אפליקציות לא טובות לבריאות

(0)
לדרג

אפליקציות שמבטיחות נסים ונפלאות, אבל לא מגובות במחקרים, הן לא רק חסרות תועלת אלא אף מסכנות חיים - למשל אפליקציה שמודדת לחץ דם בצורה לא מדויקת

מאת: מערכת zap doctors

הפיתוחים הטכנולוגיים של השנים האחרונות משנים את האופן שבו אנו עוקבים אחר הגוף שלנו והבריאות שלנו. אם בעבר כל בדיקה ומעקב דרשו ביקור אצל אחות או רופא משפחה, כיום ישנם מכשירים למדידה בבית, והאפליקציות הרפואיות משדרגות עוד יותר את השירותים הרפואיים הזמינים לנו. האפליקציה הופכת את המעקב למהיר וקל יותר, אך אף יותר מזה, האפליקציה יודעת להסיק מסקנות ולהציע טיפים ופתרונות לשיפור הבריאות.

אך מה קורה כאשר האפליקציה שבחרנו לא עברה את כל הבדיקות הדרושות והראויות? כאשר האחות מודדת לנו לחץ דם או הרופא ממליץ לנו על אפליקציה, ככל הנראה ניתן לסמוך על כך, אבל איך נתמודד עם המבחר העצום שנמצא בחנות האפליקציות.

אפליקציות שכדאי להתרחק מהן

Instant Blood Pressure היא אחת האפליקציות הכי פופלאריות בחנות ההורדות אפסטור בתחום הבריאות. היא מבטיחה לכאורה למדוד לחץ דם באמצעות המיקרופון והפנס של מכשיר הסמארטפון בלבד. יש להצמיד את האייפון לחזה והאפליקציה מודדת את לחץ הדם. אלא שלמרבה הצער, שיטה זו לא עברה בדיקות שיוכיחו את אמינותה. גם את הרמיזה על כך שבית חולים ידוע תומך באפליקציה היא נדרשה להוריד כאשר הדבר נודע למוסד הרפואי. לא מעט אנשים צריכים לעקוב בקביעות אחר מדדי לחץ הדם שלהם, ולדווח על כך לרופא. בעקבות מדדים אלו הרופא מחליט על מינונים, תרופות וטיפולים. מדידת לחץ דם באמצעות שיטה אשר לא עברה בדיקות ולא ידוע עד כמה היא מדויקת, עלולה להוות סכנת חיים.

אפליקציות נוספות אשר קיבלו מקלחת קרה הן האפליקציות MelApp ו-Mole Detective אשר המשווקים שלהן טוענים שיש ביכולתן לזהות מלנומה (סרטן העור) עוד בשלביה המוקדמים על ידי צילום של השומה או העור במצלמת הסמארטפון והכנסת מידע נוסף באופן ידני. ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב טוענת כי למשווקי האפליקציה אין שום הוכחות שהאפליקציה אכן מסוגלת לעשות את שהיא טוענת לו, ודורשת ממפעילי האפליקציה להפסיק לשווק את האפליקציה תחת הבטחות וטענות אלו.

חשוב לציין שאכן קיימות אפליקציות אמינות למעקב אחר לחץ דם ובדיקה של סיכון למלנומה, אך אלו עוברות פיתוח במכוני מחקר ואוניברסיטאות, וחלקן אף דורשות להצמיד לסמארטפון מכשירים נוספים. לכן כאשר אתם בוחרים אפליקציה למעקב רפואי הקפידו לוודא שהיא עברה אישורים מגורמים המוסמכים לכך.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום