בדיקות סקר: לא לרוץ?

(0)
לדרג

סקירה חדשה מגלה שבדיקות אבחון בקרב מבוגרים שאינם מתלוננים על תסמינים כלשהם לא מובילה בהכרח לירידה בשיעור המוות ממחלות קשות או בכלל

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בדיקות הסקירה הזמינות לאו דווקא מובילות לירידה בשיעור התמותה ממחלות קשות או למוות של מבוגרים מכל סיבה באופן כללי, כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת International Journal of Epidemiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר בדיקות סקירה פופולאריות, דוגמת ממוגרפיה ובדיקת רמות PSA (Prostate Specific Antigen) לסרטן הערמונית, נתקלו בביקורת רבה ו/או איבדו לאחרונה את התמיכה הנרחבת לה זכו. כעת הם ביקשו לבחון באופן שיטתי עדויות מחקריות אם בדיקות סקירה מפחיתות את שיעורי המוות עקב מחלות אלה.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית וסיווגו את העדויות והמחקרים אודות מוות בעקבות בדיקות סקירה למחלות במבוגרים ללא תסמינים מיוחדים (לא כולל נשים הרות וילדים). החוקרים זיהו 19 מחלות (39 בדיקות) מבין 50 מחלות/הפרעות עבורן פורסמו המלצות לסקירה. הם התמקדו בתשע סקירות ו-48 מחקרים אודות 19 מחלות אלו. מהנתונים עולה כי תועדה ירידה ברורה בשיעורי התמותה בארבעה מקרים (בדיקת אולטרה-סאונד לזיהוי מפרצת אבי עורקים בטני בגברים, בדיקת ממוגרפיה לזיהוי סרטן שד, בדיקת דם סמוי בצואה וסיגמואידוסקופיה גמישה לזיהוי סרטן מעי גס ורקטום) ללא בדיקות שהדגימו ירידה מובהקת בשיעורי המוות מכל-סיבה.

מבין המחקרים האקראיים-מבוקרים, תועדה ירידה ברורה בשיעורי התמותה הספציפית למחלה ושיעורי התמותה מכל סיבה תוארה ב-30% ו-11% מההערכות, בהתאמה.

לדברי החוקרים, בחלק גדול מבדיקות הסקירה הנפוצות כיום לא צפויה בהכרח ירידה בשיעורי התמותה הספציפיים למחלה או בשיעורי מוות של מבוגרים מכל סיבה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום