ניתוח בריאטרי: הריצה שאחרי

(0)
לדרג

לאחר ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) יש להקפיד על תזונה איכותית ועל פעילות גופנית. מחקר חדש מעלה כי ריצת כביש לאחר הניתוח מסייעת מאוד בשמירה על התוצאות

מאת: ד"ר איתי זיו

השנים האחרונות מאופיינות בריבוי ניתוחים בריאטריים בעולם ובישראל (קרוב ל-9,000 ניתוחים נערכים בישראל מדי שנה). ניתוחים אלה נותנים מוצא לאנשים בעלי עודף משקל ניכר. כך הם יכולים להפחית במשקל באופן מהותי וגם ליהנות מיתרונות רבים: חברתיים, בריאותיים, אסתטיים ועוד. יש לזכור כי השמנה מוגדרת מזה שנים כמגיפה. העלויות הכספיות הנלוות להשמנה עצומות.

המטרה של האוכלוסייה אשר עוברת את הניתוחים הבריאטריים היא להבטיח משקל גוף נמוך יותר ואחוזי שומן ממוצעים במהלך החיים. כלל לא בטוח שהדבר כה פשוט. יש צורך בשינוי אורח החיים, לרבות הפסקת העישון, הפחתת צריכת האלכוהול, תזונה נכונה, שינה מספקת ביממה ופעילות גופנית המתבצעת על בסיס קבוע. אם לא ייעשה שינוי באורח החיים, קיים חשש לעלייה חוזרת במשקל, לאחר הניתוח. בנוסף, הרכב הגוף משתנה לרעה לאחר הניתוח וכולל מסת שומן (תת עורי) גדולה במיוחד.

כיצד פעילות גופנית עשויה לסייע לאחר ניתוח בריאטרי?

לסוג הפעילות הגופנית, איכותה (עצימות) ותדירותה יש השפעה רבה על סיכויי ההצלחה לאחר הניתוח. לכן, לא מספיק לבצע פעילות גופנית כלשהי (באשר היא), אלא חשוב לבנות תכנית אימונים מקצועית עם איש מקצוע מתאים. הדבר חשוב גם על מנת להפחית סיכוי להיארעות פציעות במערכות שלד-שריר.

יש לציין כי האימון עבור אנשים שעברו ניתוח בריאטרי איננו זהה לאימון של אדם הסובל מעודף משקל. בעיות שכיחות עשויות להיות עלייה בלתי הדרגתית בדרישות הגופניות, עצימות אימון גבוהה מדי, בחירה של שיעורי סטודיו מסוימים, שאינם אפקטיביים להשגת המטרה ועוד.

מהי הפעילות הגופנית המומלצת למי שעבר ניתוח בריאטרי?

פעילות אירובית היא פעילות הכרחית עבור אוכלוסייה זו. יש לבצע אותה בהיקף גדול, באופן יחסי - ולפחות 200 דקות בשבוע, 4-6 פעמים בשבוע, בדופק מטרה מתאים. בנוסף, יש לבצע אימוני כוח מתאימים. מעניין לדעת כי במקרים מסוימים, מנותחים בריאטריים הפכו להיות ספורטאים של ממש והם אף רצים מרתון ומשתתפים בתחרויות מפרכות כגון "איש הברזל".

מסתבר כי ריצות כביש ארוכות יחסית עשויות להוות כלי טוב לשיקום אותם מנותחים. מחקר שנערך באוניברסיטה באיטליה (Università degli Studi di Parma, Italy) בשנת 2014 בדק את ריצת הכביש לאחר ניתוח בריאטרי כפתרון להשמנה מורבידית.

מה העלה המחקר?

על פי המחקר, שיעורי השמנת היתר הולכים וגדלים בעשורים האחרונים. הדבר מוביל לריבוי ניתוחים בריאטריים ולשינוי בתפקידו של הספורט בחיי האדם הסובל מהשמנת יתר - במקום פעילות עיקרית למניעת השמנה, הספורט הפך לכלי עזר להצלחת הניתוח הבריאטרי.

המחקר הנוכחי בחן עד כמה פעילות ספורטיבית, כמו ריצת כביש, מחזקת את ההשפעות המטבוליות והפסיכולוגיות של ניתוח בריאטרי על המנותח. עשרה מנותחים בריאטריים שסבלו בעבר מהשמנה מורבידית השתתפו בתכנית אינטנסיבית לאימוני ריצת כביש שמטרתה להביא אותם להשלמת ריצת 10.5 ק"מ.

הקריטריונים להשתתפות היו: גיל נמוך מ-50, BMI נמוך מ-35, עמידות לפעילות ספורטיבית והיענות גבוהה לפעילות. עשרה חולים אחרים שימשו קבוצת ביקורת. במהלך הניסוי עברו המשתתפים מבדקים לביצועים ספורטיביים, אקו לב, מבדקים מטבוליים ופסיכיאטריים.

הממצאים הראו כי לא היו פציעות פיזיות בקרב המשתתפים, ה-BMI הממוצע ירד מ-29.3 ל-27.1. אך חשוב מכך: נראו הבדלים משמעותיים באחוזי השומן וביחס מותן-ירך בזכות הריצה. המשתתפים הראו שיפור משמעותי בריצה - וביחס לקבוצת הביקורת, גם שיפור משמעותי בתפקוד הלב ותפקודי הריאה, דבר החוזה ירידה בסיכון למחלות לב. מבחינת ההערכה הפסיכיאטרית, נמצא כי הריצה תרמה לירידה בסיכון לדיכאון, חרדה ולתסמינים פסיכולוגיים כלליים אחרים.

לסיכום, לריצה יש תפקיד חשוב בתמיכה בתוצאות ניתוחים בריאטריים.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום