טיפולי שורש בעידן שתלים

(2)
לדרג

שתלים דנטליים פותרים בעיות רבות בשן ,אך מתי, בכל זאת, מומלץ לטפל בשן חולה באמצעות טיפול שורש - ולא לעקור אותה? לפני שתעקרו - תקראו!

מאת: ~~ד"ר דניאלה לזרוביץ'~~

למרות הקדמה וריבוי השימוש בשתלים, טיפולי שורש הם טיפול מציל שיניים הזוכה לכ-95% שיעורי הצלחה. כאשר בוחרים לבצע טיפול שורש ולשקם את השן, מתאפשרת שמירה על השן הטבעית כבסיס בריא להמשך תפקודה בפה למשך שנים רבות. חשוב מאוד שאת טיפול השורש יבצע מומחה לטיפול שורש (אנדודונט) שכן, בידיו מצויים הידע, הניסיון והמיומנות הדרושים לביצוע טיפול שורש באיכות קלינית טובה.

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא טיפול ברקמה הפנימית של השן. כשרקמה זו נפגעת (בשל עששת, חבלה או מחלת חניכיים) או כאשר משחיזים שן לקראת שיקום, יש לבצע טיפול שורש.

שלביו של טיפול השורש (אילוסטרציה shutterstock)
שלביו של טיפול השורש (אילוסטרציה shutterstock)

מתי לפנות למומחה לטיפולי שורש?

תמיד! בכל מקרה שעולה ספק לגבי האפשרות של הצלת שן טבעית, וכאשר רופא שיניים כללי מגיע למסקנה על סמך הבדיקה וצילומים, שטיפולו של אנדודונט ישפר את סיכויי ההצלחה של הטיפול, יש לפנות לבירור ואבחון.

מהם התסמינים המעידים על הצורך בטיפול שורש?

פעמים רבות, כאשר הרקמה הפנימית של השן הרוסה באופן חלקי (עששת עמוקה) אין סימני אזהרה המעידים על כך. פעמים רבות, הצורך בטיפול שורש מתגלה באופן אקראי על ידי רופא השיניים. בעזרת טיפול שורש וטיפול אנטיביוטי אנדודונט יעצור את תהליך ההרס ויביא לריפוי. כאשר רקמת השן הרוסה, בצורה בלתי הפיכה, מופיעים כאב ונפיחות. ללא התערבות, הרקמה עוברת תהליכי נמק ומתפתחת דלקת סביב השן, הגורמת לזיהום בעצם התומכת. במקרה כזה, ללא טיפול מתאים, המחלה תתקדם עד לכדי איבוד השן.

מדוע יש לתת עדיפות לטיפול שורש על פני עקירה ושיקום באמצעות שתל דנטלי?

מטרתם של השתלים הדנטליים היא ליצור שיניים חדשות במקום שיניים חסרות, פגומות או בעלות מראה שאינו אסתטי. קיים מגוון גדול של שתלים, זמניים וקבועים, הנטמעים בחלל הפה באמצעות שיטות עבודה מתקדמות, אך האם באמת שתל דנטלי עדיף על טיפולי שורש? לא בטוח כלל וכלל! תפקידו של שתל השן הוא להחליף שן חסרה, שלא ניתן לטפל בה או לשקם אותה בכל אפשרות אחרת

כמו בכל טיפול כירורגי, לטיפולי שיניים באמצעות שתלים יש מגבלות, סיבוכים וכישלונות. במקרים רבים, שתל בפה גורר אחריו טיפולים נוספים ונלווים, כמו הרמת סינוס מקסילרי, עיבוי עצם, חזרה על השתלה שלא צלחה ועוד. טיפולים אלה דורשים מהמטופל זמן מתמשך, החלמה מורכבת וגם הוצאה כלכלית לא מבוטלת. מכאן שבמקרים מסוימים, מומלץ לבצע טיפולי שורש הפותרים את הבעיה באופן נקודתי ופשוט.

מהו טיפול שורש חוזר וכיצד הוא מתבצע?

כאשר שן עברה טיפול שורש בעבר וקיימת עדות למחלה "חדשה" סביב שורש השן, הדבר עלול להצביע על זיהום חוזר בתעלות. מהלכו של טיפול שורש חוזר דומה לטיפול שורש ראשוני: מפנים חומר מילוי ישן, מחטאים, מעצבים וממלאים את חלל התעלות, לפני ביצוע שיקום חדש.

לפעמים, לצורך גישה לתעלות אלו, האנדודונט מסיר כתרים ומבנים מהשן. לטיפול זה אחוזי הצלחה גבוהים של עד 90% כאשר הם מבוצעים על ידי מומחה לטיפולי שורש.

מומלץ להתייעץ עם אנדודונט לפני עקירה (אילוסטרציה shutterstock)
מומלץ להתייעץ עם אנדודונט לפני עקירה (אילוסטרציה shutterstock)

מהו אנדודונט?

אנדודונט, מומחה לטיפול שורש, הוא רופא שיניים, אשר בתום תקופת לימודיו והסמכתו, השתלם במשך שלוש שנים נוספות בטיפול במחלות הקשורות בשורשי השיניים, במניעתן ובטיפול האופטימלי בהן. מסלול התמחות זה מעניק לאנדודונט ידע מקצועי ומדעי רחב בטיפולי שורש - ידע שאינו ניתן בלימודי רפואת השיניים הבסיסיים.

לרשותו של מומחה לטיפולי שורש, עומדים מכשירים מתקדמים ואמצעים טכנולוגיים מיוחדים, המשפרים באופן ניכר את אחוזי ההצלחה של הטיפולים. לדוגמה:

מיקרוסקופ טיפולי: בעזרת הגדלות מיוחדות ותאורה קו-אקסיאלית, מאפשר איתורן של תעלות חסומות, מכשירים שבורים והוצאתם, אבחון סדקים ושיפור תוצאות טיפולים כירורגיים של קצה השורש.

ממקמי חוד אלקטרוניים: מאפשרים דיוק רב במדידת אורך תעלות השורש.

פוצרי ניקל טיטניום: מכשירים מיוחדים ממונעים המאפשרים הכנה גם של תעלות כפופות במיוחד.

מכשירים אולטרא סוניים: מכשירים המאפשרים איתור וטיפול בתעלות נוספות ובתעלות מסוידות. כמו כן, הם משפרים את השטיפה של תעלות השורש במהלך הטיפול.

MTA: מכשירים מיוחדים לאיטום ניקובים ולטיפול בתעלות שורש שלא סיימו התפתחותן.

מערכת דחיסה חמה: מכשיר הממלא את תעלות השורש בתום ההכנה באופן תלת-ממדי (כולל תעלות ליטרליות ואזורים ארגולריים בתעלה).

לסיכום, האם בעידן השתלים, עדיין כדאי לבצע טיפולי שורש?

ללא ספק, שתלים דנטאליים פותרים בצורה יעילה מצבים שלא היו פתירים עד כה, אך הם דרושים במקומות שבהם חסרות שיניים ולא כתחליף לשיניים טבעיות. לצערנו, פעמים רבות, פתרונות מהירים של עקירה ושתל באים במקום המאמץ הנדרש בטיפול שורש.

טיפול שורש מוצלח, שנעשה על ידי מומחה, בעזרת מכשור וטכנולוגיות מתקדמות, מעלה את אחוזי ההצלחה של הטיפול וחיוני כבסיס איתן לשיקום עתידי של השן. יחד עם זאת, יש לזכור שאם טיפול שורש לא מצליח, עדיין נותרת בעינה אופציית השתל כברירה נוספת.

ד"ר דניאלה לזרוביץ' היא רופאת שיניים מומחית בטיפולי שורש

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שורש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום