בדיקת דם מונעת השתלת כבד

(0)
לדרג

לכבוד חודש ההפטיטיס הבינלאומי אנו מגישים לכם את כל מה שחשוב לדעת בנושא הפטיטיס C מחלה נטולת תסמינים העלולה לגרום לחוסר תפקוד הכבד ולסרטן הכבד, הפטיטיס C הגורם מס' 1 להשתלות כבד. בעזרת בדיקת דם פשוטה ניתן לאבחן את המחלה כדאי ללכת להיבדק. קו פתוח בנושא הפטיטיס 1-700-50-36-50

מאת: חנן זיסו - עורך האתר

חודש מאי מצוין בעולם כחודש המודעות להפטיטיס C.
ב 26.5.03, יום ב' הקרוב, בין השעות 12:00 - 14:00, תקיים חברת התרופות רוש פרמצבטיקה (ישראל) קו פתוח בנושא הפטיטיס C. את הקו יאייש גם רופא דובר רוסית שישיב לשאלות, מאחר ושכיחות המחלה גבוהה בקרב עולי חבר העמים. מספרו של הקו 1-700-50-36-50

לכבוד חודש (מאי) ההפטיטיס הבינלאומי אנו מגישים לכם סקירה על כל מה שחשוב לדעת בנושא הפטיטיס C הפטיטיס C מחלה נטולת תסמינים העלולה לגרום לחוסר תפקוד הכבד ולסרטן הכבד. הפטיטיס C הגורם מס' 1 להשתלות כבד בעזרת בדיקת דם פשוטה ניתן לאבחן המחלה כדאי ללכת להיבדק!!

מהי הפטיטיס C ?

הפטיטיס (דלקת כבד) מסוג C היא מחלת כבד זיהומית הנגרמת ע"י וירוס ההפטיטיס C. המחלה עלולה לגרום לחוסר תפקוד של הכבד (שחמת הכבד) ולסרטן הכבד בעולם ובארץ. יש לציין, כי הפטיטיס C היא הגורם המרכזי כיום להשתלות כבד. הוירוס הגורם למחלה נחלק ל 6 זנים המכונים גנוטיפים. גנוטיפ 1, הנפוץ בישראל, הוא העמיד ביותר לטיפול.

כיצד נדבקים במחלה?
המחלה מועברת בעיקר על ידי דם נגוע ותוצריו, באמצעות מנות דם הנגועות בוירוס, קעקועים והזרקה במחטים שאינן סטריליות.

כיצד מאבחנים את המחלה?
אבחון המחלה נעשה על ידי בדיקת דם רגילה לאיתור הנגיף הגורם למחלה, שניתן לערוך בקופות החולים. חשוב לציין, כי גם הפרעה בתפקודי כבד המתגלית באקראי בבדיקת דם יכולה להצביע על חשד להפטיטיס C.

מהם תסמיני המחלה?
מרבית החולים אינם סובלים מתסמינים כלשהם עד לשלב מתקדם ובלתי הפיך של המחלה, או לוקים בתסמינים קלים ולא ממוקדים, כגון: אי נוחות באזור הכבד, עייפות, בחילות וחוסר תיאבון.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות במחלה?
חולים שקיבלו עירוי דם ותוצרי דם לפני שנת 1992 (משנה זו ואילך נבדקו כל מנות הדם לנוכחות הוירוס).
חולים שעברו השתלת איברים לפני שנת 1992
חולים שעברו דיאליזה, מזריקי סמים

מדוע חשוב לערוך בדיקת דם לאיתור הנגיף?
מכיוון שהמחלה נטולת תסמינים, ברוב המקרים, איתור מוקדם של חולי הפטיטיס C והפנייתם לטיפול ימנע את התקדמות המחלה וסיבוכיה ויאפשר ריפוי.

מה שכיחות המחלה בעולם ובארץ?
הפטיטיס C נפוצה יותר מאיידס. בעולם חיים כ- 170 מיליון חולים. ההערכה היא כי בישראל חיים כ- 50,000 חולי הפטיטיס C כרונית. רובם אינם מודעים כלל למחלתם ואינם מטופלים. שכיחות מוגברת של המחלה קיימת בקרב עולי מדינות בהן המחלה נפוצה יחסית, כדוגמת מדינות חבר העמים.

כיצד מטפלים בהפטיטיס C?
עד לאחרונה, היה הטיפול המקובל בהפטיטיס C שילוב של שתי תרופות אנטי ויראליות - אינטרפרון וריבווירין, שניתנו לחולים לתקופת זמן של בין חצי שנה לשנה. אינטרפרון הינו חומר המופרש באופן טבעי מתאים שונים בגוף. הוא מפעיל את מערכת החיסון במלחמתה בזיהומים כדוגמת הפטיטיס C. ריבווירין, הינה תרופה אנטי ויראלית המגבירה את יעילות האינטרפרון, כאשר ניתנות במשולב. האינטרפרון ניתן בהזרקה תת עורית 3 פעמים בשבוע, אולם ומאחר והוא

מתפנה מהגוף תוך זמן קצר יחסית, נוצרים פרקי זמן שהתרופה אינה נותרת בגוף. בזמן הזה עלול הוירוס להמשיך להתרבות ולכן, עד היום, לא ניתן היה להכחידו במרבית החולים.

האם ניתן להירפא מהפטיטיס C?
תרופה חדשה, המהווה פריצת דרך בטיפול בהפטיטיס C, מאפשרת כיום למרבית החולים להירפא מהמחלה. התרופה - פגסיס (PEGASYS) הינה אינטרפרון מדור חדש ומשופר. הוספת מולקולה המכונה PEG לאינטרפרון, מגינה עליו מפינוי מהיר מן הגוף, וכך הופכת התרופה לפעילה כנגד הוירוס למשך פרק זמן ארוך יותר. כתוצאה מכך זוכים החולים, לצד הטיפול היעיל במחלתם ולשיפור באיכות חייהם, שכן הם מקבלים את התרופה בזריקה אחת לשבוע (במקום שלוש פעמים כפי שהיה נהוג בעבר).

לכן חשוב לזכור:מומלץ לבצע בדיקת דם פשוטה לאבחון הפטיטיס Cבעזרת אבחון מוקדם של המחלה ניתן למנוע את התקדמותה וסיבוכיה. רופא המשפחה יכול לצייד אתכם בטופס הבדיקה הנדרש.את בדיקת הדם ניתן לבצע בכל קופות החולים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום