הפרעות שינה: הערכה בלי מגע

(0)
לדרג

שיטה ישראלית חדשה תאפשר להעריך הפרעות שינה ללא חוטים ומגע בנבדק, מה שמייתר את הצורך במעבדת שינה. השיטה - הקלטת הנשימה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

שיתוף פעולה ישראלי הצליח להניב פיתוח של מערכת חדשנית ללא חיישני מגע להערכת איכות השינה, באמצעות הקלטת קולות הנשימה במשך שנת לילה. מערכת כזו עשויה לפשט את הליך האבחון ותאפשר שינה טבעית שאינה מושפעת מחיישני מגע, ואשר ניתן להשתמש בה בבדיקה בבית המטופל.

במסגרת המחקר של ד"ר יניב ציגל מהמחלקה להנדסה ביורפואית מאוניברסיטת בן-גוריון, והיחידה לחקר הפרעות שינה-ערות, בראשותו של פרופ' אריאל טרסיוק, מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, פותחו אלגוריתמים לניתוח אותות של קולות הנשימה שאפשרו את הסיווג של מצבי שינה וערות מהקלטת לילה שלם. הביצועים בשיטה זו תואמים ואפילו גוברים על ביצועי טכנולוגיות קיימות לשערוך שינה המשתמשות בחיישני מגע.

במחקר, שפורסם בכתב העת PLoS One, נבדקה והוכחה ההשערה כי ניתן לאמוד את השינה באמצעות ניתוח אותות שמע של קולות הנשימה. הרעיון שעומד מאחורי תפיסה זו הוא שמעברים משינה לערות ולהיפך משפיעים על בקרת פעילות הנשימה וזרימת האוויר שבאים לידי ביטוי בשינויים בדפוסי קולות הנשימה.

כידוע, שינה טובה חיונית מאד לאיכות חיים משביעת רצון, לאינטראקציה חברתית ופעילות אינטלקטואלית. בחברה המודרנית, אנשים רבים לא ישנים כמות מספקת של שעות עקב חשיפה לטכנולוגיות כגון צפייה בטלוויזיה, שימוש באינטרנט ובטלפון הנייד. שינה לקויה עלולה לגרום למחלות ולהגברת הסיכון לתאונות אבחון וטיפול מוקדמים עשויים לשפר את איכות החיים ולהקטין את הסיכוי למחלות השונות

התעשייה הישראלית נמצאת בחוד החנית של פיתוח חיישנים לבדיקות שינה במעבדה ובבית. למחקר זה, הנתמך על ידי משרד המדען הראשי, יש פוטנציאל רב לפיתוח כיוונים חדשים מדעיים-טכנולוגיים שיכולים להיות משולבים עם טכנולוגיות קיימות. הטכנולוגיה החדשה יכולה לסייע בהגברת הנגישות לבדיקות שינה וכן במעקב אחר טיפול בהפרעות שינה.
מחקר זה הוא חלק מעבודת הדוקטורט (PhD) של מר אלירן דפנה במחלקה להנדסה ביורפואית, אוניברסיטת בן-גוריון, והוא נתמך על ידי משרד הכלכלה, משרד המדען הראשי, תכנית קמין.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה ונחירות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום