כאבי פנים: ניתן לטפל

(0)
לדרג

חדש בבית חולים איכילוב: טיפול באמצעות קרינה לסינדרום של כאבי פנים. העצב מוקרן בצורה מדויקת באזור הפגוע ומופחתת יכולתו ליצור ולהעביר את אותות הכאב. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

שיטת טיפול חלופית לא פולשנית לטיפול בסינדרום כאבי פנים (נוירולוגיה טריגמינלית), נכנסה לשימוש לראשונה בארץ, במסגרת שיתוף פעולה בין המחלקה הנוירוכירורגית ומכון הקרינה במרכז הרפואי איכילוב.

השיטה החדשה מקובלת בעולם מזה שנים רבות. היא מתבצעת באמצעות קרינה סטריאוטקטית רדיוכירורגית; בשיטה זו מוקרן העצב בצורה מדויקת באזור הפגוע ומופחתת יכולתו ליצור ולהעביר את אותות הכאב הפתולוגי. יתרון השיטה הוא שהטיפול אורך כשעה ומבוצע כטיפול יום ולאחריו הולכים המטופלים הביתה. הטיפול החדש ניתן על ידי ד"ר אנדרו קנר, מנהל השירות לרדיוכירורגיה וד"ר עידו שטראוס, מומחה לנוירוכירורגיה תפקודית וסטריאוטקטית ובטיפולים נוירוכירורגיים לכאב.

נוירולגיה טריגמינלית היא סינדרום של כאבי פנים המופיעים בצורת התקפים עזים של כאב הדומה ל"זרם חשמלי" בדרך כלל בצד אחד של הפנים. בחלק מהחולים הכאבים כה עזים עד שהמחלה מכונה גם "מחלת ההתאבדות". הכאבים נגרמים בשל לחץ של עורק מוחי על עצב התחושה של הפנים (הקרוי העצב הטריגמינלי או העצב המשולש) בסמוך למוצאו מגזע המוח. לחץ זה גורם לפגיעה בעצב ולהולכה עצבית לא תקינה, המתבטאת ככאב נוירופתי היכול להופיע באופן ספונטני או כתוצאה מגירוי תחושתי כגון מגע קל בפנים, לעיסה, צחצוח שיניים ואף דיבור.

לרוב, הכאבים מגיבים לטיפול תרופתי בתרופות אנטי-פרכוסיות כגון קרבמזפין (טגרטול), אך כ-10% עד 20% מהחולים סובלים מכאבים עמידים לטיפול תרופתי ומועמדים לטיפול פולשני נוירוכירורגי. הטיפול הנוירוכירורגיה הקלאסי מתבסס על הפרדה ניתוחית של העורק הלוחץ מעצב הפנים. שיטה זו יעילה מאוד כטיפול ארוך טווח אולם כרוכה בסיכון נמוך של ניתוח מוח. שיטה נוספת היא צריבה של העצב במוצאו מהגולגולת לאזור הפנים (ריזוטומיה פריפרית), שיטה זו אמנם פחות פולשנית, אך אחוזי ההצלחה לטווח ארוך נמוכים משמעותית וקיים סיכון של התפתחות כאב חדש עמיד לטיפול (אנסטזיה דולורוזה).

אף שהטיפול החדשני מקובל בעולם מזה עשרות שנים הוא לא היה זמין בארץ עד כה. החל מהחודש שעבר הוכנס הטיפול למרכז הרפואי איכילוב והוא זמין לחולים מכל רחבי הארץ. שני החולים הראשונים כבר טופלו עם תוצאות מצוינות.

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום