לשתות עדלאידע? לא כדאי

(0)
לדרג

עבור חולי הסוכרת, מצב של שתיית אלכוהול יכול להפוך בקלות למסכן חיים. עדיף להימנע כליל, אבל אם החלטתם לשתות במסיבת פורים, על מה להקפיד?

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה במהלך חגיגות פורים נזקקים חולי סוכרת רבים לסיוע רפואי, לאחר צריכה לא מבוקרת של אלכוהול. מנת יתר של אלכוהול מסוכנת לאנשים בריאים, קל וחומר לחולי סוכרת.

האלכוהול מעכב את התהליך שבו מיוצר הגלוקוז בכבד (גלוקונאוגנזה) ואם נצרך ללא מזון עלול לגרום להיפוגליקמיה (רמה נמוכה של סוכר בדם), באופן מיידי ועד 15 שעות לאחר השתייה, מצב מסכן חיים עבור סוכרתיים. אלכוהול אינו הופך לגלוקוז, הוא חוסם שחרור גלוקוז מהכבד ומפריע לפעילות ההורמונים המתנגדים לאינסולין (הורמוני דחק) בזמן היפוגליקמיה. בנוסף, כיוון שנהוג לשתות בעיקר בשעות הערב, עלול להיווצר מצב מסכן חיים עבור סוכרתיים כאשר הם הולכים לישון שיכורים, משום שבעקבות צריכת האלכוהול פחות ערניים לתחושות הגוף, ועקב הימצאות האלכוהול בדם הגוף מאבד חלק מהיכולת הטבעית שלו להתגונן מפני היפוגליקמיה.

ד"ר אורנה דלי-גוטפריד, מנהלת המרכז לסוכרת נעורים במרכז הרפואי זיו ממליצה להימנע מצריכת אלכוהול במהלך החגיגות. "לאלכוהול השפעות הרות אסון, בעיקר בקרב צעירים שאינם מורגלים בצריכתו. אני אוסרת על המטופלים שלי לצרוך אלכוהול".

על מה להקפיד אם בוחרים לשתות?

למרות האזהרות, סוכרתיים רבים, במיוחד צעירים, נוהגים לשתות אלכוהול בפורים. "במקרים אלו חשוב שיעדכנו את חבריהם על היותם סוכרתיים וכיצד להתמודד עם מצבים מסכני חיים אפשריים, כגון היפוגליקמיה. מומלץ לא לצרוך אלכוהול על קיבה ריקה, ולדאוג לאכול ארוחה טובה לפני צריכת האלכוהול, הכוללת פחמימות, חלבון ושומן, כמו כן חשוב לאכול גם בזמן השתייה. מומלץ להימנע ממשקאות המכילים כמויות גדולות של סוכר כמו קוקטיילים מתוקים, ליקרים ויינות קינוח וחשוב מאוד להקפיד לשתות מים במקביל לשתיית האלכוהול. גם אם צורכים משקאות קלים במסיבה, מומלץ להעדיף משקאות דיאט שאינם מכילים סוכר".

לאחר שתיית האלכוהול חשוב להיות ערניים ולהקפיד למדוד את רמת הסוכר, שכן השפעת האלכוהול יכולה להימשך אפילו 15 שעות לאחר השתייה, מסבירה ד"ר דלי-גוטפריד. "גם אם רמת הסוכר בדם גבוהה לפני שהולכים לישון, עדיין קיימת סכנה להתקף היפוגליקמיה. לכן, יש להקפיד על ארוחה המכילה פחמימות לפני השינה ועל שתייה מרובה של מים".

אם שתיתם ואינכם חשים בטוב, שתו משקה ממותק ואכילת פחימה מורכבת. אם מופיעים סימנים להיפוגליקמיה, יש לפנות בדחיפות לסיוע רפואי, מכיוון שזריקת גלוקגון לא יעילה במצב זה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום סוכרת נעורים (סוג 1) טיפול והתמודדות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום