בקע מפשעתי: כדאי/ נכון לנתח

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בקע מפשעתי (נקרא גם הרניה או קילה) הוא פגם בשלמות דופן הבטן, לפעמים גורם כאבים - ועלול לגרום לסיבוכים (בקע כלוא). כיצד מאבחנים בקע? ומדוע מומלץ לנתח?

רופא כירורג
077-9977188 (מספר מקשר)

בקע הוא לרוב פגם מולד, ולפעמים נגרם בגלל היחלשות נקודתית של שרירי הבטן, עד כדי יצירת בלט מקומי או פתח של ממש בדופן הבטן. הפגם בדופן הבטן מאפשר לאיברים תוך-בטניים לזוז ממקומם, עד כדי כאבים עזים וכליאה.

האם בקע מפשעתי עלול להופיע במקומות נוספים בגוף?

לרוב הבקע המפשעתי מופיע באזור המפשעה - שיפולי הבטן - אך הוא עשוי להופיע גם בטבור, באזורים שבהם ישנם צלקות ניתוחיות, בסרעפת, במותניים ובאזורים נוספים.

כיצד נזהה בקע?

לרוב הפגם מתבטא בנפיחות שהולכת וגדלה באזור הפגוע, המלווה לעתים בכאבים בגלל לחץ מקומי של עצבים שבאזור או מפני שתוכנו אינו ניתן להחזרה לחלל הבטן. כאמור, המקומות השכיחים להיווצרותו של הבקע הם שיפולי הבטן (המפשעה) אבל גם הטבור, צלקות מניתוחים קודמים ועוד.

אבחון הבקע הוא באמצעות הסתכלות. נכרת בליטה במפשעה, המתגברת בעקבות מאמץ. הכאב שבקע מפשעתי מעורר עשוי להיות חד ופתאומי, וכן האזור עצמו עשוי להיות רגיש למגע, במצבים חמורים יותר.

כיצד מטפלים בבקע מפשעתי?

בקע מפשעתי איננו מחייב ניתוח - אך יש לזכור שהבקע עלול לגדול עם הזמן, עד כדי ממדים ענקיים - וכי תוכנו עלול "להיכלא". במקרים אלה, אין מנוס מלנתח את הבקע בהקדם, אחרת האיברים שנכלאו עלולים לעבור נמק. מכאן, שבסופו של דבר למרבית החולים החיים עם בקע מפשעתי, מומלץ לעבור ניתוח לתיקון המצב, גם אם הם אינם סובלים מכאבים.

הניתוח חשוב במיוחד באנשים עם מחלות נלוות, או בכאלה שמטופלים במדללי דם, היות ואם יצטרכו לעבור ניתוח דחוף התוצאה של הניתוח תהיה מאוד בעייתית, ולכן יש לנתחם באופן מתוכנן וכך להימנע מסיבוכים.

כיצד מתבצע ניתוח טיפולי בבקע מפשעתי?

כיום, כמעט בכל ניתוחי הבקע, משתמשים ברשת סינתטית כדי להוסיף חוזק לתיקון - ולכל סוג של בקע הומצאה רשת ייחודית המתאימה לתיקונו. רשת זו אינה מורגשת לאחר השתלתה בגוף, וכן אינה מפריעה למערכות הגוף באשר הן, זאת משום שהגוף אינו דוחה אותה - הרשת עשויה מחומרים סינתטיים עדינים.

מרכיב חשוב בניתוח לטיפול בבקע מפשעתי הוא סוג ההרדמה. האפשרויות להרדמה הינן: הרדמה כללית או ספינלית - דקירה בעמוד השדרה - המרדימה את פלג הגוף התחתון. אך ההרדמה המומלצת ביותר, באופן חד-משמעי, היא אילחוש מקומי, דהיינו, הרדמה מקומית.

כיצד מתאוששים מהניתוח?

ניתוחי בקע מפשעתי נחשבים לניתוחים שגרתיים, שההחלמה מהם קלה באופן יחסי. הסיכונים של ניתוח זה הם נדירים, וכבר שעות ספורות לאחר הניתוח ניתן ללכת הביתה - להמשך החלמה. ונגד הכאבים להשתמש בטבליות המקובלות.

פרופ' שלמה ללצ'וק הוא מומחה לכירורגיה, שימש מנהל מחלקה כירורגית באיכילוב ובילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום