ADHD: סיכון למוות מוקדם

(0)
לדרג

הפרעה קטלנית: לבעלי הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות סיכון כפול למוות; נשים מושפעות יותר מההפרעה, וסיבת המוות הנפוצה היא תאונת דרכים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לאנשים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) סיכון גבוה כפליים לתמותה מוקדמת, בהשוואה לאנשים בלי הפרעה זו. כך לפי מחקר מקיף מאוד שפורסם לאחרונה בכתב העת Lancet.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ADHD היא הפרעה נפוצה הקשורה לגורמים העשויים להוביל לעלייה בתמותה, דוגמת הפרעות התנהגות, עבריינות, תאונות ושימוש בחומרים. עם זאת, לא ידוע אם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות מלווה בסיכון מוגבר למוות. החוקרים ביקשו לבחון את מקרי המוות על רקע ADHD במדגם גדול של מטופלים בדנמרק.

באמצעות מאגרים ארציים בדנמרק החוקרים עקבו אחר 1.92 מיליון משתתפים, כולל כ-32 אלף אנשים מאובחנים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, שהיו במעקב מיום הלידה ועד שנת 2013.

במהלך תקופת המעקב תועדו 5,580 מקרי מוות. שיעורי המוות בקרב בעלי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היו יותר מכפולים מהנורמה. תאונות דרכים נמצאו כגורם הנפוץ ביותר לתמותה, בהשוואה למשתתפים ללא ADHD. עוד עולה מהנתונים כי הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות לוותה בסיכון גבוה יותר לתמותה בבנות ונשים, בהשוואה לבנים וגברים.

לדברי החוקרים, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות מלווה בעלייה משמעותית בשיעורי המוות. אצל אנשים עם ADHD בבגרות תועד יחס שיעורי תמותה גבוה יותר בהשוואה לאלו שאובחנו בילדות והתבגרות. הקשר בין הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ועלייה בתמותה נותר משמעותי גם לאחר התחשבות במחלות רקע שונות, כולל הפרעות שימוש בחומרים והפרעות התנהגות, עם יחס שיעורי תמותה גבוה יותר בבנות ונשים עם ADHD, בהשוואה לבנים וגברים עם ההפרעה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום