סרטן המעי הגס: גילוי מוקדם מציל חיים

(0)
לדרג

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל, אבחון מוקדם מעלה את סיכויי הריפוי לכ-90%. על האבחון, הבדיקות ודרכי המניעה, בכתבה לרגל חודש המודעות למחלה

מאת: ד"ר דין קרן

סרטן המעי הגס מופיעה בשיעור דומה אצל גברים ונשים. שיעורי התמותה בארץ גבוהים ועומדים על כ-40% מהחולים, מצב זה יכול להשתנות על ידי שיפור המניעה והאבחון המוקדם של המחלה. בשנה האחרונה אובחנו בישראל כ-3,200 חולים חדשים בסרטן המעי הגס והחלחולת, בכל הגילאים, עם זאת סרטן המעי הגס שכיח במיוחד מעל גיל 50, והסיכון לחלות בו עולה עם הגיל.

אבחון ומניעה של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)
אבחון ומניעה של סרטן המעי הגס (אילוסטרציה)

מה הם גורמי הסיכון לחלות בסרטן המעי?

אצל רוב החולים, הגורם לסוג סרטן זה לא ידוע, אך יש מספר גורמי סיכון העשויים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס או החלחולת והם: גיל (מעל 50), עודף משקל, אכילה מרובה של בשר מעובד, עישון, היסטוריה משפחתית, אנשים עם היסטוריה ארוכה של דלקת כיבית של המעי הגס או מחלת קרוהן ובעלי גן תורשתי פגום.

אלו תסמינים עלולים להעיד על המחלה?

· שינויים ביציאות- תדירות, מרקם, צבע, שלשול, עצירות במשך מספר שבועות.

· צואה עם דם

· ירידה בלתי מוסברת במשקל.

· כאבי בטן

· אנמיה

בעזרת אלו בדיקות מאבחנים את סרטן המעי הגס?

1. בדיקת הדם הסמוי היא הבדיקה הראשונה שמבוצעת בדרך כלל, כיוון שהיא בדיקה זולה, לא חודרנית וקלה לביצוע. מטרת הבדיקה היא לזהות המוגלובין בצואה, ממצאי הבדיקה מעידים על קיום (או לאו) דמם בכל מקום לאורך מערכת העיכול. בדיקת דם סמוי בצואה מומלצת לביצוע, אחת לשנה כיוון שביכולתה להוריד את התמותה מסרטן המעי הגס ממוצע של כ 20% וזאת בתנאי שבמקרים בהם התוצאה תהיה חיובית, תבוצע בדיקת קולונוסקופיה.

2. הבדיקות המעמיקות יותר הן בדיקות אנדוסקופיות - סיגמואידוסקופיה (בדיקה של החלק הסופי של המעי הגס שכוללת בדיקת הרקטום, סיגמה וחלק דיסטלי של הקולון היורד עד כפף הטחול) או קולונוסקופיה, שנחשבות לבדיקות רגישות יותר מאשר דם סמוי לגילוי של פוליפים, שהינם שלב מוקדם בסרטן מעי הגס. מחקר אירופאי גילה בהקשר זה, כי ביצוע בדיקת סיגמאוידוסקופיה מידי 3-5 שנים יעיל בצורה משמעותית, לצורך זיהוי מוקדם של סרטן מעי הגס. האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד והאיגוד הישראלי לכירורגיה של הקולון והרקטום ממליצים על ביצוע הסתכלות ישירה אל תוך המעי עצמו (קולונוסקופיה) כבדיקת סקר לגילוי מוקדם לקבוצות בסיכון רגיל ובסיכון גבוה. בדיקות סקר עם סיגמואידוסקופיה במשולב עם קולונוסקופיה (מכשיר ארוך וגמיש המאפשר לבדוק את המעי הגס לכל אורכו) לאבחון וטיפול בעקבות בדיקות סקר קודמות קשורה לירידה משמעותית בשכיחות של סרטן המעי הגס בכל המעי ותמותה במעי הגס הדיסטאלי. נתונים אילו מחזקים מאד את הגישה המעודדת ביצוע בדיקה זו כבדיקת סקר לגילוי מוקדם גם לקבוצות בסיכון רגיל, אחת ל-10 שנים מגיל 50. יחד עם זאת, אף מדינה עד כה לא החליטה על עריכת בדיקת סקר ארצית באמצעי בדיקה זה, למעט גרמניה.

מהי בדיקת קולונוסקופיה?

קולונוסקופיה היא בדיקה פולשנית רפואית, שבה נבדקת מערכת העיכול התחתונה (ובפרט המעי הגס) בעזרת צינור פלסטי גמיש שבקצהו מצלמת וידאו זעירה, אשר מכיל סיב אופטי לצורך תאורה. בבדיקה זו מוחדר האנדוסקופ דרך פי הטבעת ומאפשר הסתכלות ישירה אל תוך חלל המעי הגס עד לחיבורו עם המעי הדק. יתרונה של הבדיקה נעוץ בסקירה נרחבת של המעי הגס, וכן באפשרות הטיפולית, אם נמצא פוליפ, ניתן לרוב לכרות אותו, ובכך למנוע את סרטן המעי הגס. במקרים אחרים, ניתן לדגום את הממצא בקולונוסקופיה, ולשלוח לביופסיה לשם אבחנה.

כיצד ניתן להוריד את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס?

1. תזונה ומניעה של סרטן מעי הגס

תזונה נכונה הינה כלי חשוב במניעה של סרטן המעי הגס וכמוכן למניעת הישנות לאחר המחלה. ההמלצות התזונתיות כוללות לצרוך פחות חומצות שומן רוויות ומלחים, ולאכול מגוון צבעים של פירות וירקות טריים, העשירים בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון.

הכללים לתזונה בריאה:

1. לאכול כמות טובה של ירקות ופירות טריים עם הקפדה על צבעים שונים. לכל צבע יש את התועלת הרפואית שלו.
2. לאכול דגים טריים 3 פעמים בשבוע.
3. להגביל צריכה של בשר אדום
4. להימנע מאכילה של מזון עתיר שומן רווי ומלח.
5. לשמור על משקל תקין ועל פעילות גופנית.
6. להגביל צריכת אלכוהול
7. לדאוג למספיק נוזלים לפחות ליטר וחצי ליום.
8. להימנע מעישון בכל צורה

2. חומצות שומן אומגה-3

צריכה של חומצות שומן אילו יכולה להיות יעילה למניעה של הפגיעה העצבית ושיפור בתיאבון בחולים עם ממאירות. לאומגה-3 יש תכונות מגנות נגד סרטן ומחלות כרוניות אחרות. זה נמצא בדגים שמנים (סלמון, הרינג ומקרל) וכמו כן בשמן פשטן, זרעי פשטן, אגוזי מלך ושמן קנולה.

3. סיבים תזונתיים

בעלי אפקט מגן בפתופיזיולוגיה של סרטן מעי הגס. תזונה עשירת סיבים תזונתיים כגון ירקות, ודגנים מלאים מראים אפקט הגנה משמעותי כנגד סרטן זה. לסיבים מספר מנגנונים אפשריים, הם מורידים את זמן המעבר של תוכן המערכת העיכול ועל ידי כך פחות חומרים רעילים מצטברים בגוף. הם יוצרים חומצות שומן קצרות שרשרת, הידועים כמגנים על תאי המעי הגס. לאנשים עם תזונה עשירת חומצות שומן רוויות ודלת סיבים תזונתיים יש שכיחות מוגברת של סרטן המעי הגס.

ד"ר דין קרן הוא גסטרואנטרולוג בכיר ומומחה התזונה של אסיא מדיקל, מנהל המרפאה לגסטרואנטרולוגיה מטבולית/בריאטרית במרכז הרפואי בני ציון, חיפה

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום