למי אכפת מבריאות ילדך?

(0)
לדרג

תוכנית אפשריבריא לא תוקצבה ל-2015. בפאנל על אורח חיים בריא בקרב ילדים פרשו נציגי המפלגות את משנתם בנושא, רק שחלק לא טרחו להגיע

מאת: מערכת zap doctors

פאנל פוליטי בנושא "אחריות מקבלי ההחלטות על בריאות הדור הבא" , התקיים אתמול (ד') באוניברסיטת תל אביב; בלטו בהיעדרם - נציגי מפלגות הליכוד, הבית היהודי וש"ס. בשנתיים האחרונות מובילה האוניברסיטה את השיווק עבור "התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים אפשריבריא", מטעם משרדי הבריאות, החינוך והתרבות והספורט. מטרת המפגש הייתה לקבל הצהרת כוונות מנציגי המפלגות באשר למדיניותן בנושא קידום בריאות בכנסת הבאה.

ח"כ יעל גרמן, שרת הבריאות לשעבר, נשאלה מדוע כשהייתה בתפקיד לא דאגה לתקציב אפשריבריא ל-2015? ח"כ גרמן השיבה כי "אמנם אפשריבריא הייתה אחת מתוכניות הדגל של משרד הבריאות, והישגיה מרשימים, בין היתר, החוק לפיקוח על איכות המזון בבתי הספר, ההכרה בפירות וירקות לצרכי מס הכנסה, והתוכנית להפחתת נתרן, אך כשרה חשבה שיש לבחון מחדש את תקציב אפשריבריא, להגדיר יעדים מדידים לאמוד את תוצאות הביניים וכמו כן, לבדוק מה האפקטיביות של ההעברות התקציב לרשויות המקומיות". לדבריה, אחד היעדים החשובים שמשרד הבריאות צריך להוביל אליו בכנסת הבאה הוא הוזלת מחיר הלחם המלא, והוזלת מחירי המזון לחולי צליאק".

"גם לתושבי פריפריה מגיע ליהנות מפירות וירקות"

ח"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתינו) מחתה נגד הפלת יוזמת החקיקה שלה בכנסת היוצאת להוזיל מחירי הפירות והירקות כדי להנגיש אותם גם לאוכלוסייה מוחלשת בפריפריה. כמו כן הזכירה כי אחיות בתי הספר לא חזרו לעבוד תחת משרד הבריאות, למעט בדרום הארץ, למרות שיש להן תפקיד חשוב בקידום אורח חיים בריא בקרב ילדים.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר כי "זה חוסר רגישות שהתכנית אפשריבריא לא תוקצבה הלאה. כראש עיריית בני ברק לשעבר, צריך להמשיך לתקצב במסגרת אפשריבריא רשויות מקומיות ולהעביר אליהן כספים, כי הן מקום המפגש עם האזרח. הארוחה החמה בצהרונים, שיש ילדים רבים במדינת ישראל שנחשפים במהלכה בפעם היחידה בצהרים לאוכל חם היא פלטפורמה מצוינת לתת להם אוכל מזין ולחנך אותם לאכילה בריאה.

ד"ר באסל גטאס ציין כי "חלק גדול מהתוכנית לא נוגע לאוכלוסייה הערבית. בנושאים שונים יש אצלנו סימנים של מדינת עולם שלישי, די לראות את נתוני תמותת התינוקות בחברה הערבית, שגדולים יותר מפי 3 מאשר נתוני תמותת התינוקות באוכלוסיה היהודית".

ח"כ סתיו שפיר, נציגת המחנה הציונה, דיברה על הקשר שבין קידום הבריאות למחאה החברתית. "צריך להסתכל קדימה. רפואה מונעת ואורח חיים בריא מביאים לחיסכון במאות מיליונים למדינה. זה אומר ששורה של פוליטיקאים לא יוכלו לגזור קופון, אם יפעלו בנושא, אלא יצטרכו להמתין שנים ולהתאזר בסבלנות. הבעיה היא שפוליטיקאים מחפשים הישגים מיידיים, לגזור קופונים במסיבות עיתונאים. שמעתי את הסכום שנדרש לאפשריבריא, בסה"כ 26 מיליון שקלים הוצאו ב- 3 השנים האחרונות וזה מדהים. זה סכום פעוט. הלוואי שכילדה הייתי זוכה לתכנית חשובה כזו, אולי לא הייתי מגיעה לגילי כשאני אוכלת רק קפה ושוקולד".

מוסי רז שהגיע כנציג מרצ סיפר הזכיר שאחד הצעדים הראשונים של הנשיא ברק אובמה כשנכנס לתפקידו, היה העלאת המס על הסיגריות. הוא חישב ומצא כי אם יוטל מס של 7 אגורות על כל חפיסת סיגריות, שנמכרת בארץ, אפשר יהיה לגייס 27 מיליון שקל לתוכנית הלאומית אפשריבריא. רז תהה מדוע תוכנית האוצר להכניס לפיקוח כמה מוצרי יסוד במזון, לא כללה מוצר בסיסי כמו שמן זית, במקום שמנת מתוקה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום