גלאוקומה מולדת: להציל את עיניי הילד

(0)
לדרג

גלאוקומה איננה מחלה הפוקדת מבוגרים בלבד - גם ילדים עלולים לסבול ממנה. אבחון מוקדם עשוי לשמר את ראיית הילד לכל החיים

מאת: פרופ' ארנה גייר

הראייה של הילדים שלנו חשובה לנו. אנחנו ערים לכל תופעה יוצאת דופן בעיניים - כמו אדמומיות, דלקת ופזילה. אבל חשוב גם להיות במודעות למחלות עיניים אשר מסכנות את הראיה אצל הילדים. אחת מהן היא תופעה של גלאוקומה בילדים.

מהי גלאוקומה אצל ילדים?

גלאוקומה בילדים היא מחלה של עצב הראיה אשר נגרמת מלחץ גבוה בעין. היא עלולה להיות מחלה מולדת או להתרחש יחד עם מחלות עיניים מולדות, או בעיות שונות בעיניים - ואז המחלה נקראת גלאוקומה משנית. כך, למשל, גלאוקומה עלולה להתפתח בילדים הסובלים מדלקת עיניים אשר נגרמת מדלקת פרקים, או בילדים שעברו ניתוח עיניים, כמו ניתוח קטרקט או בילדים שנפצעו בעין.

גם תרופות עלולות לגרום גלאוקומה בילדים. ילדים הסובלים מדלקות עיניים ומטופלים תקופה ממושכת בטיפות עיניים של סטרואידים עלולים לחלות בגלאוקומה.


לדים הסובלים מבעיות בעיניים אשר עלולות לגרום לגלאוקומה, חייבים לעבור בדיקות עיניים חוזרות. צילום: שאטרסטוק

מהי שכיחות הגלאוקומה אצל ילדים?

גלאוקומה בילדים היא מחלה נדירה. גלאוקומה מולדת היא הצורה השכיחה ביותר של גלאוקומה בילדים. המחלה פוגעת באחד מכל 10,000 תינוקות. השכיחות גדלה באוכלוסיות שבהן יש ריבוי נישואי קרובים, כמו הודו, המזרח התיכון וצוענים בסלובקיה. בישראל יש כ-4,000 ילדים עיוורים מהמחלה.

מה גורם לגלאוקומה מולדת?

גלאוקומה מולדת נגרמת מהתפתחות בלתי תקינה של העין. לרוב, המחלה אינה תורשתית, אך קיימים מקרים שהמחלה היא גנטית. כיום ידוע גן אחד שקשור למחלה. קיימת בדיקה גנטית אשר יכולה לזהות את הגן ולקבוע אם המחלה היא תורשתית. בחלק קטן מהתינוקות עם גלאוקומה מולדת, המחלה קיימת בלידה אך לרוב היא מתגלה בשנה הראשונה לחיים. רופא הילדים או ההורים הם הראשונים שישימו לב לסימני הגלאוקומה. כשהתינוק דומע, סוגר עיניים באור, העין גדולה והצבע שלה אפור - תופעות אלה נגרמות מהלחץ הגבוה בעין.

ומה בנוגע לגלאוקומה משנית? מה הסיבות להיווצרותה?

הגלאוקומה המשנית בילדים מתרחשת אצל ילדים מעל גיל שנתיים - והיא דומה לגלאוקומה במבוגרים. המחלה פוגעת באחד מכל 20,000 ילדים. בילדים גדולים העין מגיבה ללחץ הגבוה בצורה דומה לזו של המבוגרים. בניגוד לתינוקות, העין לא גדלה - והצבע שלה תקין. כלומר: למחלה אין סימנים. לכן ילדים הסובלים מבעיות בעיניים אשר עלולות לגרום לגלאוקומה חייבים לעבור בדיקות עיניים חוזרות, באופן קבוע, כדי לוודא שהם אינם חולים בגלאוקומה.

האבחון של גלאוקומה בילדים נעשה על-ידי בדיקת עיניים פשוטה הכוללת בדיקה של הלחץ בעין, בדיקה של הקרנית ובדיקה של עצב הראייה. הבדיקה בילדים קשה יותר לעומת הבדיקה במבוגרים, כי הילדים בוכים ומתנגדים לבדיקה - ולכן הרבה פעמים הבדיקה מתבצעת תחת הרדמה.

הטיפול בגלאוקומה משנית אצל ילדים גדולים הוא בדרך כלל בהתחלה בטיפות עיניים להורדת הלחץ בעין. צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים בגלאוקומה אצל ילדים?

הטיפול בגלאוקומה אצל ילדים תלוי בסוג המחלה. הטיפול היחיד לגלאוקומה מולדת הוא ניתוח שחייב להתבצע מיד עם אבחון המחלה. מטרת הניתוח היא להוריד את הלחץ בעין. הניתוח הראשון שעושים הוא ניתוח לשחזור תעלת הניקוז הטבעית בעין, כמו טרבקולוטומיה. לעיתים יש צורך בניתוחים חוזרים עד שהלחץ בעין יורד. אם ניתוח זה נכשל, משתילים נקז לעין.

הטיפול בגלאוקומה משנית אצל ילדים גדולים הוא בדרך כלל בהתחלה בטיפות עיניים להורדת הלחץ בעין. טיפות העיניים לגלאוקומה זהות לאלה שמשתמשים בהן אצל מבוגרים. אם הטיפול בטיפות נכשל והלחץ בעין נשאר גבוה, יש צורך בניתוח. הניתוח המקובל הוא הטרבקולאקטומיה שהוא ניתוח שיוצר פתח ניקוז חדש לנוזל העין. אם ניתוח זה נכשל משתלים נקז לעין.

לאחר שהטיפול הצליח והלחץ בעין ירד, עוברים הילדים בדיקות ראיה חוזרות - ואם יש צורך, הם חייבים להרכיב משקפיים, כדי שהעין תראה. רוב הילדים עם גלאוקומה שטופלו בזמן והקפידו על בדיקות ראיה תקופתיות יראו למשך כל החיים. לכן חשוב מאוד שנהיה מודעים לכך שמחלת הגלאוקומה עלולה להתרחש גם אצל ילדים ונזכור שאבחון וטיפול מוקדמים מונעים עיוורון מהמחלה - ומצילים את עיני הילדים.

פרופ' ארנה גייר היא מנהלת מחלקת עיניים במרכז הרפואי כרמל בחיפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום