למען הלב: לחיות בריא יותר

(0)
לדרג

3 מתוך 4 התקפי לב בקרב צעירים נגרמים מאורח חיים לא בריא. אפשר למנוע אותם בעזרת שישה הרגלים פשוטים - ובהם תזונה המבוססת על אלמנטים מפחיתי כולסטרול

מאת: שרון גבריאל

שלושה מתוך ארבעה התקפי לב בקרב נשים צעירות היו יכולים להימנע, אם הן היו מאמצות שישה כללים להקפדה על אורח חיים בריא. כך עולה ממחקר חדש בארה"ב, אשר עקב אחרי כ-70,000 אחיות במשך שני עשורים.

במשך 20 שנות מעקב חוו 456 נשים התקף לב ו-31,691 נשים אובחנו עם תסמין אחד או יותר של מחלת כלי דם, כדוגמת סוכרת סוג 2, לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה.

עורך המחקר, אנדריאה צו'מיסטק, עוזר פרופסור באפידמיולוגיה וביו-סטטיסטיקה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת אינדיאנה, אמר: "אף שקצב התמותה מתחלואת לב בארה"ב יורד בעקביות בארבעת העשורים האחרונים, לא רואים אותה ירידה בקרב נשים בנות 44-35. השוני יכול להיות מוסבר באורח חיים לא בריא".

מהם כללי הזהב באמצעותם ניתן למנוע התקפי לב, בקרב נשים - ובכלל?

עורכי המחקר איתרו שישה חוקי זהב שבעזרתם ניתן למנוע התקפי לב:

הימנעות מעישון.
שמירה על משקל תקין.
150 דקות של פעילות ספורטיבית בשבוע.
צפייה מוגבלת בטלוויזיה (לא יותר משבע שעות שבועיות).
לצרוך רק משקה אלכוהולי אחד ביום.
לדבוק בתזונה בריאה.

כיצד משפיע שינוי אורח החיים על הסיכוי ללקות במחלת לב?

החוקרים גילו כי הסיכון להתקף לב ירד ב-92% בקרב נשים שדבקו בששת החוקים הללו, וכן ירד ב-66% הסיכון לפתח גורמים העלולים להביא לתחלואת לב.

איך תפחיתו כולסטרול "רע"?

גורמי הסיכון העיקריים למחלות לב הם רמת כולסטרול גבוהה בדם, יתר לחץ דם, עישון, סוכרת, היעדר פעילות גופנית מספקת, השמנת יתר, לחץ ודיכאון. גם היסטוריה משפחתית של מחלות לב מצביעה על פוטנציאל גנטי למחלות לב.

שינוי אורח חיים, אשר עיקרו שיפור התזונה והקפדה על פעילות גופנית, יכול לשפר דרמטית את פרופיל השומנים. אין ספק כי גם פעילות גופנית היא אבן יסוד ותנאי הכרחי לאורח חיים בריא.

הדרך להורדת רמות כולסטרול מתחילה בשינוי אורח חיים. מכיוון שיש חשיבות רבה לתפיסות שאנו מאמצים - כדאי לשנות את החשיבה ולהחליט כי הדרך איננה קשה, שהרי מדובר בסופו של דבר באכילה בריאה ונכונה, בפעילות גופנית ובהפגת מתחים. המטרה העיקרית היא גם הורדת רמות הכולסטרול הרע - וגם העלאת רמות הכולסטרול הטוב.

מהי השפעת הפיטוסטרולים?

תוספת בשיעור 2 גרם של פיטוסטרולים לתזונה היומית יכולה להפחית את רמות הכולסטרול ה"רע". הפחתה בשיעור 10% ברמות הכולסטרול בדם תביא לירידה בשיעור עד 20% בסיכון למחלות לב.

ניהול הכולסטרול הוא "תהליך לחיים". כדאי לשתף פעולה עם רופא המשפחה ולדאוג להפחית את הכולסטרול בעזרת דיאטה, פיטוסטרולים, פעילות גופנית ואם יש צורך - תרופות.

בדיאטה מערבית ממוצעת צורכים 400-150 מ"ג פיטוסטרולים ביום. אך העלאת הצריכה לממוצע של 2 גרם ליום תביא להפחתה ברמות הכולסטרול בדם בשיעור של 15-10%.
נוסטרול הוא תוסף תזונה מתקדם המכיל פיטוסטרולים שנבדקו במחקרים ומשמשים להורדת כולסטרול בדם.

כיצד משפיעה צריכת אלכוהול על רמת הכולסטרול?

במחקרים האחרונים נראה שנשים ששתו כמות מוגבלת של אלכוהול (משקה אחד ביום) היו ברמת הסיכון הנמוכה ביותר לעומת נשים שלא שתו כלל או ששתו יותר מדי.

מה בדבר סכנות הישיבה הממושכת?

אצל נשים שאובחנו עם גורמי סיכון לתחלואת לב, ניכר כי אימוץ של לפחות ארבעה חוקי אורח חיים בריא היה קשור להפחתה משמעותית בסיכון לפתח מחלת לב, לעומת אלה שלא עשו כן.

החוקים הנוספים, כמו הגבלת זמן הצפייה בטלוויזיה, מחוזקים במחקרים מספרד, אשר הוכיחו כי צפייה מרובה עלולה להכפיל את הסכנה לתמותה מוקדמת. חוקרים מאמינים כי ישיבה ממושכת או פעילות גופנית לא מספקת עלולים להיות גורם סיכון לתמותה בטרם עת ולתחלואה כמו סוכרת ומחלות כלי דם ולב.

כאמור, החוקרים ציינו כי הפחתת הסיכון מביאה לכך ש-75% מתחלואת הלב וקרוב למחצית מגורמי הסיכון בקרב נשים צעירות היו יכולים להימנע, אם הן היו מאמצות את חוקי אורח החיים הבריא.

מדוע חשוב למנוע תהליכים דלקתיים?

בתזונה בריאה, חשוב לתת תשומת לב לרכיבים אנטי דלקתיים. הגוף אמור לשמור על רמה נמוכה של דלקת, כדי לחדש תאים ורקמות שנפגעים, למשל מקרינת השמש, מחבלה, מזיהום חיידקי או ויראלי. הגוף יודע לשמור על איזון עדין, כל עוד אנחנו לא מפריעים לו.

אך מה קורה כאשר התזונה שלנו פרו דלקתית וכוללת הרבה אומגה 6, מעט אומגה 3? כאשר אנחנו נחשפים לשמש יותר מדי או פחות מדי? כאשר אנו מגיעים למחסור בוויטמין D ומעמיסים על הגוף שלנו סוכר? במקרים אלה, קשה לגוף לשמור על מידת דלקת מאוזנת - ורמתה עולה בהדרגה.

מחקרים מוכיחים כי דלקת כרונית בגוף, שאינה מאוזנת = מובילה למחלות כגון מחלות לב וכלי דם, מחלות במערכת העיכול ומחלות מפרקים. דלקתיות מתמשכת עלולה להביא גם למחלות ממאירות.

שני רכיבים תזונתיים הידועים כמפחיתי דלקת הם: אומגה 3 וכורכום. הכורכום הוא תבלין המשמש כבר אלפי שנים ברפואת האירוודה, שיטת טיפול שמקורה בהודו וברפואה הסינית המסורתית.

כ-3,000 מאמרים בכתבי עת שונים הוקדשו להשפעות הבריאותיות המיטיבות של הכורכום, שעיקרן השפעה אנטי-דלקתית ומכאן השפעה חיובית על מחלות מעי דלקתיות, למשל.

כורכום C3 בשילוב פיפרין מבית סבינסה הוא למעשה מיצוי של התבלין המכיל רכיבים פעילים בכמות גדולה ולכן, ידוע כטיפול אנטי דלקתי רב עוצמה.

שרון גבריאל היא דיאטנית קלינית, יועצת לאלטמן.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום