מריחים את השינוי באבחון?

(0)
לדרג

רועה גרמני בשם פרנקי הצליח לזהות גידולים סרטניים של בלוטת התריס בדיוק של 88%, זאת בעוד שהבדיקה המקובלת מזהה את הממאירות ב-92% מהמקרים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כלב מאומן העונה לשם פרנקי, מצליח לזהות במקרים של סרטן בלוטת התריס באמצעות חוש ריחו המפותח כמעט כמו הבדיקה הנהוגה לאבחון הממאירות. כך עולה מממצאי מחקר שהוצג לאחרונה בכנס השנתי מטעם איגוד האנדוקרינולוגיה הבינלאומי (Endocrine Society). הכלב הצליח להבחין בין גידולים שפירים לממאירים של בלוטת התריס בדיוק של 88%.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לעתים קשה לזהות ולאבחן מקרים של סרטן בלוטת התריס מאחר שמדובר במספר קטן מאוד של מקרים, כאשר ברקע קיימות קשריות שפירות רבות בבלוטת התריס. עוד קשה לקבוע בודאות כלשהי כי לאחר ניתוח אין שאריות גידול. לכן, החוקרים סבורים כי לממצאים הנוכחיים עשויה להיות חשיבות רבה במונחים של חיסכון עלויות ומניעת ניתוחים מיותרים.

פרנקי הוא כלב מסוג רועה גרמני, שהיה בן שבע בעת ביצוע המחקר. הוא עבר תחילה אימונים ככלב חיפוש והצלה לפני שהפך לכלב הראשון אי פעם שעבר אימונים שנועדו להבחין בין ממאירויות ממוינות למחלה שפירה של בלוטת התריס בדגימות שתן.

במהלך שישה חודשים, פרנקי נחשף לדגימות דם, שתן ורקמת תירואיד מחולים עם ממאירויות מסוגPTC (Papillary Thyroid Cancer) ואומן להבחין בין גידולים אלו לדגימות ללא PTC. הכלב נשכב במקרים שבהם הדגימה הייתה חיובית, והסתובב סביב עצמו אם הדגימה הייתה שלילית.

מבין 34 דגימות שתן 15 של בעלי ממאירויות ו-19 דגימות של בעלי גידולים שיפורים, תאם הדיווח של פרנקי את הניתוח הסופי ב-30 מבין 34 מקרים (דיוק של 88.2%, שני מקרים של תוצאות שליליות-שגויות ושני מקרים של תוצאות חיוביות-שגויות).

לדברי החוקרים, בידיים של רופאים מיומנים הדיוק של בדיקת ביופסיית מחט דקה (FNA Fine Needle Aspiration) נע סביב 95%, ולכן ממצאי המחקר בבעלי החיים נותנים תקווה כי אנו קרובים מאוד לביצוע בדיקות אבחון לא פולשניות ולא יקרות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום גידולי בלוטת המגן (תירואיד) ויותרת המגן (פרתירואיד).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום