נלחמים בהשמנה מההתחלה

(0)
לדרג

מחקר: ייעוץ לאורח חיים בריא עשוי להוריד את הסיכון להתפתחות תסמונת מטבולית ב-40% בגילאי 15-20; התסמונת היא אוסף תסמינים המהווים סיכון לסוכרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תכנית ייעוץ בנושאי תזונה ואורח חיים בריא לילדים, החל מינקות באמצעות ההורים ובתי ספר, הביאה לירידה בהיקף של כ-40% בשכיחות תסמונת מטבולית עד גיל 15-20, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת Circulation.

במסגרת מחקר STRIP (Special Turku Coronary Risk Factor Intervention Project) חולקו באקראי 1,062 משפחות לתינוקות רכים לשתי קבוצות, באחת מהן ניתן ייעוץ בנושאי תזונה ואורח חיים (540 יילודים) ובשנייה לא נעשתה שום התערבות (522 יילודים).

המטרה העיקרית של תוכנית הייעוץ הייתה להחליף שומן רווי בשומן לא-רווי בדיאטה של הילדים, עם מידע על גישות להפחתת צריכת מלח והמלצות להעדפת חיטה מלאה, פירות וירקות. הייעוץ היה מכוון להורים עד שהילדים הגיעו לגיל שבע. לאחר מכן, המידע הועבר בהדרגה לילדים, עם תוכנית מניעה ראשונית של עישון מגיל שמונה ביחד עם עידוד לאורח חיים פעיל גופנית.

כשהילדים היו בני 15-20, השכיחות של תסמונת מטבולית בעת המעקב עמדה על 6%-7.5% בקבוצה שנעזרה בייעוץ תזונה ועל 10%-14% בקבוצת הביקורת, על סמך מדידת היקף מותניים, לחץ דם, ריכוז טריגליצרידים, רמות סוכר בדם וריכוז HDL כמקובל לאבחון תסמונת מטבולית. הסיכון היחסי ארוך הטווח לתסמונת היה נמוך משמעותית בקבוצה שקיבלו ייעוץ.

אף על פי שתואר קשר מתון בלבד בין הייעוץ למרכיבי התסמונת המטבולית, זיהו החוקרים ירידה מובהקת בסיכון היחסי של לחץ דם גבוה בקרב בנים בלבד, של טריגליצרידים (שומנים בדם) גבוהים. עוד תואר סיכון מופחת להיקף מותניים גבוה בקבוצה שקיבלה ייעוץ תזונה.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים מציעים כי תכנית ההתערבות הביאה להפחתת שכיחות ההפרעות המטבוליות האופייניות לתסמונת מטבולית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום