אי ספיקת לב: טיפולים חדשניים

(0)
לדרג

אי ספיקת לב היא מחלה נפוצה בעולם המערבי. ניתן לטפל בה באמצעות תרופות, החלפת מסתם, השתלת לב, השתלת מכשיר עזר או תאי גזע. העתיד כבר כאן

מאת: פרופ' דן ערבות וד"ר ירון ברק

אי ספיקת לב היא מחלה נפוצה בעולם המערבי - והסיבות לה מרובות; חלקן תורשתיות - כגון מחלות גנטיות, וחלקן נרכשות - כגון מחלת לב איסכמית שעלולה להיגרם מעישון, שומנים בדם, יתר לחץ דם ועוד.

בסופו של תהליך, המחלות השונות גורמות למצב של אי ספיקת לב, שמשמעותה כי הלב איננו יכול עוד לספק את צורכי הגוף. הלב, שתפקידו הזרמה של דם מחומצן לכלל איברי הגוף, אינו עומד במעמסה - והתוצאה הינה תסמינים שונים שחש המטופל, כגון: קוצר נשימה במאמצים מינימליים ואי יכולת לבצע פעילויות שונות.

דרגת החולי של חולים אלו מגוונת; ישנם חולים המנהלים אורח חיים נורמטיבי, פרט לעובדה שהם ממעטים בפעילות; לעומתם, ישנם חולים אשר נזקקים לאשפוז ממושך, הכולל תמיכה באמצעיים תרופתיים ואחרים, עד למציאת פתרון קבוע אחר. כאמור, האופן בו המחלה באה לידי ביטוי, שונה מחולה לחולה.

כיצד מוגדרת אי ספיקת לב?

אי ספיקת לב מוגדרת ע"י הקרדיולוג המטפל: בצורה קלינית - בעזרת התסמינים אותם מציג החולה, כגון: קוצר נשימה, בצקות ברגליים, הצורך לישון בלילה על מספר כריות (עקב הקושי לנשום) ועוד; ובצורה כמותית - בעזרת שימוש באולטרסאונד לבבי (אקו לב) אשר מגדיר את אחוז התפקוד הלבבי ואת התנועתיות המופחתת באזורים השונים בלב.

הלב כידוע מחולק ל-4 מדורים: הלב הימני המורכב משני מדורים - העלייה והחדר הימניים והלב השמאלי המורכב משני מדורים - העלייה והחדר השמאליים. אי ספיקת לב ימנית ואי ספיקת לב שמאלית שונות זו מזו, הן בסיבות והן בפתרונות. הן בהחלט יכולות להתקיים יחדיו ואזי הפתרון המשולב יהיה מורכב יותר. המחלה הנפוצה יותר הינה אי ספיקת לב שמאלית, אשר מבחינה מספרית מוגדרת ע"י אולטרסאונד לבבי כתפקוד לבבי הנמוך מ-35%.

מהם הפתרונות הקיימים כיום?

בדומה לאופן הטיפול בכל "מנוע מקולקל", קיימים מספר פתרונות טיפוליים ללב חולה אותם ניתן להציע.

1. תרופתי - טיפול שמרני בעזרת תרופות תומכות.

2. שחזור פעילות לבבית תקינה - ע"י חידוש אספקת זרימת הדם ללב עצמו, באמצעות ניתוח מעקפים או ניתוח לתיקון אחד המסתמים (במידה והמסתם הפגום הוא הסיבה לאי ספיקת הלב

3. החלפה - השתלת לב.

4. התמרה - השתלת מכשיר עזר לבבי אשר מחליף את פעילות הלב הכושל - בד"כ השמאלי (LVAD).

5. תאי גזע - טיפול שהינו עדיין ניסיוני ובדרך כלל מתלווה לאחד הטיפולים שלעיל.

לכל אחד מהפתרונות המוצעים יש יתרונות וחסרונות, לכל חולה יש להתאים את ה"חליפה" המתאימה לו, ולא כל הפתרונות מתאימים לכל החולים. בשלב הראשון, הפתרון יגיע באמצעים תרופתיים או כירורגיים. במידה ואלה לא ישיגו את המטרה או שהם אינם אפשריים, אזי תישקלנה האופציות האחרות.

החלפה או התמרה?

לב אנושי בריא הינו הפתרון המיטבי לחולי אי ספיקת לב, אך מכיוון שמספר הלבבות להשתלה נמוך, הבחירה לא עומדת לפתחו של כל חולה. על מנת להצילו, במידה שאין לב זמין להשתלה, יותמר תפקוד הלב השמאלי במכשיר עזר לבבי.

מכשיר זה הינו מכשיר מכני, היכול לשמש כתחליף זמני ללב - כדי לאפשר לחולה להמשיך לחיות, עד שיימצא לו הלב המתאים להשתלת לב; או לשמש כתחליף קבוע להשתלה (בחולים שאינם מועמדים להשתלה). מכשירי העזר הלבביים הקיימים היום בשוק הינם בעלי יכולת עמידות גבוהה ביותר ויכולים לתמוך בחולה ולהחליף את פעילות הלב לאורך שנים.

גודל המכשירים הללו כיום עולה רק מעט על גודלה של קופסת גפרורים, דבר אשר מקל על תהליך ההשתלה ומאפשר ניידות גבוהה ביותר לחולים.

האם הטיפולים החדשניים כבר זמינים לכולם?

תחום הכירורגיה של השתלת מכשירי העזר מתקדם בצעדי ענק לקראת מצב בו ההשתלה תהיה לזמן קצוב, אשר במהלכה, בעזרת שימוש בתאי גזע מהונדסים גנטית ובתרופות מסוגים שונים, תיתכן "החלמה" של הלב אשר תאפשר הוצאה של מכשיר העזר הלבבי - וחזרה של לב החולה לתפקוד נורמלי. המחקרים, הטיפולים והניסויים בתחום זה מתקיימים במעבדות ובמחלקות המובילות בעולם. מערך לב וחזה בבילינסון שותף למאמצים אלו. לא ניתן עדיין לקבוע מתי טיפול זה יהיה זמין לכל חולה, אך ניתן לומר כי קיים סיכוי גבוה כי בעתיד טיפול זה ייכלל בארסנל הטיפולים של צוותי אי ספיקת הלב ברחבי העולם.

פרופ' דן ערבות, מנהל המערך לניתוחי לב וחזה, בי''ח בילינסון, מרכז רפואי רבין; ד"ר ירון ברק, המערך לניתוחי לב וחזה, בי''ח בילינסון, מרכז רפואי רבין.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי אי ספיקת לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום