ציפורן חודרנית: סיבוך מיותר וכאוב

(0)
לדרג

ציפורן חודרנית עלולה להתחיל בכאב קטן, בעקבות נעילה של נעל צמודה, להתפתח לכאב מציק וחד, ובמקרה שלא מטפלים בה - להחמיר עד לזיהומים קשים. כיצד מטפלים?

מאת: יואל גרינוולד

בדרך כלל נזהה ציפורן חודרנית בעקבות כאב קל או חד לצד גבול הציפורן. כאשר הבעיה מחמירה, בעקבות אי טיפול ובעקבות הזנחה של התופעה, נזהה סביב הציפורן גם אודם ונפיחות. חשוב לציין כי ציפורן חודרנית במצב מתקדם עלולה להוביל להתנפחות כל האצבע וכן להופעת מוגלה באזור הנגוע.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בציפורן חודרנית?

ישנם מספר גורמים אשר עלולים לגרום לנטייה גבוהה לציפורן חודרנית.

הגורם הראשון: אצבע עקומה - עניין תורשתי הקשור במבנה כף הרגל. מבנה זה מוסיף לחץ אדיר על צד אחד של האצבע, תוך כדי תנועה והליכה, ובכך גורם לשינוי מצטבר במבנה הציפורן במשך השנים. מכאן שבמקום שהציפורן תגדל שטוחה, היא גודלת עם מעין "וו" שנאחז בתוך בשר הגוף.

הגורם השני: פטריה בציפורן, שעצם הופעתה עשוי לגרום לשינויים מבניים שיוצרים סביב הציפורן אי סימטריה, ובעקבות כך, לחץ על האזור.

הגורם השלישי: הליכה רציפה עם נעליים צמודות, העלולות ליצור מצב לא תקין במבנה הציפורן אשר מחמיר עם גדילתה.

הגורם הרביעי: בקרב אנשים שתולשים את הציפורניים, במקום לגזור אותן, מה שמשנה את מצב הגדילה.
הגורם החמישי: שימוש בתרופה נגד פצעי בגרות, קיורטן (Curatane) שככל הנראה הופכת את העור ליותר עדין - מה שמעלה את הסיכון להופעת ציפורן חודרנית. כמובן שכל גורמים האלה עלולים להשפיע זה על זה ולהיות משולבים אלו באלו.

מקרים אחרים ופחות שגרתיים קיימים אצל חולי סרטן אשר עוברים טיפולים כימותרפיים מסוגים שונים, הגורמים לנפילת ציפורניים. חולים אלה עלולים לסבול מציפורן חודרנית כאשר הציפורניים מתחילות לצמוח מחדש. כמו כן, אנשים שסובלים מהזעת יתר ברגליים מועדים לסיכון - מכיוון שהעור שלהם מראש יותר עדין. יתר משקל וגם פלטפוס מגבירים את הלחץ על הציפורן ועלולים להביא לאותה תוצאה מכאיבה. לכן בקבוצת הסיכון נמצאות גם נשים בהריון עם עומס משקל ונפיחות על רגליהן, רקדני בלט שעומדים על קצות האצבעות, וכן חיילים שמתאמנים תוך כדי לחץ אדיר על הרגליים.

ציפורן חודרנית (אילוסטרציה)
ציפורן חודרנית (אילוסטרציה)

מדוע ציפורן חודרנית הופכת לעניין כרוני?

ציפורן חודרנית אשר הופכת לעקשנית - ואיננה מרפה - נגרמת בדרך כלל בגלל גורם בלתי הפיך אשר מבצע שינויים בגדילת הציפורן. לפעמים, כאמור, זו עלולה להיות נעל יותר מדי צמודה או כל גורם "תמים" אחר. כמובן שעניין זה הפיך כאשר אנו מזהים את מקור הבעיה, ומשנים את ההרגל.

במידה ולא מטפלים בציפורן חודרנית, מהם הסיכונים?

כאשר נתעלם מהציפורן החודרנית בגופנו, אנו מסכנים את עצמנו בכאבים ובזיהומים אשר עלולים להופיע סביב האזור הפגוע. זיהום עלול להיות מסוכן במיוחד אצל אנשים שסובלים ממחלות הקשורות במערכת החיסון, כמו למשל אצל אוכלוסיית חולי הסוכרת או חולי הסרטן אשר מקבלים טיפולים המחלישים את גופם.

כיצד נמנעים מציפורן חודרנית?

כדי להימנע מציפורן חודרנית, ככלל, עלינו לא לתלוש ציפורניים, וכן לגזור אותן באופן ישר. מומלץ שלא ללכת עם נעליים צמודות, וכמובן אם יש בעיה, לא לבצע התערבות "ניתוחית" באופן עצמאי שבדרך כלל מחמירה את המצב.

מהו הטיפול היעיל ביותר בציפורן חודרנית וכיצד הוא מתבצע?

טיפול אמריקאי כנגד ציפורן חודרנית, שהוכיח את עצמו כבר למעלה משלושה עשורים ועומד על כ-98 אחוזי הצלחה, הוא טיפול חד-פעמי כירורגי. הפעולה מתבצעת תחת הרדמה מקומית, ואורכת כ-15 דקות. בפעולה זו, מנותקת הציפורן החודרנית מהמקום הפגוע ומתייצבת מחדש, עד למצב של גדילה נכונה. אחרי הטיפול, ניתן באופן מיידי לחזור לשגרה מלאה, לנעול נעליים רגילות ולהמשיך הלאה בחיים. לעתים מתעוררת רגישות קלה באזור, למשך ימים ספורים - וכן נדרש לשטוף את הרגל פעם ביום באופן יסודי ולחבוש אותה בגזה עם משחה אנטיביוטית, למשך מספר שבועות, עד להחלמה מלאה.

יואל גרינוולד ד"ר לפודיאטריה, מומחה לרפואת כף הרגל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום