ולא להתייחס אליהן כאל "כאב שיחלוף"?

"שינויים ניווניים במפרקים נפוצים מאוד בקרב האוכלוסייה המבוגרת - ובמיוחד מעל גיל 50. אך חשוב לציין שנוכחות של שינויים במפרק הברך, הירך או הגב, בצילום או ב-CT, אינה מהווה בעיה לכשעצמה. עם זאת, אם הכאב הופך לקבוע - והופך להיות כאב מגביל, לא רק מטריד - גם אם ההגבלה היא קלה, מומלץ להתייעץ עם רופא ועם פיזיותרפיסט ולהתחיל בטיפול מתאים".

"במקרים בהם מדובר באוכלוסיה העוסקת בספורט באופן קבוע - הן חובבני והן מקצועי - יש להיוועץ עם הגורמים המקצועיים מיד עם הופעת הכאב ואי הנוחות, ולא להמתין - על מנת למנוע התדרדרות והפסקת פעילות. במקרים רבים, נכון יהיה לפנות לפיזיותרפיסט המבין בספורט ולבחון איתו את כלל המכלול של צורת האימון, את תנאי האימון, כגון סוג הנעליים - וזאת כדי לשמור על חיזוק מערכת השליטה העצבית מסביב למפרקים, וכן לדאוג לשיקומה לאחר הפציעה".

מהם הטיפולים השמרניים המקובלים עבור כאבים כרוניים?

"הטיפולים מוצעים בהתאם לדרגת החומרה של הבעיה. בדרך כלל, נהוג להתחיל מהאופציה השמרנית והלא פולשנית: פיזיותרפיה, אפוסתרפיה, הידרותרפיה, פעילות גופנית מותאמת וכדומה. ניתן במידת הצורך לשלב טיפולים תרופתיים בנוגדי כאב ונוגדי דלקת (NSAIDS), על פי עצת הרופא. כאשר טיפולים אלה אינם מספיקים, ניתן לשקול זריקות שונות של נוגדי דלקת וכאב, כגון סטרואידים, לצד חומרים אחרים. כאשר מוצו האופציות השמרניות יש לשקול את האופציה הניתוחית".

"חשוב לציין שהטיפולים השמרניים מהווים מרכיב חשוב לא רק בשלבים הראשונים של המחלה, אלא גם כשיקום לפני ואחרי ניתוח להחלפת מפרקי הברך או הירך, כריתת מניסקוס ושחזור רצועות. חיזוק מערכת השליטה העצבית סביב המפרק יכול לתרום רבות לשיקומו המלא של החולה לאחר ניתוח".

מה באשר לתרופות נוגדות כאבים? מתי הן טובות?

"היתרון הברור של התרופות הוא ההפחתה המידית של הכאב והורדת הפעילות הדלקתית הנלווית לבעיה האורטופדית. שימו לב: יש להבדיל בין דלקת (אינפלמציה) לבין זיהום (אינפקציה). הדלקת הנפוצה במרבית הבעיות האורטופדיות אינה זיהומית. החיסרון הגדול של התרופות נעוץ בכך שהטיפול בכאב ובדלקת הינו טיפול סימפטומטי בלבד, ואינו מטפל בשורש הבעיה. על כן, במרבית המקרים, הכאב צפוי לחזור לאחר הפסקת הטיפול".

טיפול בפיזיותרפיה: מהם היתרונות אל מול החסרונות?

"הפיזיותרפיה הינה אחד הכלים החשובים ביותר בטיפול בבעיות אורתופדיות, ובכללן כאבים במפרקים כגון ברכיים וגב. בתוך עולם הפיזיותרפיה ישנן שיטות רבות ומגוונות להתמודד עם כאבים במפרקים, החל מתרגילים, דרך טיפול פיזי ברקמה הרכה שמקיפה ומניעה את המפרקים.

הפיזיותרפיה הינה הקו הראשון בטיפול בבעייה האורטופדית. אחד הקשיים בפיזיותרפיה הוא ההיענות וההתמדה בהגעה לטיפולים - וכן אי ההקפדה על התרגול בבית שניתן על ידי הפיזיותרפיסט. הדבר הינו לרועץ בבעיות כרוניות, שכן לאחר תקופה של מפגשים ובעקבות העובדה שמרבית המטופלים לא מקפידים על התרגילים שניתנו להם - הכאבים וההתדרדרות התפקודית חוזרים".

"האפוסתרפיה נולדה מתוך הפיזיותרפיה, ומתוך הצורך לתת מענה לאתגרים אלה. הטיפול ניתן על ידי פיזיותרפיסט המוסמך לכך אך נעשה בביתו של המטופל, אגב פעילותו היומיומית - וללא צורך להקדיש זמן מיוחד לכך".

מהי שיטת האפוסתרפיה וכיצד נוסדה?

"אפוסתרפיה הינה שיטת טיפול שפותחה בישראל - על ידי ד"ר אבי אלבז וד"ר עמית מור - רופאים וחוקרים בתחום השיקום האורתופדי וברפואת ספורט. השיטה מבוססת על שימוש במערכת הליכה ייחודית אשר מאפשרת למטפל להתאים את העומסים בצורה מיטבית בשרשרת המפרקים המשתתפים בהליכה: קרסול, ברך, ירך וגב תחתון - ולאמן את השרירים לתפקוד נכון יותר, בגלל המאפיינים הייחודיים מאוד של המערכת, אשר מאפשרת אימון פונקציונלי. במילים פשוטות יותר: החולה משתמש במערכת בביתו כשעה ביום, במהלך התפקוד הרגיל היומיומי שלו, ובאמצעותה הוא משיג חזרות רבות בתרגול במערכת, תוך כדי פיחות בכאב המפרקים - ובכך אנו מקבלים היענות גבוהה לטיפול".

"מכיוון שהמטופל משתמש במערכת על בסיס יומיומי - הוא משיג בכך חזרתיות רבה בתרגול; המערכת העצבית-שרירית משתכללת ומשתפרת - והלכה למעשה המטופל מרגיש שיפור באיכות ההליכה שלו ובתפקוד, לרוב לאחר מספר חודשים של שימוש במערכת. כ-85 אחוזים מהמטופלים באפוסתרפיה מדווחים על הפחתה בכאב תוך חמישה שבועות של טיפול, וכ-88 אחוזים מהם מדווחים על שיפור תפקודי במפרק המטופל".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום