כבר בדקת דם סמוי בצואה?

(0)
לדרג

בדיקה פשוטה של דם סמוי בצואה עשויה להוביל לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס; מחקר חדש בודק כיצד מגיבים ישראלים למסרון הקורא להם להיבדק

מאת: מערכת zap doctors

חודש המודעות לסרטן המעי הגס והחלחולת: במדינות רבות בעולם קיימות תוכניות מודעות לזימון אוכלוסיות בסיכון להיבדק לסרטן המעי הגס באמצעות בדיקה ביתית פשוטה של דם סמוי בצואה. מחקר חדש ניסה להתחקות אחר התנהגות ישראלים כשהם נתקלים בסמס הקורא להם להיבדק.

המחקר, במימון האגודה למלחמה בסרטן, בחן את היענות המוזמנים לביצוע הבדיקה, על ידי משלוח מסרונים לטלפונים הסלולריים שלהם, לאחר שקיבלו מכתב הזמנה לקבלת ערכת בדיקה. המסרון הכיל הודעת טקסט קצרה, שמטרתה לעודד את מקבלי המכתב להזמין ערכה לביתם ולבצע את הבדיקה.

המדגם כלל 50 אלף מבוטחי שירותי בריאות כללית, גברים ונשים בני 50-74, שהוזמנו בעבר פעמים אחדות להיבדק לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, אך לא ביצעו את הבדיקות. אוכלוסיית המחקר חולקה ל-5 קבוצות: 4 קבוצות ניסוי, משתתפים שקיבלו נוסחים שונים של הודעת טקסט, וקבוצת ביקורת, משתתפים שלא קיבלו הודעת טקסט כלל.

המחקר קבע: יש תועלת במסרונים

שתי קבוצות משתתפים קיבלו מסרונים הכוללים שאלה ביחס לכוונתם לבצע את הבדיקה. קבוצה אחת עם הקשר חברתי ("בהמשך להזמנה לגילוי מוקדם של סרטן המעי שנשלחה אליך, האם בכוונתך להזמין ערכה לבדיקת דם סמוי בצואה ולהיבדק, כמו אחרים בגילך?" ), וקבוצה שנייה ללא הקשר חברתי ("בהמשך להזמנה לגילוי מוקדם של סרטן המעי שנשלחה אליך, האם בכוונתך להזמין ערכה לבדיקת דם סמוי בצואה ולהיבדק?").

שתי הקבוצות האחרות קיבלו מסרונים עם הצהרות ("בהמשך להזמנת שירותי בריאות כללית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס שנשלחה אליך - חשוב להזמין ערכה לבדיקת דם סמוי בצואה ולהיבד"), והצהרה עם הקשר חברתי ("בהמשך להזמנת שירותי בריאות כללית לגילוי מוקדם של סרטן המעי - אנשים בגילך מזמינים ערכה לבדיקת דם סמוי בצואה ונבדקים"). שבוע לאחר משלוח המכתב והערכה, נשלח המסרון לטלפונים הניידים. הערכת ביצוע בדיקת דם סמוי נערכה כעבור 6 חודשים משליחת המסרונים.

תוצאות המחקר הראו היענות גבוהה יותר לביצוע הבדיקה, בקבוצות שקיבלו מסרונים, בהשוואה לקבוצת הביקורת. בקבוצת הביקורת ההיענות הייתה 8.5%, בקבוצת השאלה ללא הקשר חברתי 9.8%, עם הקשר חברתי 10.3%, בקבוצת ההצהרה ללא הקשר חברתי 9.2 ובקבוצת ההצהרה עם הקשר חברתי 9.6%.

נשים, ומשתתפים מעל גיל 60 נטו להיבדק יותר מאחרים. מקבלי מסרונים עם ניסוח של שאלה, נטו להיבדק יותר ממקבלי מסרונים שנוסחו כהצהרה. מסקנת החוקרים היא שעל אף שאוכלוסיית המחקר מורכבת מאוכלוסייה עם היענות נמוכה לביצוע הבדיקה, באמצעות המסרונים הושגה היענות גבוהה יותר מזו שהייתה מושגת ללא ההתערבות.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום