כללית מושלם: ניתוחים והשתלות בחו"ל

(0)
לדרג

מצבים רפואיים דחופים, כדוגמת השתלת לב או כבד, עשויים למצוא מענה מהיר יותר במרכזים רפואיים בחו"ל. שני סיפורים מרגשים ומדריך. צרכנות רפואית

מאת: עדי הגין

גל (שם בדוי) היה ילד בן 13, בריא לחלוטין. בדומה לחבריו לכיתה, מצבו הגופני היה תקין לגמרי.

יום אחד, כשעמד לצאת לטיול כיתתי, הרגיש נפיחות בבטן וחש כי רגליו כבדות ובצקתיות וכי גופו חלש ועייף. אמא שלו המליצה לו להישאר בבית, לישון ולנוח. היא סברה כי משהו שאכל גרם לו לתחושת הכבדות. אבל כשהנפיחות והחולשה לא חלפו מאליהן, הם פנו לרופא - וזה הפנה אותם לבית החולים.

ביומיים הראשונים, התמקדו הרופאים בבדיקת הכליות של גל, מתוך הנחה כי מדובר בכשל בתפקוד הכליות. לאחר יומיים, במסגרת הבירור, נבדק תפקוד לבו של גל בבדיקת אקו-לב שהעלתה כי מצב לבו חמור. גל הועבר אל מכון הלב הגדול בארץ, בבית החולים שניידר, שם התגלה שלבו הפסיק לתפקד כמעט לחלוטין.

מצבו של גל הלך והחמיר במהירות - באופן שכבר לא התאפשר לו לרדת מהמיטה. הרופאים הבינו כי האפשרות היחידה להצלת חייו של גל היא השתלת לב בהקדם האפשרי. כחודש לאחר שלבו הפסיק לתפקד כראוי, הוא היה עייף וחלש. בכל בוקר הראו הבדיקות כי ספיקת הלב שלו יורדת. רופאיו בשניידר החליטו לפנות למחלקת ניתוחים והשתלות של שירותי בריאות כללית - וביקשו להטיס את גל להשתלת לב דחופה.

בשלב הזה, נכנסה לתמונה סמדר וילר, מנהלת מחלקת ניתוחים והשתלות בחו"ל של הכללית, ויחד עם הצוות במחלקתה, החלה לבדוק לאן כדאי לשלוח את גל.

מהן האפשרויות הקיימות במצב של צורך בהשתלת לב דחופה בחו"ל?

לדברי וילר: "רצינו לשלוח את גל לבית החולים מאונט סיני בניו יורק, אך הם יעצו לנו לשלוח את הילד להשתלה בבית חולים קולומביה שגם הוא ממוקם בניו יורק, מכיוון שניסיונם והצלחותיהם של אנשי קולומביה בהשתלות לב לילדים עולים על אלה של מאונט סיני. על אף שלא היה לנו הסכם עם בית החולים קולומביה, הסדרנו את העברתו של גל לניו יורק לקראת ההשתלה. הזמן היה קריטי מאוד במקרה שלו, מכיוון שלבו היה עלול להפסיק לפעום בכל רגע".

לבסוף הגיע גל לניו יורק - ובשל מצבו הקריטי העבירו אותו מיד עם הגיעו למקום הראשון בתור. תוך 10 ימים הוא עבר השתלת לב מוצלחת. לאחר חצי שנה של טיפול ושיקום, חזרו גל ומשפחתו הביתה והוא הוגדר כסיפור הצלחה.

מה המצב כאשר נדרשת השתלת כבד דחופה?

גם סיגל (שם בדוי), בת 36, נזקקה להשתלה בחו"ל, לאחר שמצבה הידרדר עד כי הרופא שלה פנה למחלקת הניתוחים וההשתלות ואמר שספק אם היא תחזיק מעמד עד להשתלה. סיגל סבלה מהפטיטיס (צהבת) על רקע אוטו-אימוני. "היא הייתה לאחר מחלה - וגופה פשוט החל לדחות את הכבד שהושתלה אצלה", מסבירה וילר.

מדוע זמן ההמתנה להשתלת איברים בישראל כה ממושך?

בישראל יש כיום מחסור באיברים להשתלה - וזמן ההמתנה לאיבר ארוך מאוד. לעתים ההמתנה היא בלתי אפשרית, מכיוון שמצבו של החולה מידרדר במהירות. לכן מבוטחים של כללית מושלם וכללית פלטינום זכאים להטסה ולהשתלת איבר בחו"ל. מחלקת הניתוחים וההשתלות בחו"ל של הכללית מטפלת בשנה בכ-600-700 בקשות של חולים הנדרשים לעבור ניתוחים מורכבים או השתלות בחו"ל. המחלקה מעניקה מעטפת לכל הנסיעה. מרגע שיש אישור לצאת מהארץ, לאחר אישור הוועדה הרפואית, אנחנו מתחילים בטיפול, הכולל כרטיסי טיסה, ליווי רפואי, דיור למשפחה ועוד. עלות טיפול בלקוח עשויה להגיע למאות אלפי דולרים - ואף ליותר מזה.

מחלקת ההשתלות עובדת עם מספר רב של מרכזים רפואיים מהשורה הראשונה. בארה"ב האוכלוסייה גדולה ואנשים תורמים יותר איברים. לכן זמן ההמתנה קצר יחסית. בארה"ב יש רשימת המתנה אזורית - ורק במידה שלא נמצאה התאמה, מפנים לרשימה הארצית. לכן אנחנו שולחים מבוטחים לבתי חולים שבהם יחסית אין תורים ארוכים. כמובן שמבחינה מקצועית, אנחנו שולחים את המטופלים לבתי חולים שבהם הרמה המקצועית גבוהה מאוד, עם ניסיון רב בביצוע השתלות ואשר יש לנו ניסיון טוב עמם.

מלבד כיסוי ההוצאות הכספיות, מלווים אנשי המחלקה את התהליך ומעניקים תמיכה לחולה ולמשפחתו: מתאמים מול בית החולים בחו"ל את הגעת המטופל וקליטתו ומצויים בקשר מתמיד עם החולים ובני משפחותיהם ועונים על צורכיהם. אם יש קהילה של חב"ד או ישראלים באזור, אנשי המחלקה "משדכים" ביניהם ומנסים לתת להם "נחיתה רכה" כדי שהשהייה תהייה סבירה ככל האפשר. אם יש צורך בליווי רפואי בהטסה, אנשי המחלקה מארגנים גם את זה, בין אם מדובר ברופא מלווה או באמבולנס אווירי. יש למחלקה קשר בלתי אמצעי עם כל משפחה במהלך שהותה בחו"ל - והמחלקה מקבלת גם עדכונים שוטפים מבית החולים.

יודגש כי לאנשי המחלקה אין יכולת השפעה על מיקום החולה בתור או על זמן ההמתנה בחו"ל: גורמים אלה נקבעים על ידי מרכזי ההשתלות בחו"ל על פי חומרת מצבם הרפואי של כל הממתינים להשתלה (ישראלים ומקומיים), אך רובם הגדול של המבוטחים עוברים את ההשתלה. אנחנו משתדלים שההמתנה תתבצע בעיקר בארץ, מכיוון שההמתנה בחו"ל מהווה עול כבד עבור המשפחה שנדרשת להעתיק את מגוריה לתקופה ארוכה לארץ זרה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום